Ryckigare motor när den är varm. Låga varv, låg gasHonda CBR600FS 2002 med power comm

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ryckigare motor när den är varm. Låga varv, låg gas - CBR600FS 02 + power commander

Hoj: Honda CBR600FS 2002 med power commander.

Har upptäckt på knix och vid kökörning att när hojen passerar 100c blir den grinigare på svag gas precis över tomgång. Ryckig och lite osäker. Blir påtagligt bättre när den kommer ner till 90c eller lägre.

Ger man lite mer gas eller mer varv så är det inga problem alls, utan det är just krypkörning och övergången från ingen gas till svag gas.

Nu är det möjligt att min powercommander är underligt mappad inom intervallet, så jag ska se över det. Tänkte om det fanns något generellt när denna typen av problem uppstår. Funderade på om lite extra soppa på dessa låga pådrag kunde kyla och lugna ner den, eller om det är något helt annat.

Tomgången låter väldigt rå och lite ojämn, om det kan spela in. Har beställt en carbtune för att synka spjällhuset. Värre lär det väl inte bli.
 
Last edited:
Berätta inte vad det är för hoj, och absolut inte i rubriken.
Det är ju en gissningstävling, right?
 
Jag misstänker att det är s1000rr-en:)
 
Berätta inte vad det är för hoj, och absolut inte i rubriken.
Det är ju en gissningstävling, right?
Jag misstänker att det är s1000rr-en:)

Ursäkta! Det gäller Honda CBR600FS 2002 (F4i). Vattenkyld hoj med insprut och power commander. Uppdaterade första inlägget också.

Inbillade mig att det kanske fanns något generellt med detta beteende vid värme som inte var hojspecifikt, men självklart är det bättre att skriva med så mycket detaljer som möjligt. :rodnar
 
Last edited:
Iom att den går ryckigare fullt varm så tyder det på för mycket soppa just där. Ju kallare den går desto mer soppa tar en motor för sig utan surning. Ta bort 10% soppa från strax över tomg,,,,ex om tomg är på 1500varv så ta bort 10% från 1600v- till de varvtal du upplever att den slutar rycka på gissningsvist 2000varv skulle duga.
Och de duger nog med att snåla ner den från 0% gaspådrag till 10% gaspådrag.
Om de inte funkar skulle jag prova ta bort 10% redan från tomgångsvarvtalet.
 
Iom att den går ryckigare fullt varm så tyder det på för mycket soppa just där. Ju kallare den går desto mer soppa tar en motor för sig utan surning. Ta bort 10% soppa från strax över tomg,,,,ex om tomg är på 1500varv så ta bort 10% från 1600v- till de varvtal du upplever att den slutar rycka på gissningsvist 2000varv skulle duga.
Och de duger nog med att snåla ner den från 0% gaspådrag till 10% gaspådrag.
Om de inte funkar skulle jag prova ta bort 10% redan från tomgångsvarvtalet.

Stort tack! Ska se över mappen och se om jag kan få det bättre.
 
Nu har jag synkat spjällhuset och justerat slacket till gashandtaget.
Jämnare tomgång och mjukare övergång till låg gas. Trevligt.

Inte hunnit titta på mappen än, får återkomma om det.
 
Nu har jag synkat spjällhuset och justerat slacket till gashandtaget.
Jämnare tomgång och mjukare övergång till låg gas. Trevligt.

Inte hunnit titta på mappen än, får återkomma om det.

Ang slacket på wiren vid gasrulle är väldigt känsligt har jag märkt under årens lopp på i stort sett alla hojar både förgasarhojar som insprutare. Om man tar bort allt slack så blir de mer på/avig och ryckig från tomg till lite gas och tvärtom. Mina inställningar brukar sluta med rätt mycket slack på wiren typ att man kan vrida gasrullen typ 5 grader innan den drar i wiren.
 
Ang slacket på wiren vid gasrulle är väldigt känsligt har jag märkt under årens lopp på i stort sett alla hojar både förgasarhojar som insprutare. Om man tar bort allt slack så blir de mer på/avig och ryckig från tomg till lite gas och tvärtom. Mina inställningar brukar sluta med rätt mycket slack på wiren typ att man kan vrida gasrullen typ 5 grader innan den drar i wiren.
Jag tog inte bort slacket helt, minskade det. Det var på tok för stort innan.
 
Ang slacket på wiren vid gasrulle är väldigt känsligt har jag märkt under årens lopp på i stort sett alla hojar både förgasarhojar som insprutare. Om man tar bort allt slack så blir de mer på/avig och ryckig från tomg till lite gas och tvärtom. Mina inställningar brukar sluta med rätt mycket slack på wiren typ att man kan vrida gasrullen typ 5 grader innan den drar i wiren.
För mig är det helt tvärt om; absolut inget slack!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top