Ryggskydd i skinnställ

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Skaffade nyss ett Spidi helställ och funderar på att stoppa i ett ryggskydd i den inbyggda fickan i ryggen.
Jag är väl medveten om att det är bättre med hängsle/ryggsäckmodellen men stället sitter tight så eventuellt glapp kommer vara minimalt. Jag är sugen på ett mjukt skydd som är lite mer följsamt än de hårda.
Till frågan: Kan jag stoppa i ryggskydd av annat fabrikat? Det som Spidi rekommenderar är deras eget som är Level 1.
Jag tänkte mig stoppa i ett Halvarssons Secure L2. Då level 2 känns vettigare.
Jag har inte provat sådana skydd tidigare så jag kollade upp måtten och de är mer eller mindre de samma som Spidi skyddet. Är det några kardborrar och sånt som inte kommer passa eller något jag missat?:va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fickan i skinnstället kanske inte passar för halvarsson skyddet.
Inbyggda ryggskydd är inget att rekommendera efterom dom är för korta för att skydda hela ryggen. Lösningen är knappast något som accepteras vid t.ex bankörning.
Om du köper ett helställ, då har du knappast tänkt att slököra med din 1000 rr. Då är en skyddsväst med ryggskydd och bröstplatta att rekommendera.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kör faktiskt med Spidis eget skydd som är gjort för racestället, det är deras l2-klassade warrior-variant.

Gillar't som fasen, mest för att det är välventilerat och smidigt jämfört med halvarssons-filten jag åkte med innan. :hihi
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Lösningen är knappast något som accepteras vid t.ex bankörning.

Det var inget jag hört tidigare att det finns krav på att ha ryggsäcksvarianten på bana fast jag vet att många föredrar det. Är du säker på det?
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Jag kör faktiskt med Spidis eget skydd som är gjort för racestället, det är deras l2-klassade warrior-variant.

Gillar't som fasen, mest för att det är välventilerat och smidigt jämfört med halvarssons-filten jag åkte med innan. :hihi

Ryggsäcksvarianten eller det lösa?

Och CB_Tobbe : Jag tänkte mer på att vara generellt säker faktiskt än att matcha MC:ns fartresurser till klädsel.
Har kört tvådelat med Textiljacka och läder byxor tidigare men kände att man blir ju blöt om det regnar ändå så jag kan ju lika gärna köra på ett säkrare helställ och ha regnöverdrag till om det behövs.
Har ett gammalt UFO rygggskydd jag åkt med de senaste 5 åren så det är dags att uppgradera. Det petar mig i nacken när jag har det i helstället. Troligtvis för stort. Har ju dykt upp mjuka varianter som skulle vara kul att testa på.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det var inget jag hört tidigare att det finns krav på att ha ryggsäcksvarianten på bana fast jag vet att många föredrar det. Är du säker på det?

Nej det är inget absolut krav. Men ryggskyddet skall täcka hela ryggen och det gör inte dom flesta jackryggskydden t.ex halvarsson. Bröstplattan är något som starkt rekommenderas vid bankörning och sporthojskurser.

Förövrigt gäller nog bara ce märkningen om inbyggnadsryggskyddet används till kläder av det märke som dom är.tillverkade för.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ryggsäcksvarianten eller det lösa?

Och CB_Tobbe : Jag tänkte mer på att vara generellt säker faktiskt än att matcha MC:ns fartresurser till klädsel.
Har kört tvådelat med Textiljacka och läder byxor tidigare men kände att man blir ju blöt om det regnar ändå så jag kan ju lika gärna köra på ett säkrare helställ och ha regnöverdrag till om det behövs.
Har ett gammalt UFO rygggskydd jag åkt med de senaste 5 åren så det är dags att uppgradera. Det petar mig i nacken när jag har det i helstället. Troligtvis för stort. Har ju dykt upp mjuka varianter som skulle vara kul att testa på.

Det lösa skyddet som monteras i skinnstället bakom innertyget. :)
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Ok ska kolla på det då! Det är ju fullängdare som täcker hela ryggen om jag inte minns fel.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom inbyggnadsryggskydd som halvarsson har är gjorda i första hand för deras jackor och slutar i midjan. Det kan hända att spidi har något speciellt till sina helställ.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top