ryckutjämnare

soa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2003
Hoj
ktm 560 smr
Om man ska köpa ett par motardfälgar , ska man ha med eller utan ryckutjämnare?
Vilket är vanligast att folk kör med?

ryckutgämnare är ju absolut att föredra om du ska köra gata, sliter mindre på motordelar och drivpaket.

Jag kör utan, vilket även många andra gör.

Men jag har en ryckutjämnare till salu om någon är intresserad dock inga gummin...

soa skrev:
Om man ska köpa ett par motardfälgar , ska man ha med eller utan ryckutjämnare?
Vilket är vanligast att folk kör med?

Ser att du kör 525 får fälgen plats med ryckutjämnare? inte på min iallafall.

Mr R skrev:

Men jag har en ryckutjämnare till salu om någon är intresserad dock inga gummin...

Beror på hur hjulet är ekrat, har en kompis med samma problem men jag får in min 5" fälg på min ktm 450.

Stoffy skrev:
Beror på hur hjulet är ekrat, har en kompis med samma problem men jag får in min 5" fälg på min ktm 450.

Glömde att säga att jag också har 5" fälg men finns ingan chans att få plats med en ryckutjämnare, provade men ett bakhjul från en KTM 640 -05 och det gick inte därav så beställde jag en fälg utan ryckutjämnare

Mr R skrev:

Jag blir inte riktigt klok på det här med ryckutjämnare.. hämtade hem en 525 exc för ett par veckor sedan och på den sitter ingen ryckutjämnare monterad.
På min 660 satt det ryckutjämnare monterad..

om man som jag tänkt att köra mestadels väg, är det då motiverat att slanta upp för ryckutjämnare o allt som tillkommer för att ev. spara på motor osv. ?

Enl. min lokala ktm lev. så är det MYCKET ovanligt att exc köps med ryckutjämnare.. ?

Mvh
Rickard

Mr R skrev:
Glömde att säga att jag också har 5" fälg men finns ingan chans att få plats med en ryckutjämnare, provade men ett bakhjul från en KTM 640 -05 och det gick inte därav så beställde jag en fälg utan ryckutjämnare
Kanske är bredare sving och andra distanser på nyare LC4? Med dom distanser som sitter på Husaberghjulen blir det samma bredd som på navet utan ryckutjämnare,bolt on :)

Det är ju alltid ryckutjämnare i kopplingskorgen,, så det går att köra utan men det skadar inte om det är ryckutjämnare vid bakdrevet.

DJM skrev:
Det är ju alltid ryckutjämnare i kopplingskorgen,, så det går att köra utan men det skadar inte om det är ryckutjämnare vid bakdrevet.

Va bra, men då kan du ju visa det per bild, enda jag känner till som har det "offroadhoj" är XR650!!!!

Anledning till att ev EXC inte har det, är att en sådan hoj körs mer på lösare underlag än asfalt eller har jag fel!!!!!!

KTM 640 har det, KTM 625SXC har det inte medan 625/660SMC har det....

motardnisse skrev:
Va bra, men då kan du ju visa det per bild, enda jag känner till som har det "offroadhoj" är XR650!!!!

Anledning till att ev EXC inte har det, är att en sådan hoj körs mer på lösare underlag än asfalt eller har jag fel!!!!!!

Sitter i SXC också....

motardnisse skrev:

Ok, kanske fel av mig att säga alla då.

Busaberg skrev:
Sitter i SXC också....

Å fan, inte när jag pratade med KTM sverige för ett tag sen. De tittade på microfischer och då fanns den inte med på SXC, men de kan ju ha sett fel.......

Mr R skrev:
finns ingan chans att få plats med en ryckutjämnare, provade men ett bakhjul från en KTM 640 -05 och det gick inte därav så beställde jag en fälg utan ryckutjämnare

Jag har en 525 -03 o en 625 -05, o jag har motardhjul med ryckutjämnare till båda. o jag kan skifta hjul på hojarna, har bara en annan distans, inga problem

Last edited:
Sillen skrev:
Jag har en 525 -03 o en 625 -05, o jag har motardhjul med ryckutjämnare till båda. o jag kan skifta hjul på hojarna, har bara en annan distans, inga problem

Kanske olika mellan gammal och ny modell. Jag har provat med distanser etc. Fäljen var 5" som nämts tidigare. Men nu i efterhand så är jag glad att jag valde utan ryckutjämnare då jag föredrog detta än med ryckytjämnare.

iaf..de enda jag märkt utan ryckutjämnare är att min kedja slits ganska fort..
då e de ganska mycke härdning på bakhjul runt stada ibland

Uppar tråden lite. Skaffade motardhjul med ryckutjämnare till min 525.a idag. Tappar man inte en del känsla med såna? Det har jag fått för mig? När man ska slajda in i kurvor osv? Min gamla 625.a hade jag motardhjul utan ryckutjämnare på.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back