Ryggont

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
FAN, fick någon form av ryggskott när jag skulle resa mig från toastolen. VIlken jävla smärta i ryggen...gör jävligt ont. Och är det inte mer typiskt än att ALLA naprapater/kiropraktor i hela jävla växjö har gått ihop och tagit semester tillsammans..... VA FAN SKALL JAG GÖRA?

Övning:
håll armarna framåt, lite böjda.
ihop med skulderbladen och ner med axlarna och upp med bröstet.
Rotera ryggen åt det hållet du har ont, ca 45' sedan tillbaka.
HÅLL HÖFTERNA STILL!

Repetera 15ggr med 2timmars intervaller.

/P.trainer

Mavve skrev:
Se till o va tränad?

He hjälp int. Den i bekantskapskretsen som är mest vältränad är också den ende som med jämna mellanrum blir liggande p g a ryggen.

Ergo, träning är skadligt. Enda gången jag behövt opereras var det också gymrelaterat... eller uppstod där i alla fall. Och ändå fortsätter man, trots att TV-soffan alltså borde främja välmående... :kocko

När jag haft ryggskott har jag gått till en naprapat. Det har blivit så bra! :)

En vältränad rygg håller längre. :fakta

ft: Man kan lyfta fel på gymmet också. Felbelastning/dålig teknik/för tunga vikter = skador. :huvet

NoicE skrev:
Övning:
håll armarna framåt, lite böjda.
ihop med skulderbladen och ner med axlarna och upp med bröstet.
Rotera ryggen åt det hållet du har ont, ca 45' sedan tillbaka.
HÅLL HÖFTERNA STILL!

Repetera 15ggr med 2timmars intervaller.

/P.trainer

FYFAN, DU SKALL HA DAGENS PÖSS FANIMEJ!!!! :) :Bugar Nu kan man någorlunda röra sig utan att kvida. Innan var jag som ett S....gick som en krympling till ica. Dock vet jag inte om jag gör helt rätt, men det känns rätt? På vilket sätt skall armarna vara böjda? Kan man göra det tätare intervaller om man vill?

Vad är det som händer när jag gör så, det gör ont som fan, men inget mot vad det gjorde innan....TACKAR. :Bugar :Bugar :Bugar

Fan, sporthoj.com duger till allt!

Josafan skrev:
FYFAN, DU SKALL HA DAGENS PÖSS FANIMEJ!!!! :) :Bugar Nu kan man någorlunda röra sig utan att kvida. Innan var jag som ett S....gick som en krympling till ica. Dock vet jag inte om jag gör helt rätt, men det känns rätt? På vilket sätt skall armarna vara böjda? Kan man göra det tätare intervaller om man vill?

Vad är det som händer när jag gör så, det gör ont som fan, men inget mot vad det gjorde innan....TACKAR. :Bugar :Bugar :Bugar

Fan, sporthoj.com duger till allt!

Det jag gjorde, jag ställde dig i homosapiens grundposition ;)
Du kanske har lite taskig hållning, försök att sträcka på ryggen
och slappna av med axlarna och hålla upp bröstet lite ALLTID!½½

Det som händer när du vrider dig är att nervroten skickar ut signaler
och stimulerar den låsta muskeln, du får mer blod och mer rörlighet!
Kör så, även när du blivit bättre kan du göra det för att förebygga :tummenupp

Armarna är inte så noga egentligen, lite boxningsgard fast armarna likadant
Jag är hemma och är sjuk, så jag kan visa :)

Last edited:
Några små tips

Vila mycket. Lägg dig i psoas-ställning på golvet. Höfter och knän böjda till 90 grader och underbenen på en stol. Minskar draget i en muskel som fäster in i ländkotorna (en del tränar denna muskel istället för magen vid sit-ups och får då ont i ryggen)

Fega inte ur och hoppa över smärtlindring, kör Panodil 500mg, full dos. Smärta föder mer smärta och det hela blir en ond cirkel och det tar bara längre tid att komma igång igen om man skippar smärtlindring.

Lätt rörelseträning, ligg på rygg med uppdragna knän och fötterna i golvet. Luta båda knäna åt samma sida för sedan lugnt tillbaka till utgångsläge, upprepa åt andra hållet.

Ligg på rygg och pressa ned svanken i golv genom att tippa bäckenet bakåt och denna rörelse ska komma av att du spänner magmusklerna, håll kvar ett par sek.

Promenara mycket men undvik att sitta, om du ska sitta sitt med framåt tippat bäcken, typ längst fram på stolen med benen under sitsen eller med sitsen tiltat framåt.

Flamma77 skrev:
ft: Man kan lyfta fel på gymmet också. Felbelastning/dålig teknik/för tunga vikter = skador. :huvet

Eller lyft rätt men ta i så det knakar = ljumskbråck. :huvet :huvet :huvet

Men det är ju kul att bli opererad på sin födelsedag... :rolleyes:

Abloy skrev:
Några små tips

Vila mycket. Lägg dig i psoas-ställning på golvet. Höfter och knän böjda till 90 grader och underbenen på en stol. Minskar draget i en muskel som fäster in i ländkotorna (en del tränar denna muskel istället för magen vid sit-ups och får då ont i ryggen)

Fega inte ur och hoppa över smärtlindring, kör Panodil 500mg, full dos. Smärta föder mer smärta och det hela blir en ond cirkel och det tar bara längre tid att komma igång igen om man skippar smärtlindring.

Lätt rörelseträning, ligg på rygg med uppdragna knän och fötterna i golvet. Luta båda knäna åt samma sida för sedan lugnt tillbaka till utgångsläge, upprepa åt andra hållet.

Ligg på rygg och pressa ned svanken i golv genom att tippa bäckenet bakåt och denna rörelse ska komma av att du spänner magmusklerna, håll kvar ett par sek.

Promenara mycket men undvik att sitta, om du ska sitta sitt med framåt tippat bäcken, typ längst fram på stolen med benen under sitsen eller med sitsen tiltat framåt.

TACK TACK! :tummenupp :Bugar :Bugar

Fan, jag som trodde sitta skulle göra gott, har precis kollat på en film som varade 2,5 timme.... :brinnerup

Ädit: vad är psoas? Och förresten, hur menar du när man skall spänna magmusklerna, skall inte bäckenet framåt?

Last edited:
Hade det vart jag så skulle jag gått över till grannen som är kiropraktor.
Fick faktiskt göra det i förrgår efter ett felaktigt lyft på jobbet.
Ibland är det bra att ha grannar som kan sånt.

Tobbe_N skrev:
Hade det vart jag så skulle jag gått över till grannen som är kiropraktor.
Fick faktiskt göra det i förrgår efter ett felaktigt lyft på jobbet.
Ibland är det bra att ha grannar som kan sånt.

Jag har ingen sån granne. :gnissla

När jag fick ryggskott, ringde jag min polare som är ortoped. Han rekommenderade Voltaren, whisky och att röra sig... :tummenupp

exiteme skrev:
När jag fick ryggskott, ringde jag min polare som är ortoped. Han rekommenderade Voltaren, whisky och att röra sig... :tummenupp

Dom där dammsugarpillerna är det jöö recept på och jag pallar fan inte ringa jourläkarhelvete...måste man köa i 18 timmar. Har ingen whisky hemma...fan, tar litta calvados istället och en ipren istället....man reder sig själv hehe, dock var jag ute och gick lite över en timme nu...känns bra. Hade inte klarat mig utan noice övning... :yoparty

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo