Ryckutjämnare Husa 650.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Har 4.25" hjul bak tror jag till husan utan ryckutjämnare, sitter iallafall 150 däck på.

Är lite rädd om lådan nu efter att ha läst lite trådar i ämnet. Hur fixar man smidigast ryckutjämnare? Byta nav men då måste jag väl ta bort ekrar etc? Köpa nytt e dyrt men då kanske jag ska passa på att gå upp till 5" fälg + 160 däck bak, får det plats? Passar KTMs orginalfälgar/nav rakt av på husan, borde väl va samma eller? :va

tja vissa säger att de sliter o vissa inte..
själv ska jag prova om de håller bra :3freak

tycker inte den känns så ryckig på asfalt iaf.

Men du kör XR eller? Den har ju inbyggd ryckutjämnare i lådan (kanske bara va 650n som hade det?).

Känns dumt o provocera Husan i onödan om den även med ryck. har en tendens att rasa här o var.

Vad e det för special när du har en -04a utan ryckis ibak? Har du någe talon nav eller dyl?

Basse skrev:
Har 4.25" hjul bak tror jag till husan utan ryckutjämnare, sitter iallafall 150 däck på.

Är lite rädd om lådan nu efter att ha läst lite trådar i ämnet. Hur fixar man smidigast ryckutjämnare? Byta nav men då måste jag väl ta bort ekrar etc? Köpa nytt e dyrt men då kanske jag ska passa på att gå upp till 5" fälg + 160 däck bak, får det plats? Passar KTMs orginalfälgar/nav rakt av på husan, borde väl va samma eller? :va

Heda skrev:
Vad e det för special när du har en -04a utan ryckis ibak? Har du någe talon nav eller dyl?

Ingen aning. Är ju en FE med motardkit, Beringer 6-kolvs etc. Är vid garaget nu, kan kolla om jag hittar nån märkning på hjulen.

Edit: Skumt, står nada på själva navet. Verkar vara ett orginalkit dock för fälgarna är Behr med Husaberg logga på. :va :confused:

Anyway, passar ett 5" KTM hjul med 160 rakt av på hojen?

Last edited:
Basse skrev:
Ingen aning. Är ju en FE med motardkit, Beringer 6-kolvs etc. Är vid garaget nu, kan kolla om jag hittar nån märkning på hjulen.

Edit: Skumt, står nada på själva navet. Verkar vara ett orginalkit dock för fälgarna är Behr med Husaberg logga på. :va :confused:

Anyway, passar ett 5" KTM hjul med 160 rakt av på hojen?
I så fall sitter det ryckutjämnare i bakhjulet redan :fakta :tummenupp

Om du tar bort bakhjulet från svingen och lägger det ner på golvet och sen tar du och lyfter i drevet så märker du om du har ryckutjämnare eller inte för har du ryckutjämnare så föjer drevet med upp.

Jag har motardhjulen av vid sidan om med drevet löst. Drevet fäster direkt i navet med 6 bult, så ryckutjämnare finns alltså inte. Kan ta en bild så blir det lättare att se.

Bifogat

• pic2.jpg
    pic2.jpg
    138.7 KB · Visningar: 121
  • pic1(1).jpg
    pic1(1).jpg
    88.6 KB · Visningar: 128
Basse skrev:
Jag har motardhjulen av vid sidan om med drevet löst. Drevet fäster direkt i navet med 6 bult, så ryckutjämnare finns alltså inte. Kan ta en bild så blir det lättare att se.
Om du tar ett stadigt tag i drevet (när det är fastskruvat såklart) och rycker det rakt ut ska du se att det lossnar. Trust me! Låter väldigt knepigt om du inte har ryckutjämnaren på de hjulen.

Drevet är fäst i vad man kan kalla en drevhållare. Mellan den och resten av navet sitter sex stycken dämpgummin. Hade jag haft nåt vettigt bildprogram hemma hade jag kunnat visa.

Du kan ladda hem manualen från husaberg.se och kolla på hur bakhjulet till motarden ser ut så fattar du bättre vad jag menar.

eller så om du har hjulet påhojen så släppa sakta ut kopplingen liiiite medans du håller i bakbromsen, rör sig drevet någon mm men inte hjulet så har du oxå ryckis på den, det är gummit som trycks ihop då :)

Du har inte ryckutjämnare på ditt bakhjul. Man ser ju ekerfästena i navet. Hade du haft ryckutjämnare på så hade det sett ut så här som bilden visar.

Bifogat

• 5676.jpg
    5676.jpg
    11.8 KB · Visningar: 201
Ingen ryckutjämnare.Hjulen som skickades med Husa FE å FC är nån snikigare/rejsigare variant än original på FS.Finns med i Tillbehörskatalogen.Även 16,5" framhjul finns där.

OK, sitter inga på är det alltså konstaterat nu. Stog ett bra tag o klia mig i huvet alltså :va Vart ska jag dra osv... :confused: :D

Har för mig att vissa som rejsar rejält kör utan också för att det ger direktare svar på gas etc, men vad vet jag, rejsar ju aldrig själv ändå. :tungan Har nog läst fel nånstans...

Såå... passar ett KTM orginal 5" med 160 bak på Husan? Vilka har bra priser på hjul?

Det går bra att köra med 5".Ta bort plåten runt kedjestyraren och montera inte hjulet längst fram i svingen bara :tummenupp Skulle tro att dom flesta handlare kör efter KTM:s prislista minus lite rabatt som alltid brukar gå att tjata åt sig.

Evil M skrev:
Du har inte ryckutjämnare på ditt bakhjul. Man ser ju ekerfästena i navet. Hade du haft ryckutjämnare på så hade det sett ut så här som bilden visar.
SATAN :huvet

Inte kunde jag tro att de billiga hjulen skulle vara utan ryckutjämnare...

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back