Ryggskydd! Hilfe bitte!

Runningback

Loud pipes saves lives...
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
CR500 -96
Jag går i Motardtankar (gjort i något år).
Då kom jag på den brilljanta idén att köpa på mej lite utrustning innan hojköpet, för om man ska ha bra grejer så kan lånet innebära 5-10000 extra för utrustning..

Finns det något ryggskydd som ni kan rekommendera?
Det är en djungel av ryggskygg... :3freak

Jag har ett Dainese som ser ut som fan med räddade min rygg vid en olycka.
Jag har ett Knox som jag trivs bra med då det skyddar lite mer än Dainese och de flesta andra, går även ut över skulderbladen.
Sen har jag ett Alpinestars som säkert också är bra men lite kort i nacken.

Gå till en handlare och kläm och känn lite och kolla lite tester i tex Bike så får du en uppfattning.

Last edited:
Runningback skrev:
Jag går i Motardtankar (gjort i något år).
Då kom jag på den brilljanta idén att köpa på mej lite utrustning innan hojköpet, för om man ska ha bra grejer så kan lånet innebära 5-10000 extra för utrustning..

Finns det något ryggskydd som ni kan rekommendera?
Det är en djungel av ryggskygg... :3freak

Jag kan lugnt säga att jag testat Dainese BAP ordentligt. Och det funkar
jättebra att få en hoj i ryggen och ryggen håller! :tummenupp
Så det kör jag med i alla fall.
Men så länge du väljer ett godkänt av bra märke som sitter bra så är det
inte fel.

Jag kör med skyddsväst under och har tagit bort originalskydden som sitter i skinnstället. Använder: Dainese Gemini (byxa med höftskydd, ca 800:- ), Dainese Safety Jacket (senaste modellen, 21 ? ca 2600:- ), samt för ben/knän Asterisk Cell knäskydd (ca 4500:- ). Går knappast att få det mycket bättrre än så. :tummenupp

Jag gjorde en riktig fisvurpa och bröt en massa revben.
Min (Knox) ryggplatta har funkat kanon hittills, fick bra betyg sånär som på penetrering. Men nu väntar jag på en safetyvest. Ska testa den å se, sen ska jag yla här om hur bra den var hoppas jag.
(Kunde kanske ha räddat mina revisar...)

Zandona skyddsväst m.nyckelbensskydd 1699:-- 1799:-

Bifogat

• zandona.JPG
    zandona.JPG
    7.7 KB · Visningar: 85
Last edited:
Jag kör visserligen inte motard, men jag har ett Knox-ryggskydd, trivs kanon med det, känns som om det skyddar bra iom att det går ut över skuldrorna och höften. :tummenupp
Dock kan det hasa upp lite ibland känns det som, eller egentligen bara maggördeln som gör det, kan bero på att jag är relativt smal.
Jag skulle nog satsa på deras västliknande skydd, om det bara hade funnits när jag köpte! :gnissla

Hoztic skrev:
Jag kör visserligen inte motard, men jag har ett Knox-ryggskydd, trivs kanon med det, känns som om det skyddar bra iom att det går ut över skuldrorna och höften. :tummenupp
Dock kan det hasa upp lite ibland känns det som, eller egentligen bara maggördeln som gör det, kan bero på att jag är relativt smal.
Jag skulle nog satsa på deras västliknande skydd, om det bara hade funnits när jag köpte! :gnissla

Jag håller med, Knoxen kan åka uppe litegrann, kanske beroende på att det är ett njurbälte också. ( om du har samma)
Men man kan faktiskt få den att stanna på rätt plats.
Nu har jag köpt en Dainese safetyvest och ska se hur den funkar. verkar lite fisigt på framsidan, men vi får se. Har tyvärr inte tagit mig ut än... :död

Back