Ryckig gång gsxr 750 -98

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Hej.

Motorn har renoverats under vintern av en firma och den har testats utförligt i bänk.
Men nu har jag stött på ett smärre problem.

För det första så är det sjukt svårt att ställa ner tomgången under 3000 varv.
Tomgångsskruven reagerar på en millimeter och går ner till 1200 nånting.
När man sedan drar på gasen så går den upp till 3000 igen.
Ställer man ned igen så kanske den håller sig en liten stund. Men stänger jag av hojen och startar den igen så ligger tomgången på 3000 igen.

Dessutom vid körning så ligger tomgången på antingen 1200, 3000 eller så beslutar den sig för att inte ha någon tomgång alls, vilket medför att hoje dör när man drar in kopplingen.

Choken är precis som den ska och tar inte i onödigt tidigt eller något sådant.

Följdproblem av detta är att när man ligger på jämn gas på låga varv, mest på 2'an och 3'an så rycker hojen jääääkligt mycket.

Har kollat vajrarna till gasen och choken och det ser ut som det ska.
Har även kollat om jag har haft något läckage någonstans där den kunde dra in tjuvluft men det är helt tätt.
Har även kört i en injectioncleaner iochmed att den har stått hela vintern.

Jag tänkte att jag skulle kolla Tps'en om den är lite cp för det är tydligen ganska känt att dom kan spöka lite. Detta senare när jag kommer ut till garaget idag.

Fyll på med tips om vad det kan tänkas vara som gör att den beter sig såhär.

:tummenupp

Jag tycker det låter som den drar tjuvluft.

Är det sprutcykel eller förgasare?

Hade liknande fenomen själv efter ett motorbyte på min 99:a.
Då var det två slangar till insprutningen som jag hade skiftat.

Boris JR skrev:
2132460 Jag tycker det låter som den drar tjuvluft.

Är det sprutcykel eller förgasare?

Insprut. :)

ThomasS skrev:
2132461 Hade liknande fenomen själv efter ett motorbyte på min 99:a.
Då var det två slangar till insprutningen som jag hade skiftat.

Jasså?
Det är ju faktiskt så att jag lyft i och ur motorn själv så det är myyycket möjligt att jag har gjort något sådant.
Vilka slangar var det som du hade skiftat mer precist? :)

Lyfte i och ur motorn på min Gixxer -99 ett par gånger. Är du säker på att alla slangar sitter på plats så du inte glömt någon? Är rätt lätt att få slangar i kläm också...satsar mina sista 10öre på att det är nån ful slang som bråkar. För inspr-spjället sitter som det ska?

Jasså?
Det är ju faktiskt så att jag lyft i och ur motorn själv så det är myyycket möjligt att jag har gjort något sådant.
Vilka slangar var det som du hade skiftat mer precist? :)[/QUOTE]

Kommer inte ihåg vilka, kollade på en sprängskiss och såg att jag skiftat två stycken.

Bytte plats på dom och sedan var problemet borta.

Lycka till :tummenupp

Rammstein skrev:
2132532 Lyfte i och ur motorn på min Gixxer -99 ett par gånger. Är du säker på att alla slangar sitter på plats så du inte glömt någon? Är rätt lätt att få slangar i kläm också...satsar mina sista 10öre på att det är nån ful slang som bråkar. För inspr-spjället sitter som det ska?

Faktiskt så kan jag ju alltid kolla igen. Det skadar ju knappast. :)

Sprutet sitter precis som det ska. kollat, dubbelkollat och trippelkollat.

Men jag kan ju har gjort något som ovanstående nämde, förväxlat någon slang till sprutet.
Alla tips är dock intressanta. :tummenupp

Kommer inte ihåg vilka, kollade på en sprängskiss och såg att jag skiftat två stycken.

Bytte plats på dom och sedan var problemet borta.

Lycka till :tummenupp[/QUOTE]

Okej. :)

Jag ska kolla med Alviks om jag kan få låna deras manual och kolla upp det där. :tummenupp
tack!

Aargh!

Fick låna en servicemanual från hojfirman. Men det hjälper mig inte.
Jag hittar inga fel:

Inga slangar som är i kläm. Tps'en var rätt, men jag justerade den så den blev fel för sen justera den rätt igen.
Har provat justera runt allt som går med vajrarna.
kollat varenda kontakt som har med bränslet att göra i jakt på glapp
Men hittar inte ett skit.

Det är precis som om att under 3000 varv så får inte motorn tillräckligt med soppa för att orka hålla igång den. :confused:

Kan bränslefiltret vara kletfullt måntro? Tanken har stått tom under hela vintern i garaget.

Rammstein skrev:

Tack, men det var inte det heller.

Fy fan vad less jag är nu.

allt sitter som det ska verkar det som, inga veck på någon som helst slang och allt sitter på rätt plats.
Soppafiltret var lite skitigt så jag gjorde rent det men det hjälpte inte.

Samma problem som förut: tomgången går inte att ställa under 2500 / 3000 varv för då orkar inte motorn med utan väljer att lägga av istället.

Går den jämnt annars? Bra ork i motorn? Det kan ju vara knas med tändningen annars.
Har du kollat alla kontakter som har med motorn att göra? Ta loss, gör rent å gnussa ihop igen, det kan lösa många mystiska problem!

Hoztic skrev:
2136171 Går den jämnt annars? Bra ork i motorn? Det kan ju vara knas med tändningen annars.
Har du kollat alla kontakter som har med motorn att göra? Ta loss, gör rent å gnussa ihop igen, det kan lösa många mystiska problem!

Nja, eller den går ju skitfint annars, men just på låga varv och jämn gas på 2'an & 3'an så hackar den väldigt mycket, nästan pungen-mot-tanken-mycket. Gasar man på lite så går den fint igen.

Nu ger jag däremot upp och så får firman som renoverade ta in den imorgon och felsöka. Jag har gjort i princip allt jag kan ur amatörsynpunkt. :(

Red skrev:
2136411 Nja, eller den går ju skitfint annars, men just på låga varv och jämn gas på 2'an & 3'an så hackar den väldigt mycket, nästan pungen-mot-tanken-mycket. Gasar man på lite så går den fint igen.

Nu ger jag däremot upp och så får firman som renoverade ta in den imorgon och felsöka. Jag har gjort i princip allt jag kan ur amatörsynpunkt. :(
Min är lite sådär också, ett ganska välkänt fenomen på första årgången med sprut :huvet Men riktigt så illa är det ju inte iofs...
Det kan ju vara nån givare som är trött trots allt, svårt att mäta såna själv, om man inte har alla värden.

Hoztic skrev:
2136450 Min är lite sådär också, ett ganska välkänt fenomen på första årgången med sprut :huvet Men riktigt så illa är det ju inte iofs...
Det kan ju vara nån givare som är trött trots allt, svårt att mäta såna själv, om man inte har alla värden.

Syftar du på att den är nervös på låga varv så håller jag med, men min är skräckfilmsrädd alltså :död

Jao, Mekisarna ska få visa att dom minsann kan hojar imorgon. :)

Red skrev:
2136795 Syftar du på att den är nervös på låga varv så håller jag med, men min är skräckfilmsrädd alltså :död

Jao, Mekisarna ska få visa att dom minsann kan hojar imorgon. :)
Inte så mycket låga varv som låga gaspådrag, när man bara gasar pyttelite, tex när man åker mellan bilarna vid rödljusen osv. Lite digitalt så att säga, gasar man bara pyttelite till så försvinner det.

Lycka till! :)

Red skrev:
2136143 Samma problem som förut: tomgången går inte att ställa under 2500 / 3000 varv för då orkar inte motorn med utan väljer att lägga av istället.

Låter som när jag hade renoverat en Opelmotor engång i tiden.. Då hade jag dragit ramlagrena lite för hårt :brinnerup

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman