Ryckig gång vid låglast XR600

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vet att det finns miljoner med trådar om ryckig gång, men inte hittat nåt som hjälper mig...
Jag sålde min XR600 till en kompis, motorn är helt genomgången i vintras och gick bra innan det, undantaget att jag tappat luft/bränsleskruven på förgasaren så tomgången var fucked up.
Vid genomgången av motorn portades även toppen något och en lite vassare kam monterades. Helsystem och högkompkolv hade den sen innan.
Nu till problemet... Den går jättebra, undantaget vid jämn fart med lite belastning på motorn, tex 50vägar... Då rycker den väldigt mycket.
Hade en extra förgasare liggandes, samma fel med den. Lånade en kompis förgasare (också original) då upphörde ryckandet, men den ville lätt dö vid avslag på gas och lite andra dumheter.
Vad fan är problemet? Den gick bra innan.. testat byta tändspole och givaren vid svänghjulet, att skruva på luftnålen och justera trottelnålen. Hur ska vi felsöka vidare?

Orsaken till att vi bytt ut ett par delar av tändningen är att det känns som tändningen felar lite när detta problem uppstår(den "dör"/går igång i korta intervall) Och när man står stilla utan växel i och varvar upp till konstant varv ca 3-4000 så halvsmäller/poffar det.
Kan nån på rak arm säga att det är förgasare eller tändning det är fel på?
Som sagt går den jättebra när man "kör" med hojen, bara vid låglast jämn fart den dummar sig.

den är lite så tro jag..min blir något bättre med ett snäpp mindre lågfartmunstycke ,
då ska du prova min dr800..den är inte ryckig..den typ gungar nästan fram i takterna :3freak

iaf kontentan..prova ett mindre om du inte redan gjort de.

Last edited:
-PLM- skrev:
2270772 Orsaken till att vi bytt ut ett par delar av tändningen är att det känns som tändningen felar lite när detta problem uppstår(den "dör"/går igång i korta intervall) Och när man står stilla utan växel i och varvar upp till konstant varv ca 3-4000 så halvsmäller/poffar det.
Kan nån på rak arm säga att det är förgasare eller tändning det är fel på?
Som sagt går den jättebra när man "kör" med hojen, bara vid låglast jämn fart den dummar sig.

En ganska bra tumregel är om felet uppstår vid belastning = tändning, utan belastning = soppa

En bänkning med lambdajustering skulle vara mitt nästa steg.
Iof kan du kolla hur stiftet ser ut efter en stunds körning på 50-väg (när den rycker). Tänk på att slå av med dödaren och tryck in kopplingen så du inte ställer dig på tomgång 10 sek innan du kollar stiftet

Ljunghusen skrev:
2270869 En ganska bra tumregel är om felet uppstår vid belastning = tändning, utan belastning = soppa

En bänkning med lambdajustering skulle vara mitt nästa steg.
Iof kan du kolla hur stiftet ser ut efter en stunds körning på 50-väg (när den rycker). Tänk på att slå av med dödaren och tryck in kopplingen så du inte ställer dig på tomgång 10 sek innan du kollar stiftet

Okej, låter ju jättebra om vi kan utesluta tändningen! Lättare och felsöka då...Jag ska greja lite ikväll med skiten så får vi se om jag skriver :huvet eller :tummenupp sen.

ozeo skrev:
2270854 den är lite så tro jag..min blir något bättre med ett snäpp mindre lågfartmunstycke ,
då ska du prova min dr800..den är inte ryckig..den typ gungar nästan fram i takterna :3freak

iaf kontentan..prova ett mindre om du inte redan gjort de.

Jo men nu har det ju inte varit så förut.
Om den dör när man gör hastigt avslag på gasen, vad brukar det bero på då?
Alla 3 förgasare har samma munstycken...

Vi tog den minst dumma förgasaren och pillade lite. Den går bra nu undantaget varvet sjunker ner väldigt mycket när man "rappar" till med gasen och sedan släpper. Vad det nu beror på? Den går något vassare än min jobb XT660 till 160 iaf, det är väldigt bra!

