Ryckig hoj vid balanspunkten

Men läs klart boken då och sluta fråga dom som inte läst boken om du iaf bara tänker lyssna på författaren.

För övrigt så har författaren delvis rätt. Ja. Hojen blir lite hysterisk runt balanspunkten med för mjuk fjädring. Det upplevde jag på min 640E. Men samtidigt är det inget som inte går att lära sig hantera.

Testa att vara mjukare med gas på/avslag. Speciellt avslag när du är där uppe... Som typ alla andra sagt i tråden så har stånkor en himla massa motorbroms och ett totalt avslag på gasen låser ju nästan bakdäcket.

/Lucky9

jag använder detta forum som ett KOMPLIMENT till boken. Jag försöker skaffa mig en helthetsbild, men det jag bemöts av är bara en jävla massa spydigheter.

jag använder detta forum som ett KOMPLIMENT till boken. Jag försöker skaffa mig en helthetsbild, men det jag bemöts av är bara en jävla massa spydigheter.

Ja, du lyssnar inte på tipsen du får, och verkar ha fått för dig att din hoj är felet - nej, den är närapå tillverkad för bakhjulsåka. :fakta

Om du redan har bestämt dig varför det inte fungerar för dig, varför fråga, och sedan ifrågasätta tipsen du får?

/J

Ja, du lyssnar inte på tipsen du får, och verkar ha fått för dig att din hoj är felet - nej, den är närapå tillverkad för bakhjulsåka. :fakta

Om du redan har bestämt dig varför det inte fungerar för dig, varför fråga, och sedan ifrågasätta tipsen du får?

/J

Varför är det fel att ifrågasätta, om jag tror att tipset jag får är felaktigt/inte helt riktigt? Det handlar om att skapa en dialog fram & tillbaka mellan parterna.

Problemet måste ju kunna få diskuteras eller hur?

Last edited:
Varför är det fel att ifrågasätta, om jag tror att tipset jag får är felaktigt/inte helt riktigt? Det handlar om att skapa en dialog fram & tillbaka mellan parterna.

Umm, var skall vi börja?

Hur vet du att tipsen du får, från folk som förmodligen har provat på, är felaktiga (för att din bok säger det? :rofl )?

* Att gå ut med att det blir ryckigt när du släpper gasen helt, är faktiskt att mer eller mindre idiotförklara sig själv, om du ursäktar att jag är lite direkt. ;) Stånkor har brutal motorbroms.

* Bakbromsen är absolut det viktigaste hjälpmedlet när du skall åka långt.

* Och se till att plocka upp den lite mjukt och backa av lagom på gasen med lite tajming är heller inte något underligt råd.

Snyt dig.

/J

Umm, var skall vi börja?

Hur vet du att tipsen du får, från folk som förmodligen har provat på, är felaktiga (för att din bok säger det? :rofl )?

Jag vet inte om tipsen är felaktiga eller ej, men återigen: vad är det för fel att åtminstone ifrågasätta dom? Är folk rädda för att ta en diskussion?

Vad väger du?

Att byta fjäder tror jag inte är någon idé, om du inte är ordentligt överviktig. Dock ställa en lite hårdare retur är alltid bra för både bakhjul och banåka. Hojen ska resa slig lite fortare än en gasfjäder på en baklucka. (mellan tummen och pekfingret)

Det går att använda bakbromsen försiktigt samtidigt som du håller lätt gas, just vid nedförsbackar.

Ut och kör istället, en Husa ( även fast de är trötta och saknar register. ;) ) är ju som SGM sa, gjorda för bakhjulsåka, det går inte att misslyckas.

Varför snöar du in dig på fjädringen för? Motorns karaktär är ack så mkt viktigare, dessutom har du ju en FS som har hårdare fjädring än både cross och enduro. Var lite lugnare på gasen och håll lite tryck med bakbromsen som SGM säger så kommer det gå mycket mjukare. :)

ja jävlar! sån där whiiily bok måste man ju köpa :hihi

Förutsatt att du kan köra bakhjul så är sannolikheten stor att flottörnivån i förgasaren behöver justeras, men när någon tror att fjädringsjustering hjälper är det tveksamt det som är felet :)

Jag har åkt rätt mycket på bakhjulet på mina olika hojar och har aldrig ens behövt fundera som du gör. Du lär dig garanterat fortare om du lyssnar på dom seriösa tips du får och prova i verkligheten.

Ryckigheten är antingen förarfel eller felinställd förgasare! Så enkelt är det! :fakta

Och dom cyklar jag åkt med (motarder/enduro) är XR600, XR650, KTM660, FS650, FE650 och ALLA har funkat bra att åka mjukt på balansen lååånga sträckor. Jag är en 100-kilosklump och alla mina hojar har varit orginal fjädring med hyggligt injusterat häng. That's it! :tummenupp

För det mesta beror det på för högt ställd nål. Eller för stort högfartsmunstycke.
Prova först det enkla sänk nålen ett hack och känn om det blir bättre ev helt bra om du har tur. kan även tänkas att du måste backa av lite på axpumpen .
Det blir lätt surstupningar med för fet blandning vid avslag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph