Det som Tassen beskriver gör att den går fett men även magert kan ge liknande symtom. Du testar genom att köra rodeo och sen slå på choke, går den då bättre så går den uppenbarligen magert (choken är ju bränsletillskott och minskar alltså felet). Går den ännu sämre med choke så går den alltså rikt (choken förvärrar ju felet).
Men vare sig den går rikt eller magert handlar det om att:
1. Se till att allt är som det ska vara i fuggarna, dvs inget igensatt, korrekt flottörnivå, original bestyckning/nålhjöd etc.
2. Om inte det hjälper så blir det att börja justera, ex vis nålhöjd eller möjligen tomgångsmunstycken.
Men som sagt, steg 1 med fuggarna är alltid att börja med att se till bitarna sitter ihop och fungerar så som det är tänkt av tillverkaren.
Om du är osäker på vad du gör så rekommenderar jag en regning kväll med en mekhandbok. Lite grundkännedom om hojen är alltid bra att ha.
Första gången du river fuggarna SKA du skriva ner vilka munstycken, nålhöjd etc som sitter i. På så sätt kan du alltid beställa hem nya munstycken innan du ens börjar riva isär (om du nu måste bestycka om). Det är inte roligt att riva halva hojen och sen inse att just den storlek du behöver är slut hos handlarn och tar 3 da rectra att få fram. Vet man innan man ens river isär vilken storlek man ska ha så kan man skaffa fram munstyckena innan man river isär.
Skriv också ner vilka skruvar som börjar bli dassiga och skaffa nya till nästa gång så kanske du slipper dra sönder dom. Skruvar är billiga, tiden det tar att få loss sönderdragna skruv är dyr som fan.