Ryckutjämnare, egen tillverkning (prototyp... typ...)

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Hej!

Jag vill prova att tillverka en slags gummibussning.
Ämnet ser ut så här
(http://www.kuntze.se/produkter/kilremmar-vibrationsdampare/vibrationsdampare-typ-c-268)
och har ytterdiametern 40 mm och bredden 30 mm. Stålplattor och invändig gänga på båda sidor.
"Hårdhet" 60 Shore alltså.

Det jag vill, är att diametern ska vara ca. 34 mm och bredden knappt 30 mm och med ett centrumhål rakt igenom, som håller måttet knappt 15 mm i diameter.

Ståldelarna på båda sidor i vibrationsdämparämnet ska demonteras (borras samt svarvas bort?)

Vad tror/vet ni - är det möjligt att svarva i ett gummimaterial?
OM det är så att det fungerar, finns det någon i Sthlm som kan tänka sig att offra en stund till att hjälpa mig, dvs. att använda svarv som den har tillgång till?

Tack på förhand!
/H
-

Last edited:
Har du sneglat på DrC ryckutjämnare? Tror han hade betydligt hårdare plast för att få hållbarhet.

Jag har svarvat polyuretan shore 92 och det funkade nätt och jämnt. När man borrar med ett 10mm borr får man ca 8mm hål eftersom gummit töjer sig så det beror ju på vilka toleranser du är ute efter. Enligt företaget jag köpte plaststången av så behövs minst ca shore 90 för att kunna svarva i det. Jag har dock själv inte testat mjukare.

De går att svarva i gummi, men man får tänka lite annurlunda... Samt använda klart andra vinklar på stålet.

Boris JR
Nej jag har inte tittat på DrC ryckutjämnare. Vid en sökning på just den termen får jag inte fram något särskilt om DrC.

Svenne100
Verkar klart intressant med polyuretan 92! Har du möjlighet att skicka ett PM (personligt meddelande) med lite mer info. om var du fick tag i materialet och kostnad etc.? Det vore bra!

JPT
Jag är intresserad av att veta mer om hur "det går att svarva i gummi". Kan du skicka PM med mer info.?

Tack!!

/H
-

Boris JR
Nej jag har inte tittat på DrC ryckutjämnare. Vid en sökning på just den termen får jag inte fram något särskilt om DrC.

Svenne100
Verkar klart intressant med polyuretan 92! Har du möjlighet att skicka ett PM (personligt meddelande) med lite mer info. om var du fick tag i materialet och kostnad etc.? Det vore bra!

JPT
Jag är intresserad av att veta mer om hur "det går att svarva i gummi". Kan du skicka PM med mer info.?

Tack!!

/H
-

Vad är det du vill ha reda på? Man har väldigt posetiv vinkel på stålet å väldigt vasst.

Boris JR
Ok, jag hittade det. Sökte ju "givetvis" på Google först.... Dumt att inte söka i forumet till att börja med. Jaja, nu har jag lärt mig det :)

JPT
Ungefär det som du svarade nu, ville jag veta :)

Tapper
Minsann, man kan alltså köpa gjutvätska. Hade jag ingen aning om.

Tack igen!

/H
-

Boris JR
Ok, jag hittade det. Sökte ju "givetvis" på Google först.... Dumt att inte söka i forumet till att börja med. Jaja, nu har jag lärt mig det :)

JPT
Ungefär det som du svarade nu, ville jag veta :)

Tapper
Minsann, man kan alltså köpa gjutvätska. Hade jag ingen aning om.

Tack igen!

/H
-

Kolla me kutze om du kan köpa typ tjockväggig gummi slang med rätt yter dkameler å hål... Man kan "skära" av distanser me kniv i svaren då... Använd diskmedel blandat me vatten eller annan typ av glidmedel.

Polyurethan går att köpa som rör eller rundstång från exempelvis polyteknik i Töreboda eller UV-elast i mariestad.
Svarvning av supermjuk polyuretan går utmärkt om man tänker annorlund:
byt ut skärstålet mot en tryckluftsdriven slipmaskin med roterade slippapperhylsa, funkar utmärkt ner till shore 50.

-Istället för att skära gummit slipar man det medans det snurrar i svarven.

Kan vara lämpligt att klämma det mellan två plattor då en vanligt trebackschuck kommer deformera gummit som man försöker spänna som vanligt

-

Köpte det från Bimex men kommer inte ihåg priset riktigt. Det var dock inte som privatperson så jag är inte säker på om de säljer till privatpersoner.

Det är bäst att svara i tråden så att någon som har samma fråga som du också får svar ;)

Pebl och Svenne100

Tack för tipsen om var jag ev. kan få tag i PUR (polyuretan).
Jag sökte på det allsmäktiga Internet och fann att t.ex. Nordbergs Tekniska AB i Vallentuna (Sthlm norra "förorter"...) marknadsför PUR som rundstång.
Bimex verkar ha PUR-plattor, dock inte hålad "stång".
Däremot Polyteknik har hålad stång i många olika dimensioner. Frågan är bara vilken hårdhet det är. Jag får kontakta dem och fråga.

Intressant teknik att bearbeta PUR i svarven, med roterande slippapperhylsa :)

Om jag nu får tag i en hålad rundstång/stav, hur kapar jag den enklast? Behöver inte nödvändigtvis bli en "spikrak" snittyta, fast bra om den är det förstås.
Finns nog någon mekanisk verkstad i relativ närhet jag kan fråga...

/H

Pebl och Svenne100

Tack för tipsen om var jag ev. kan få tag i PUR (polyuretan).
Jag sökte på det allsmäktiga Internet och fann att t.ex. Nordbergs Tekniska AB i Vallentuna (Sthlm norra "förorter"...) marknadsför PUR som rundstång.
Bimex verkar ha PUR-plattor, dock inte hålad "stång".
Däremot Polyteknik har hålad stång i många olika dimensioner. Frågan är bara vilken hårdhet det är. Jag får kontakta dem och fråga.

