Ryggskydd trasigt, påverkas säkerheten?

Och min rygg består bla av ett antal ryggkotor. Vilka är hårda, kantiga och stela. Som min skalle.
Det som skiljer kotorna från min skalle är formen.
Och brott på kotorna eller taggutskotten är inget kul. Det påminner om brott på skallbenet.
Inte heller kul.
Och jag tror faktiskt att dina ryggkotor är likadanna.
Ett aktuellt exempel är Neymar, brasiliansk fotbollsspelare, som för nån dag sedan fick ett knä i ryggen. Och brott på en ryggkota.
Skydden ska absorbera och fördela krafterna utifrån, och beroende på hur det skyddet ska skydda ser ut, utformas det på olika sätt. Ett ryggskydd sitter tex under skinnstället, och jobbar tillsammans med det. Hjälmen har allt i ett. Dessutom måste en hjälm vara hård så att den sitter kvar på huvudet, även om du landar på ansiktet. Sen finns det alltid en gräns när förmågan att absorbera och fördela krafterna är nådd, och det under går sönder.

Och nej, mina kotor ser inte ut som dina, 5 av dom är komprimerade så dom är både lägre och sneda pga att jag körde in i ett räcke på Gotland Ring med huvudet före. Huvudet höll, och ryggens skador berodde bara på våldet mot huvudet.

"Och min rygg består bla av ett antal ryggkotor. Vilka är hårda, kantiga och stela. Som min skalle.
Det som skiljer kotorna från min skalle är formen.
Och brott på kotorna eller taggutskotten är inget kul. Det påminner om brott på skallbenet.
Inte heller kul.
Och jag tror faktiskt att dina ryggkotor är likadanna.
"

Så tillvida att du inte är helt stelopererad eller har en total sammanväxt av alla ryggkotor(eller ett väldigt rörligt kranium:rolleyes:) så tycker jag att jämförelsen mellan skalle och ryggrad haltar lite.

Men tycker tanken med dubbla skinnställ inte är helt dum ur skyddssynpunkt, vill minnas att det användes en period under 80-talet av både Eddie Lawson och Kenny Roberts med gott skyddsresultat, dock med försämrad rörlighet vilket fick till följd att stallet övergav idén.
Men med nya mer flexibla material torde det inte finnas något hinder?:yoparty

Last edited:
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...