Ryckigt på fyrans växel

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
På min gixxer 1000 -01 är det i princip omöjligt att ge jämn gas på fyrans växel. Det är bara i början när man ger gas, kraften kommer liksom med ett ryck istället för mjukt. Det är spännande när man ska ge gas i mellanregistret genom en kurva och det rycker till kraftigt. Upplever att det bara är i fyran. Något som däremot händer på fler växlar är att efter växling när man ska ge gas är det lite av-på effekt. Skillnaden är alltså att efter växling kan det vara ryckigt på flera växlar, när man ska gasa så går det från noll till mycket kraft med ett ryck så att säga, men problemet med fyrans växel är tex om jag motorbromsar inför en kurva och ska ge gas ur kurvan. Så beter sig inte någon annan växel. Ryckigheten på fyran tycker jag har kommit mer och mer. Kan detta vara ett växellådsproblem? Eller kan det ha med insprutningen eller liknande att göra? Drivpaketet är helt nytt.

TS skriver
Det är bara i början när man ger gas, kraften kommer liksom med ett ryck istället för mjukt.

Vilket varvtal på motorn / hastighet på hojen har du när du börjar ge gas på 4ans växel ?

Brukar själv se till att jag har minst 4000RPM innan jag börjar gasa.
För att ha kommit in i motorns normala arbetsområde och undvika ryck.

Men har du minst 4000RPM när du börjar gasa på 4an och "den rycker till" men nått liknande inte händer på 3an och 5an. Så är det nått som inte är OK på 4an.
Det enda jag kan komma på är dålig kontakt eller något annat strul med det motstånd som ger Timing Retard.
Dvs genom lägre förtändning minskar effekten på låga växlar.

Du kan mäta motståndet , kontakten från växellådan till "huvudkabelhärvan" sitter på min GSX1300R under tanken och sladden går från höger sida av växellådan under värmeskölden till huvudkabelhärvan på vänster sida. Kan vara annorlunda på din hoj.

En annan möjlighet är att montera ett TRE (Timing Retard Eliminator motstånd). Jag hade valt med strömbrytare för normal tomgång. Sök på webben efter Suzuki TRE mod. Kopplar du in TRE och rycket på 4an försvinner så vet du var felet ligger.

http://www.maxlean.com/motorcyclepages/tre.htm

Last edited:
Tack för svar. TRE är redan monterad. Det kan inte vara fyrans drev i växellådan?
Jaha med TRE monterad så är det inget med Timing Retard motstånd.

Däremot har jag varit med om att vibrationer gav dålig kontakt vid batteripolerna.
(Inte dålig kontakt vid start ! utan enbart vid vissa varvtal ! Varpå motorn lade av.)
Så kolla om polskorna är dragna på batteriet.
Hjälper inte det här, testa byt tändstift.

Men varför bara på 4ans växel ?

Antag att det finns två skadade kuggar på 4 ans drev (29 kugg / 20 kugg)
https://www.gearingcommander.com/
Då skulle de här två kuggen mötas varje gång när 20 kuggshjulet (det utgående kugghjulet) gjort 29 varv. Med kedjedrev 17/42 och bakdäclets omkrets ca 1.95m så skulle det bli ett ryck med 29 x 17 / 42 x 1,95 m = 23meter avstånd.
Om de dåliga kuggarna hoppar över ?
Du skulle känna 4 ryck på 100meter. Men nu gissar jag ......

Last edited:
Om de är lådan som spökar så kan de va drivklackarna som går in i närmsta drev som blivit snedsliten. Då blir fenomenet på en växel och ju mer man belastar desto lättare hoppar drevet ut i sidled. De är då i regel två drev som måste bytas eller så slipar man klackarna rak igen eller undercuttar dem så de drar ihop vid belastning. Jag har slipat eller rättare sagt gnistat flera drev på dessa klackar och även motsvarande drev inne i de ovala hålen där klackarna går in är lika viktigt att slipa bort snedslitningen. Jag har alltid slipat dem några grader extra vs 90 grader och de har aldrig varit någ nackdel typ svårt att få i eller ur växlar.
Nya drev kan dock vara billigare än att låta någ gnista de gamla man måste ha någ man känner som kan slipa dem.

Ok. Tack för infon. Får börja med det enklaste innan jag börjar fundera på att kolla i växellådan...

Men får du inte till det så är det kanske för blött och dimmigt snart för och vara riktigt trevligt ute och då kan ju en liten titt i växellådan inomhus kännas varmt och trevligt. :)

Justerade tps idag. När jag kollade stod det _COO och efter lite justering blev det som det ska vara; -COO. Provkörde och tycker att det var bättre. Justerade sedan spelet i gashandtaget så det blev mindre och även detta gjorde att mycket av rycken försvann. Ska ut en längre runda i helgen om det är väder och testa ordentligt.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!