Ryggskydd utanpå skinnstället?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Får inte plats i skinjackan med ryggskyddet i längre. Kan man ha ett ryggskydd utanpå jackan eller är det olämpligt? :va

Många kommer nog tro att du trollar men jag går på regdatum och utgår från att det är en seriös fråga.

En förutsättning för att skydden ska ha någon som helst effekt är ju att de sitter på de ställen de är avsedda för och inte åker iväg. Det här är väl en av de mest centrala argumenten för skinnställ vs "allväders". Skinn sitter tightare och håller skydden på plats, slitstyrkan är så pass bra i moderna allväders att jag ser det som en ganska försumbar skillnad.

Om du provar att ta på dig ryggskyddet och sen kastar dig på rygg längs med golvet så tror jag att du har svaret på din fråga. Ryggskyddet kommer flyga all världens väg vid kontakt med asfalt och då kan du nog i princip bespara dig själv vikten av att åka runt med ryggskyddet!

Prova blöt jackan och ta på dig allt, skinn töjer sig ofta mer än man tror! Annars är nog alternativet ett tunnare ryggskydd eller ny jacka. Lycka till!

Gör som jag,,, banta och på köpet får du mer effekt ut ur hojen.:)

Last edited:
Tror visst det skulle kunna funka utanpå, det är ju som sagt slag skyddet ska skydda mot men samtidigt känns det bättre att ha det innanför alternativt att du byter ställ då det är bättre med ett riktigt ryggskydd som passar än något man köper bara för att det passar.
Man lär sig när man har vurpat några gånger vad som funkar, men visst bättre med ett dåligt skydd än inget alls.

Visst funkar det med ryggskyddet utanpå.
Bara att sätta på sig ett ställ till för att skydda skyddet.

Tror visst det skulle kunna funka utanpå, det är ju som sagt slag skyddet ska skydda mot men samtidigt känns det bättre att ha det innanför alternativt att du byter ställ då det är bättre med ett riktigt ryggskydd som passar än något man köper bara för att det passar.
Man lär sig när man har vurpat några gånger vad som funkar, men visst bättre med ett dåligt skydd än inget alls.
Ja, om du står i korvmojskön och nån slår dig bakifrån, då funkar det utanpå stället, inte annars. Risken är snarare att du gör dig mer illa med skyddet utanpå, eftersom det ökar risken att du börjar snurra, vilket är det som gör att armar och ben går av.

Jag har kraschat flitigt, och dom gånger jag tex har glidit på ryggen är jag grymt glad att skyddet satt i stället och inte utanpå! Enda gången det hade varit sak samma va när jag skallade ett räcke på Gotland Ring...

Gör som jag,,, banta och på köpet får du mer effekt ut ur hojen.:)

Jag har tränat sen förra våren för att gå upp i vikt, så nej tack ;).
Misstänkte att ideén var dålig men jag har faktiskt sett nån köra just med skinställ och skyddet utanpå.

Inte säkert att man har möjligheten att vurpa fler ggr om man har skyddsutrustningen felmonterad..speciellt inte ryggskyddet

Jag har tränat sen förra våren för att gå upp i vikt, så nej tack ;).
Misstänkte att ideén var dålig men jag har faktiskt sett nån köra just med skinställ och skyddet utanpå.

Hoppas du förstår att ryggskyddet kommer att fara av dig när du slår i backen om du har ryggskyddet utanpå eftersom det bara sitter med kardborre oftast. Ryggskyddet ska sitta närmast kroppen för att inte flytta på sig när du glider på backen,,, jag tycker att det är otroligt dumt att ens fundera på att laborera med skydden överhuvudtaget, på med skydden i rätt ordning bara.

"Ska pungen föras in under samlag?"

O svaret:

"Ja, om plats finnes."

Igentligen ska det fungera om det sitter rätt. Hur stor är skillnaden när man kör i ett allväderställ eller vanlig fladdrig tröja? Bara skyddet inte hakar i något så fyller det funktionen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien