Ryckutjämnare, egen tillverkning (prototyp... typ...)

Uppdatering!

Nu har jag monterat något mjukare ryckutjämnare/bussningar - de har hårdheten ShA 70 och jag hoppas och tror att de kommer fungera perfekt.

PUR.jpg

/H
 
Original ryckutjämnare ser ut som på bilden:

IMG_1903.jpg

Och här ses hur den sitter monterad i fälgen:

IMG_1905.jpg

Så här ser de förra "hemtillverkade" (hårdhet ShA 90) bussningarna ut:

IMG_0664.jpg

De gängade "pinnarna" håller bakre kransen (drevet).
Det trista med originalutförandet är att även när pinnar och bussningar är nya så finns ett litet glapp mellan dem, och det "tickar" när man rör hjulet framåt och bakåt (hojen på centralstödet såklart). Allt glapp som inte behöver finnas bör elimineras, tycker jag. :hihi

/H
-
 
Uppdatering!
Har nu kört några gånger med de nya mjukare bussningarna och det fungerar perfekt! :yoparty
/H
 
Uppdatering II;
Har i skrivande stund kört ca. 1000 mil med de mjukare bussningarna och allt funkar fortfarande utmärkt! :)
/H
 
Uppdatering III;
Totalt ca. 1300 mil kördes under 2017.
Demonterade bussningarna häromdagen och de satt alldeles lagom hårt i fälgen och är inte det minsta slitna - vare sig utvändigt eller i hålet. :tummenupp
/H
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top