Intressant teknik att bearbeta PUR i svarven, med roterande slippapperhylsa :)

Om jag nu får tag i en hålad rundstång/stav, hur kapar jag den enklast? Behöver inte nödvändigtvis bli en "spikrak" snittyta, fast bra om den är det förstås.
Finns nog någon mekanisk verkstad i relativ närhet jag kan fråga...

/H

Snacka me Norbergs Tekniska som saluför just de materialet....

Nordbergs Tekniska AB har tyvärr inte den dimension jag är intresserad av.
Kollar med Polyteknik.

Svenne100
Hålet i rundstaven som Polyteknik säljer är 15 mm och jag behöver 16 mm - du som har "hållit på lite" med materialet, tror du att det är möjligt att trycka in "pinnen" i hålet med hjälp av smörjmedel (t.ex. diskmedel)?
Jag funderar också på hur det blir när 5 st "pinnar" ska tryckas in samtidigt... (dock inte i samma hål, givetvis... :D )

/H

Nu har jag inte provat att trycka i en pinne i ett hål, i synnerhet inte flera samtidigt men jag tror att det ska gå som du säger. Du kan pressa i dem med hjälp av ett skruvstäd t.ex.

Svenne100

Pressa i dem med hjälp av ett skruvstäd.
Njaej, det lär inte fungera - eftersom det är så att "pinnen" som går in i det nyskapade ryckutjämnarbiten (polyuretan-biten alltså) består av en "stång" som är gängad i ena änden, vilken håller kransen (drevet) på plats i en kranshållarenhet med hjälp av en gängad hylsa.
(nr 11, 17, 18 och 19 på denna skiss
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=460&c=C106201010#partslist))
Polyuretan-biten (PUR) ska pressas in i baknavet och helst sitta fast där av "egen vilja". Därefter ska hela kranshållarenheten monteras genom att trycka/pressa in de 5 pinnarna i PUR-bitarna.
Till sist monteras bakhjulet i svingen.

Svenne100

Pressa i dem med hjälp av ett skruvstäd.
Njaej, det lär inte fungera - eftersom det är så att "pinnen" som går in i det nyskapade ryckutjämnarbiten (polyuretan-biten alltså) består av en "stång" som är gängad i ena änden, vilken håller kransen (drevet) på plats i en kranshållarenhet med hjälp av en gängad hylsa.
(nr 11, 17, 18 och 19 på denna skiss
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=460&c=C106201010#partslist))
Polyuretan-biten (PUR) ska pressas in i baknavet och helst sitta fast där av "egen vilja". Därefter ska hela kranshållarenheten monteras genom att trycka/pressa in de 5 pinnarna i PUR-bitarna.
Till sist monteras bakhjulet i svingen.

Annars finns ju org del nr 16 att köpa....

Jodå - jag har 5 st nya sådana... :-) MEN, det är glapp mellan själva ryckutjämnarna (innerbanan) och "pinnarna" och det gillar jag inte! :gnissla
På alla andra hojar jag sett/mekat med så finns knappast något glapp från början. Och knappt heller när gummina börjar bli slitna. Äh, där överdrev jag lite grann... :D
Vill därför prova att tillverka egna "gummin" :tummenupp

Tjohejsan!

Återkommer med information om hur det gick med de ryckutjämnare jag ämnade tillverka "på egen hand".

Köpte en hålad rundstång (Shore 90), dock med något för stor diameter (35 mm och jag ville ha 34 mm) och något för litet hål 14,5 mm och jag ville ha 15 mm).

Lokala mekaniska verkstaden åtog sig att kapa rundstaven i 5 bitar samt svarva PUR-materialet till rätt ytterdiameter. Att borra upp hålet 0,5 mm verkade bli FÖR knepigt så det hoppades över. (Det GÅR att pressa i "tappen" utan problem, och den sitter stumt!)

Det svåra var just att svarva i materialet. Dels behöver man ha en rundstång i hålet i rundstaven för att kunna fästa rundstaven i chucken och dels är materialet ändå så pass mjukt att det är väldigt svårt att få till en plan/slät yta.

Enklast blev att först kapa rundstaven i 5 bitar. Därefter verkligen pressa i den ogängade tappen i rundstavens hål och fästa den gängade delen av tappen i svarvchucken. :tummenupp

Ytan blir absolut inte "slät" vid svarvning, vilket förvisso inte har så stor betydelse eftersom ryckutjämnaren ska pressas in i hålet i fälgen, så jag accepterade resultatet.
Kapningen fungerade bra med en bandsåg (kanske inte på hundradelen rakt snitt, men väl tillräckligt för att benämnas bra).

Med tappen på plats i den nya ryckutjämnaren av PUR, smorde jag med lite YES-vatten och pressade i den i fälghålet för hand så långt det var möjligt och använde därefter en hylsa och studsfri hammare för att få den på plats den sista biten :)

Det allra knepigaste var att montera kransen/drevet. Tappen har insexfattning i änden, in i fälgen så att säga, och för att komma åt att dra runt tappen blev jag tvungen att använda en lång sexkantnyckel (insexnyckel i folkmun) med rundat huvud samt en stor block-/ringnyckel att dra åt med. Det fungerade bra.

IMG_0664.jpg

IMG_0666.jpg

IMG_0671.jpg

IMG_0663.jpg

Jag körde på Gelleråsen 2 dagar med ryckutjämnarna och det fungerade hur bra som helst.

TACK! till alla som engagerade sig i detta ärende :Bugar

/H

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...