Ryggsäck med inbyggt ryggskydd?

Svårt att se om hur det skulle ersätta ett ryggskydd helt och hållet. Men det är en helt subjektiv bedömning. Den sitter ju inte riktigt ihop med ryggen för det första. Tror dock att den i de FLESTA fall är bättre än inget ryggskydd.

Penmetreringsmässigt kan det säkert funka ok så länge det är rakt bakifrån man får smällen.

Undrar om den hamnar i klass ett eller två vid test... :P

Last edited:
Håller med, ser hur "obekväm" ut som helst att ha vid ev olycka. Hörde nyligen om en kille som kört ut i skogen med rygga på sig där han förvarade bl.a sitt lås, han sitter numera i rullstol. Så var försiktiga med vad ni stoppar i ryggan!

Känner en som har en sådan o han lovordar den o tycker den är kanon som mcrygga. Men hur den funkar som ryggskydd har jag ingen aning om.

Tror inte pa den dar...inte nar det galler en vurpa med hojjen...vaskan ar alldeles for ''bullig'', den kommer att ge ett for hart tryck pa ryggraden om du vurpar. samt om du vurpar sa att du landar lite sidledes sa kan ni rakna ut sjalva hur vaskan kommer bete sig..

battre att kora med riktiga ryggskydd, ryggen ar den mest kansliga delen av kroppen vid en vurpa. hellre aka sakert an sitta i rullstol.

Jag skulle då inte vilja ramla med den där på ryggen iaf... känns som att den kommer att glida åt sidan och inte sitta där den ska om man vurpar. Så jag håller mig till ett vanligt bra beprövat ryggskydd under ett snortight ställ där det inte kan röra sig :) Idén är väl fin men nej för min del :)

Har haft en sån själv, främst som datorryggsäck, vilket den funkar klockrent som. Har även kört med den på hojen, både med och utan dator. Sitter skitskönt, lätt att justera osv.

Som ersättning för ett ryggskydd skulle jag dock inte ha den, se den mer som ett komplement till befintliga skydd. Den skyddar säkert mot några typer av slag, men du har inget hårdare skydd som ligger dikt an mot ryggen, utan kraften kommer att fördelas längs sidorna.

Jag har ett annat förslag, http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=4091. Verkar inte finnas på Fjällrävens sida längre, köpte min för nåt år sen. Det står att den har en alu-ram, men det har inte jag märkt. Den har ett tunt ryggskydd inbyggt, är "hyfsat" vattentät, och många inställningsmöjligheter. Ffa kan man spänna åt remmar så att varekn säck eller remmar fladdrar.

Jag skulle dock inte rekommendera den rygga i stället för ett riktigt ryggskydd som sitter under stället.

Ryggskyddet ska sitta längst in mot ryggen, och hållas på plats/skyddas av skinnstället, saker som sitter utanpå stället kan inte utgöra samma skydd. Dessutom ska man ju egentligen inte ha ryggsäckar på sig, eftersom det kan skapa otrevliga skador om man fastnar i ryggsäcken.

Tack för era kloka synpunkter och ert engagemang! Jag fortsätter med mitt riktiga ryggskydd samt vanlig liten ryggsäck vid behov. Kommer att köpa en tankväska istället.
Trevlig kväll!
Mirre :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP