ryckig gång mellan 1000-3000varv

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Tjenare...

Har cbr 900-93.

min hoj går väldigt ryckigt mellan 1000-3000 varv..
kör jag i 50Km/h strax under 3000 varv så är det en ryckig gång i motorcyklen.
Känns som att man lägger foten på bakbromsen för o sen släppa o öka igen,,med små marginaler men det märks.....

Ljudet är bluddrigt o tydligt ojämnt hela tiden...över dom varven går den kanon men det e lite jobbigt om man vill smyga runder i tätbebygda områden på väg hem o liknanden...vill inte gärna bröla på 4-4500 varv för att det ska vara bekvämare..

Är detta nåt som ska justeras i gasarna eller ni har andra tips,,i form av rengöring o liknande..

Märks förövrigt väldigt mycket i 1:ans växel när man kör iväg tills man precis kommer över 3000 varv.

Mycket tacksam för hjälp......

/JaDeM
 
Last edited:
?

tålamod är det ont om..någon som sitter på lite info..

JaDeM
 
Går den bättre varm eller kall? Slutar den rycka om du slår av väldigt lite på gasen eller drar på ytterst lite?
 
JaDeM skrev:
2351170 Tjenare...

Har cbr 900-93.

min hoj går väldigt ryckigt mellan 1000-3000 varv..
kör jag i 50Km/h strax under 3000 varv så är det en ryckig gång i motorcyklen.
Känns som att man lägger foten på bakbromsen för o sen släppa o öka igen,,med små marginaler men det märks.....

Ljudet är bluddrigt o tydligt ojämnt hela tiden...över dom varven går den kanon men det e lite jobbigt om man vill smyga runder i tätbebygda områden på väg hem o liknanden...vill inte gärna bröla på 4-4500 varv för att det ska vara bekvämare..

Är detta nåt som ska justeras i gasarna eller ni har andra tips,,i form av rengöring o liknande..

Märks förövrigt väldigt mycket i 1:ans växel när man kör iväg tills man precis kommer över 3000 varv.

Mycket tacksam för hjälp......

/JaDeM

Hade något liknaden på min 900 rr från 92. Kom helt plötsligt. Bytte stift men problemet kvarstod. Lämnade hojen till en kille och han kollade så att inte membranet va kasst och läckte och det gjorde det givetvis inte. Så han justerade nålarna på hojen och det hjälpte. Går mycket bättre nu. Sedan tankar jag enbart 98 oktan.
Så det är mitt tipps. Nålarna är det säkert. Det va det på min i alla fall och m in gick med lite ryckigt i dom varvtalen. :tummenupp
 
Nu kan jag ha dunderfel. Någon mullemeck är jag inte, men ändå får jag lite funderingar...

Fattar inte nålarna? Nålarna i förgasarna då?:va

Nåt annat måste väl ha hänt för det är väl inte nålarna som är felet, de sitter ju där de sitter och hoppar väl inte fel av sig självt? Även om felet går att justera bort med nålarna, så är väl det att bota symtomet och inte felet?

Fast va fan... om ryckandetet försvinner så är väl det skitisamma kanske... fast undrar om det påverkar förbrukningen?:rolleyes:

Rätta mig gärna, väldigt ödmjuk inför mina mekkunskaper.:)
 
Har exakt samma problem (Suzuki TU250X) men vid hastigheter under 30 - 40. Dvs, när jag ligger i bilköer t.ex. Ju mer jag måste parera med gasen desto ryckigare blir det. Har börjat parera med kopplingen men det är ju ingen bra lösning...
Bytte stift och gjorde rent luftfiltret (som inte var speciellt skitigt) men det hjälpte inte. Den enda inställningsskruv jag hittar på förgasaren är för tomgången men den är det ju ingen större mening att pillra med...
En detalj i sammahanget är att jag har ett litet axielt glapp (3 - 4 mm) i bakdrevet men det förmodar jag har att göra med ryckutjämnaren.., som kanske lagt av?
Det här med ryckig gång verkar vara ett vanligt problem så om någon har ett tips så blir nog fler än jag glada.
/Alar
 
Om gången blir ryckigare när du försöker parera är blandningen för fet. Med 99% chans slitna emulsionsrör och/eller trottelnålar. Sänker du trottelnålen två snäpp (dvs klenar ut blandningen) och den går bättre, dags att byta emulsionsrör/trottelnål.
 
Kompisen hadde samma symtom på sin Blade-94, å då va de en tändhatt som var spräckt i gummihöljet så de blev överslag. Lite eltape runt så blev de bra!
 
Jag hade liknande fel på min Gixxer 750 -98 när jag var ute på mc-semester nu i sommras. Den "hackade" vid gaspådrag på lägre varv. Lyfte tanken och kollade efter fel. lyckades se en slang som hade hoppat ur, en vaccumslang mellan luftburken och motorn. Satte tillbaka den och hackandet slutade.

Jag kanske har missuppfattat ditt problem, om inte: Lycka till.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top