Ryckig hoj vid balanspunkten

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Jag har ett "problem" som uppstår när jag nått balanspunkten med min Husaberg FS 650e.

När jag kommer till balanspunkten så blir hojen så himla ryckig. Jag kommer upp på min högsta punkt, släpper av gasen helt och det är då "rycket" kommer som gör att hojen motorbromsar med ett ryck som gör att den åker framåt med ett ryck och jag måste då snabbt gasa på igen för att hålla framhjulet kvar i luften.

Och så håller det på.. fram & tillbaka på ett väldigt ryckigt sätt. Så min fråga är: går det att bli av med problemet? Helt eller delvis. Skulle isåfall vara VÄLDIGT underlättade när man wheelar..

En teori som jag har är att man bör spänna kedjan hårdare än normalt och att problemet beror på att när man når balanspunkten så blir kedjan "slak" och ett ryck uppstår.
EDIT: En annan teori är att fjädringen är så mjuk att när jag passerat balanspunkten åker fjädringen ut och skapar rycket.

Last edited:
Ge full gas och sparka ut med fötterna.

Du slår av helt alltså...there's your problem. ;)

Det är en stånka, med rätt friskt med motorbroms. :D

/J

Du har nu gjort en tråd om trycket i däcket, om sidobalansen, och nu om balnaspunkten. Är det inte bättre du är ute o kör och övar???

Det är ganska svårt o läsa sig till o köra på bakhjulet.

Du har nu gjort en tråd om trycket i däcket, om sidobalansen, och nu om balnaspunkten. Är det inte bättre du är ute o kör och övar???

Det är ganska svårt o läsa sig till o köra på bakhjulet.

Förvisso Lindquist. Men vissa inställingar på hojen kan göra en VÄLDIG skillnad. :7peta

Sänk gasen tidigare och smyg upp till balanspunkten.

Det är just vad jag gör. Men hur gör man när man kommer till en nedförsbacke? Ganska svårt att undvika passera balanspunkten då. (om man vill hålla sig kvar på bakdäcket vill säga)

Last edited:
Förvisso Lindquist. Men vissa inställingar på hojen kan göra en VÄLDIG skillnad. :7peta

Det är just vad jag gör. Men hur gör man när man kommer till en nedförsbacke? Ganska svårt att undvika passera balanspunkten då. (om man vill hålla sig kvar på bakdäcket vill säga)

Provat bakbromsen? ;) Det är den som bakhjulskungarna förlitar sig på för att justera vinkeln...

Provat bakbromsen? ;) Det är den som bakhjulskungarna förlitar sig på för att justera vinkeln...

jo.. men jag kan ju inte hålla gas om jag ligger bakom balanspunkten. Det är ju vid ett sånt tillfälle man måste slå av gasen helt och låta bakbromsen/motorbromsen göra jobbet. Det rycker i hojen när jag åker fram & tillbaka över balanspunkten. Jag tror till 99% att problemet ligger i en felinställd fjädring.

jo.. men jag kan ju inte hålla gas om jag ligger bakom balanspunkten. Det är ju vid ett sånt tillfälle man måste slå av gasen helt och låta bakbromsen/motorbromsen göra jobbet. Det rycker i hojen när jag åker fram & tillbaka över balanspunkten. Jag tror till 99% att problemet ligger i en felinställd fjädring.

Jag tror till 99% att du antingen driver med oss, eller är helt oduglig, välj själv. :D ;)

Jag tror till 99% att du antingen driver med oss, eller är helt oduglig, välj själv. :D ;)

okej Mr. Bror Duktig. Jag ska tala om för Dig vad jag nyss läste ur boken "Wheelein' With The King" by Doug Domokos(gamla världsrekordshållaren i att åka längst på bakhjulet med mc)

Här står det att det första man bör göra när man ska fixa sig en wheelie-hoj är att se till att bakfjädringen är så hårt dämpad som möjligt, och att returen från fjädringen går så trögt tillbaka som möjligt. Ev. även byta hela fjädern till en hårdare. Gör man inte detta blir hojen tydligen väldigt ryckig uppe vid balanspunkten och har på så sätt EN STOR INVERKAN på stabiliteten.

När man färdas på bakhjulet trycks fjädringen av naturliga skäl ihop mer än vanligt. Detta resulterar i att när man väl passerar balanspunkten åker fjädringen ut. Om fjädringen vid det tillfället då är väldigt ihoptryckt uppstår ett "ryck". Så.. ju mindre fjädringen är ihoptryckt innan man passerar balanspunkten, desto mindre blir "rycket" när man passerar balanspunkten.

-IN YOUR FACE!

Men läs klart boken då och sluta fråga dom som inte läst boken om du iaf bara tänker lyssna på författaren.

För övrigt så har författaren delvis rätt. Ja. Hojen blir lite hysterisk runt balanspunkten med för mjuk fjädring. Det upplevde jag på min 640E. Men samtidigt är det inget som inte går att lära sig hantera.

Testa att vara mjukare med gas på/avslag. Speciellt avslag när du är där uppe... Som typ alla andra sagt i tråden så har stånkor en himla massa motorbroms och ett totalt avslag på gasen låser ju nästan bakdäcket.

/Lucky9

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...