Jag fick precis samma problem efter att ha bytt förgasare.
Problemet försvann efter bänkning. (för litet lågfartsmunstycke eller ev "mellanfart" dvs nålläge)

Hmm........ undra om det kan vara liknande problem som jag har med min XR. Där känns det som om trotteln "klibbar" i det nedre läget när man motorbromsar och skall lägga på gas igen? Krävs en del extra kraft för att få den i rörelse :confused: Konstiga är att det inte märks när man står på tomgång eller när man drar i gasen och hojen avstängd :va

Ingen som vet vad detta kan vara? Kan även detta ha med justeringar att göra?

Last edited:
Kan vara ute på en redig cykeltur, men den drar inte nå tjuvluft? (startgas avslöjar).

(är du sugen på mer XR meck så har du min msn :tungan )

FreddaAbborre skrev:
2300708 Kan vara ute på en redig cykeltur, men den drar inte nå tjuvluft? (startgas avslöjar).

(är du sugen på mer XR meck så har du min msn :tungan )

Har kollat runt en hel del nu och det verkar som om fler har samma problem som jag. Tror inte att den tar någon tjyv luft. Har haft isär allt och kollat :gnissla

Min stånka går också ryckigt på låga varv (under 4000 rpm). Den har också trimkam monterad.
Förre ägaren sa att trimkammen var orsaken till ryckigheten.

Bearing skrev:
2300738 Min stånka går också ryckigt på låga varv (under 4000 rpm). Den har också trimkam monterad.
Förre ägaren sa att trimkammen var orsaken till ryckigheten.

Det låter tveksamt.
Min hoj som den här tråden handlar om rycker inte längre efter att en tredje förgasare har provats.

-TLM- skrev:
2303665 Det låter tveksamt.
Min hoj som den här tråden handlar om rycker inte längre efter att en tredje förgasare har provats.

Yup. Felet uppkom säkerligen i samband med kamaxelbytet, men det skala gå att bota med lite bestyckning

Skall fixa en annan förgasare till min hoj och prova. Den vettigaste förklaringen jag har fått är att trotteln sugs fast utav vakumet som bildas när motorn vill ha in mer bränsle/luft blandning. Kollade som sagt även min trottel när jag hade isär allt och den sitter lite glappig i trottelhuset. Finns dock inga repor på den men det finns i trottel huset.

Okey, jag har också varit tveksam till det.
Är möjligt att den är ställd lite snålt på lägre varv. Kanske för att bli bränslesnål. Fast det hjälper ju inte när man inte kan ligga på dom varven p.g.a ryckigheten.

Bearing skrev:
2304009 Okey, jag har också varit tveksam till det.
Är möjligt att den är ställd lite snålt på lägre varv. Kanske för att bli bränslesnål. Fast det hjälper ju inte när man inte kan ligga på dom varven p.g.a ryckigheten.

Fast med en riktigt vass kam så blir ju både bilar/hojar mm ryckiga och går ojämnt på låga varv.

bebbe skrev:
2304404 Fast med en riktigt vass kam så blir ju både bilar/hojar mm ryckiga och går ojämnt på låga varv.
Jo, så är det ju. Fast min hoj har varvstoppet vid 7500 rpm och går ryckigt under 4000 rpm så registret är rätt litet. Men någon racerkaraktär är det inte, så den borde inte vara vass.

Bearing skrev:
2305664 Jo, så är det ju. Fast min hoj har varvstoppet vid 7500 rpm och går ryckigt under 4000 rpm så registret är rätt litet. Men någon racerkaraktär är det inte, så den borde inte vara vass.

Ok, nej om sen går så som du beskriver tack vara kammen så är det en dåligt kamm! Men går det inte att få det bortjusterat? Är allt i övrigt ok på hojen, luft (filter) alla slangar och anslutningar mm. Min hoj gick lite oroligt innan jag hade gjort rent min förgasare. Gjorde stor skillnad att göra det!

Har bytt till en HSR 40 förgasare på min XR nu och alla problem är borta :D

Fick hjälp utav RG Enginering för att justera in grejorna också och det blev tom 2,5 hkr mer på köpet :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman