Ryggskydd, bra att ha?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag ser ibland folk som kör med ryggskydd men utan skyddskläder. Är detta vettigt? I min värld verkar det fantastiskt korkat. Senast igår såg jag en kille i stan på någon typ av VFR eller annan tourer med kavaj och ryggskydd. :näsblod Ryggskyddet bärs förstås utanpå då, detta för att:
  • Skrynkla kavajen maximalt
  • Skydda kavajen vid ev haveri
  • Vissa sin omgivning på högt säkerhetstänk

Jag har även sett folk med ryggskydd och t-shirt.

Kan man inte slopa ryggskyddet om man ändå åker utan kläder?

1 skydd är bättre än inget.....

klart man kan , beroende på hur svårt du vill skada dig om du klotar !! :tummenupp

Om man ska rangordna så är väl skrapsår bättre än en bruten rygg?

Stövlar och shorts?
Tycker det borde rangodnas vad som är viktigast. Ryggskydd kan inte vara viktigare än jacka. Eller ja, kanske.
Det ser dumt ut i alla fall.

Tror du verkligen att skinnjacka skyddar ryggen bättre? Den skyddar huden på ryggen ja, men ryggraden? The spine is d shit man!
Vistt är det lite dumt att ha ryggskydd utanpå, förmodligen flyger det av ryggen när man börjar slicka asfalten.

Ryggskydd och Foppa-tofflor är det enda man behöver.

Glöm inte svettbandet på bromsvätskebehållaren också!

Last edited:
Klädsel och skydd

Egentligen är väl skydd och klädsel något man själv väljer?
Påverkar inte särskilt många fler än dig själv om du klotar, rent fysiskt.

Enda gången jag blir lite betänksam är när jag ser passagerare utan skydd i mycket höga farter. Brukar ha en regel om att mina passagerare har alt skydd som går att uppbringa annars får dom stå kvar. Själv kan jag nog skippa en del, men då kör man så försiktigt som är relevant mot skyddsnivå.

ahh det tror jag med, har jag tid brukar jag be polarn tejpa in mig i en boll med skumgummi(stavning?) och plast tror det kommer bli ngt i framtiden jaa! :tungan

riverrafter skrev:
Påverkar inte särskilt många fler än dig själv om du klotar, rent fysiskt.QUOTE]

Ja, men det är dom andra skattebetalarna som får betala för sjukvårdskostnaderna, vilket kan tyckas lite onödigt :rolleyes:

Har hellre enbart ryggskydd än jacka. Skrapsår bör man överleva bättre än knäckt rygg.

riverrafter skrev:
Påverkar inte särskilt många fler än dig själv om du klotar, rent fysiskt.QUOTE]

Ja, men det är dom andra skattebetalarna som får betala för sjukvårdskostnaderna, vilket kan tyckas lite onödigt :rolleyes:

Då kan vi börja klaga på rökare, fetton, folk som dricker sprit, folk som äter på mc donalds, folk som inte motionerar, folk som cyklar utan cykelhjälm, folk som väljer att köra mc, folk som spelar fotboll i korpen osv osv...ja ni fattar nog!

Du kanske missade att jag skrev,
.

Som JTPK79 skriver så är resonemanget rätt så komplicerat.
Litegrann focusproblem här:
Vad är det egentliga problemet med avseende på skador, att många av oss kör som svinpälsar eller hur mycket skydd vi bär?

Det händer att jag kör i t-shirt (tisse as they say) och ryggskydd. Det finns en praktisk förklaring och det är att ryggskyddet hindrar tshirten blåsa upp på ryggen i motorvägsfart. Egentligen skulle man kanske kunna ha en ryggsäck men vem orkar med det?

hjälm å ryggskydd känns väll som de är de viktigaste å ha på sig så om man känner för att åka tunt klädd så är de så jag hade gjort det iaf.

riverrafter skrev:

sure, samma som alkohol, rökning, innebandy, "stulna" hojjar som går på banna 1 vecka efter stölden osv... ska man börja snacka vad andra betalar så ska man även påpeka allt annat som vi får betala för också....

Last edited:
Skydd är ocoolt! Det frekkaste som finns är att åka i foppatofflor, velourshorts och en t-shirt köpt i thailand och svartvitt tryck med en snygg brud på...

Ryggskydd utanpå kavaj....Det bör fotas och slängas upp här

Måste se rätt roligt ut:)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka