Ryggsäck - livsfarligt eller....skydd?

KarlXII

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Utan för tillfället
Jag åker genom stan dagligen till jobbet. Alltid sitter ryggsäcken på. Med allt som är i den - kläder, plånbok, telefon, laptop plus en massa annat skit så väger den en hel del.

Vad tror ni händer om man rasar?
Kommer ryggan med innehåll att funka som ett extra ryggskydd, eller kommer tyngden att slunga mig i gatan med en schysst halvnelson?
Eller kommer puckeln att göra att huvudet får extra skjuts i dålig vinkel vid ett fall på rygg?

Tankar?

Det är nog i allmänhet inte bra att ha ryggsäck ur säkerhetssynpunkt, därför brukar jag "försöka" ligga under 200 när jag har den på ryggen. :brinnerup

Jag har klotat med 125an med ryggsäck på, jag tyckte det var bekvämt!

Den dämpade fallet ganska bra, hade badkläder och grejor i.

Fast om man har laptopen i så kanske... :näsblod

En stor nackdel kan ju vara om man fastnar i nånting när man hasar, blir nog ett ganska ohälsosamt ryck då, som garanterat inte är speciellt bra för ryggrad mm :( Eller, ännu värre, om man fastnar i hojen! :död

Vurpade i Frankrike med 7 baugetter innanför jackan..skrapade upp fotknöl,ben och ändan som fan..men inte ett märke på ryggen..så nu har jag baugetter i brallan också..
ps.tjejerna blir som galna dessutom..ler

Larzon skrev:
Vurpade i Frankrike med 7 baugetter innanför jackan..skrapade upp fotknöl,ben och ändan som fan..men inte ett märke på ryggen..så nu har jag baugetter i brallan också..
Men Larzon då...
Har ju alltid undrat :rodnar

Larzon skrev:

Förklarar en hel del, men du baggen ska ligga FRAMME i brallan, inte där bak!
/Fredde

Klota med en laptop är nog inget vidare...få moderkortet inkilat mellan 3 och fjärde ryggkotan.... :gnissla :gnissla

Jag skulle nog inte sätta någon övertro till en rygga ur säkerhetssynpunkt...chansen att den sitter där den sitter om man åker omkull är nog rätt liten + risken att den fastnar i något. Jag tar det lugnare med ryggsäck, inte tvärtom.

En polare slog över med rygga, han hade skadat sig rejält om han inte haft den på tror vi...
Det enda han skadade var armbågen, inget farligt men ett rejält sår och mkt ont ;)

Jag har iofs vurpat en gång, just pga ryggsäcken, slog det mig! Kom i skogen, visserligen med MTB, men det gick 30-35 nånting iaf, och böjer mig ner under ett träd som låg tvärs över vägen. Synd bara att jag hade glömt min ryggsäck... Jag kom under, men inte fan kom den under! Så det blir tvärstopp, ser hur cykeln fortsätter och voltar mot horisonten, och jag hinner gissa att det skulle göra ont innan jag ramlar i backen med svanskotan före. Jag fick rätt... :(

Ryggsäck

KarlXII skrev:
Jag åker genom stan dagligen till jobbet. Alltid sitter ryggsäcken på. Med allt som är i den - kläder, plånbok, telefon, laptop plus en massa annat skit så väger den en hel del.

Vad tror ni händer om man rasar?
Kommer ryggan med innehåll att funka som ett extra ryggskydd, eller kommer tyngden att slunga mig i gatan med en schysst halvnelson?
Eller kommer puckeln att göra att huvudet får extra skjuts i dålig vinkel vid ett fall på rygg?

Tankar?
Själv kör jag med en"BOBBEL BEE";typ hård plast på utsidan men riktigt
mjuk ock bekväm emot ryggen,känns lite som ett rygg-skydd,den är konstruerad för "lapptop"+eget fodral för mobilen på framsidan,massa fack,en kanon ryggsäck för mc körning,tycker jag iaf,finns att få i massor av färger somn kan match hojj,ställ etc! :tummenupp

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret