Ryckig gång vid av/på gas CBR

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
Hur blir man av med den ryckiga gången på 03-06 CBR600RR?

När man försöker smyga försiktigt och vrider av gasen helt så "tvär"-motorbromsar hojen och hur försiktigt man än försöker smyga på gasen igen så rycker den iväg. Känns ungefär som risigt drivpaket, slapp kedja och glapp hjullager.
Vad jag förstått beror det på att Honda av miljöskäl klipper insprutningen helt och hållet vid 0 gas. När man sedan vrider på gasen så blir det ett sådant ryck.

Sett att vissa Suzuki sporthojar löser detta genom att ställa fram TPS:en så man "lurar" hojen att tro att man aldrig helt vrider av gasen. 07 och framåt RR har Air Intake Control Valve som jämnar ut detta på något sätt.

Någon som har ett smidigt sätt att bli av med denna ryckighet på 03-06 600RR?

ryckig gång...

Har snackat med Two stoke man här på sporthoj o han menade på att även cbren borde gå att "lura" med att öppna spjället lite o ställa om tpsen så att den inte känner av differansen mellan vartal o spjälläge lika tidigt o klipper sprutet....

Funkar inte att öka tomgången eftersom det bara ger mer luft på lågvarv. TPS:en känner ju fortfarande av att du vridit av gasen.

Vajern ändrar väll stoppet på gasspjället vilket gör att spjället inte stänger helt. Eller är det bara så på eftermonterade?

Min -07 har eftermonterad som sitter istället för stoppskruven på spjället, så när jag ökar tomgången så ändrar jag stoppet på gasspjället...

Last edited:
Vajern ändrar väll stoppet på gasspjället vilket gör att spjället inte stänger helt. Eller är det bara så på eftermonterade?

Min -07 har eftermonterad som sitter istället för stoppskruven på spjället, så när jag ökar tomgången så ändrar jag stoppet på gasspjället...

Många som stuntar CBR:en eftermonterar en tomgångsvajer precis som du säger, som byter ut stoppskruven till throtteln. Orginal tomgångsskruv påverkar inte throtteln/spjällen utan ökar skickar bara på lite mer luft.

Tede: så du menar att det alltså inte räcker med att bara eftermontera tomgångsvajer och öppna spjällen utan TPS:en måste också justeras?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph