"Ryckig" frambroms..

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Halloj!
Har lite problem med min frambroms.. Den "rycker" när man bromsar, precis som skivan vore tokskev... Lite småpirrigt när man ska göra stoppies. :gnissla
Jag har kollat om oket rör sej nåt i sidled när jag åker, men det syns inget i alla fall.. Tänkte om skivan verkligen var skev, men det är inget som syns i alla fall. Har hyfsat nya belägg som jag kört ishjulen med några gånger bara, och med det hjulet var det inga problem. Jag antar att det måste bero på "motardskivan". Är det bara att lätta på lädret å köpa ny skiva, eller kan man göra nåt? Den har bara gått typ en säsong på gata, ingen bankörning.

Tips please!! :tummenupp

/SuperKnutte

P.s.
Bifogar bild på skiten, fall nån undrar hur det ser ut. :rolleyes:
D.s.
 

Bifogat

  • 5.jpg
    5.jpg
    90.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
Känns det i hela hojen eller bara i "bromsspaken" typ att den pulserar lite ?

SuperKnutte skrev:
Halloj!
Har lite problem med min frambroms.. Den "rycker" när man bromsar, precis som skivan vore tokskev... Lite småpirrigt när man ska göra stoppies. :gnissla
Jag har kollat om oket rör sej nåt i sidled när jag åker, men det syns inget i alla fall.. Tänkte om skivan verkligen var skev, men det är inget som syns i alla fall. Har hyfsat nya belägg som jag kört ishjulen med några gånger bara, och med det hjulet var det inga problem. Jag antar att det måste bero på "motardskivan". Är det bara att lätta på lädret å köpa ny skiva, eller kan man göra nåt? Den har bara gått typ en säsong på gata, ingen bankörning.

Tips please!! :tummenupp

/SuperKnutte

P.s.
Bifogar bild på skiten, fall nån undrar hur det ser ut. :rolleyes:
D.s.
 
Du kan få skivan kontrollerad på mc verkstad :tummenupp . Dom har instrument för att mäta skivan. Går ju mäta av skivan på bilar, så det är nog inga problem med mc.

Rätta mig om jag har fel :7peta
 
Tom Byron skrev:
Känns det i hela hojen eller bara i "bromsspaken" typ att den pulserar lite ?

Jovars, det känns i hela hojen.. "Bromsspaken" pulserar inte direkt.. Känns typ som att bromsa med en mountainbike med fälgbroms och vint framhjul.. Typ.. :tungan

Kanske kan vara idé att låta nån mäta skivan. Ska åka förbi Yamahacenter i morron, som ImpreZ föreslog. :tummenupp
 
Gå till en vanlig mekaniskverkstad istället. Sätter snabbt upp den i en svarv eller nåt o mäter med indikatorklocka.
 
Du beh;ver inte ens kolla det så nogrannt.

Ta en skruvmejsel ed.
Hissa hojen så att framhjulet går fritt.
Håll skruvmejseln ed i rät vinkel mot skivan, stöd dig mot gaffeln.
Snurra långsamt på hjulet. Du ser inga hundradelar på detta vis men väl 3-4 tiondelar och är det så stötigt som du säger handlar det om säkerligen upp emot 1mm eller mer så det ska inte vara nåt prob att se. Nåt annat har jag svårt att tänka mig att det är dessutom.

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 
Åkej, jag har inte hunnit vart ner i garaget än, men ska kolla med en mejsel i morron. OM det nu visar sej att den är lite skev, typ 1 mm, vad göra? Är det bara att kasta skiten :död å köpa nytt, eller går det att göra nåt åt den? :confused:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top