Ryggbiff - Calling alla kockar!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu ska det börja lagas mat till kvällen. Jag köpte två rätt stora bitar ryggbiff (800g) som det står "ca 45 minuter i ugnen i 175 grader med Silverhinnan".

Nu då. Ugnsstekt ryggbiff, det låter sweet. Salta, peppra och in med den i ugnen i 45 minuter, eller? Vad i hela världen är Silverhinnan?

Har ni några tips?

Jag fixar endast köttet, sås och annat gott fixas på annat håll.

Tack!!

Mitt föslag

Har du en stektermometer?

I så fall, stek biffarna i en stekpanna så att de får lite fin färg på utsidan. Stoppa sen i stektermometern och låt dem gå i ugnen på ca 175 graders värme, beroende på hur röd eller genomstekt du vill ha biffen så tar du ut den vid 65-75 grader. Slå in den i aluminiumfolie och låt den ligga där i 10-15 minuter så att den lugnar ner sig. Färdigt!
Jag brukar ta ut mina vid 72-73 grader då är den knappt rosa i mitten.

Det ligger en stor "sena" över den som är lite regnbångs/silverfärgad gissnigsvis är det den dom syftar på.

Ofta talar man om silverhinnan när det gäller råris (en del av skalet).

Fluffig skrev:
2687287 Har du en stektermometer?

I så fall, stek biffarna i en stekpanna så att de får lite fin färg på utsidan. Stoppa sen i stektermometern och låt dem gå i ugnen på ca 175 graders värme, beroende på hur röd eller genomstekt du vill ha biffen så tar du ut den vid 65-75 grader. Slå in den i aluminiumfolie och låt den ligga där i 10-15 minuter så att den lugnar ner sig. Färdigt!
Jag brukar ta ut mina vid 72-73 grader då är den knappt rosa i mitten.

Jättebra! Ska man bara lägga dem på bänken i alufolien då eller ska de in i ugnen igen?

Långa farbron skrev:
2687297 Det ligger en stor "sena" över den som är lite regnbångs/silverfärgad gissnigsvis är det den dom syftar på.

Jag såg att det fanns en eller två såna ja, men vad i hela världen har de med ugnen att göra..? :va

Last edited:
Börja stek när ryggbiffen är rumstempererad, ner i en het panna, upp igen efter 5 min. Krydda lagom innan, en skvätt salt. :banana

Putsa bort senorna, salta och peppra, bryn i en riktigt het panna så du stänger köttet och behåller safterna i det. Kör det i ugnen på LÅG temperatur (ca: 120 grader) och länge så får du en saftigare köttbit än om du kör det på hög temp. Hur länge är en smaksak beroende på hur rött kött man vill ha. Min personliga åsikt är max 60 graders innertemperatur på köttet då är det medium/rare. Slå in det i folie och låt det vila en kvart på en tjock träskärbräda så håller det värmen.

Back