Rycker på låga varv RF900

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag behöver lite experthjälp med min suzuki RF900. Den går så himla ojämt på låga varv (1500-4000 rpm). Strypningen i insuget är borta, men jag tror inte förra ägaren har ombestyckat förgasarna. Någon som har erfarenhet av ombestyckning och vet vilka munstycken som ska användas??? Jag har pratat med olika suzuki verkstäder, och dom vill ha mellan 3500-4000 spänn för en ombestyckning. Jag är utbildad bilmekaniker men har inte skruvat med hojar förut. Tacksam för tips och råd.....

Mvh Fredrik
 
RF:arna verkar generellt rycka lite på lågvarav. Min 98:a gör det trots att den förgasarrenoverats och fått dem synkade hos DinMC i Rotebro. Det är visst vad de kallar för ett "typfel".


För mig är det dock inget direkt problem. När den blir lite varm (läs efter 2-3 minuter) och man är smidig med rullen på lågvarv (min raffa kräver en bestämd hand för att bli smidig) så går den bra genom hela registret. Fast om din är "värre" så är det kanske bäst att börja skruva. Jag hörde att min gick riktigt illa innan jag fick den och DinMc satte skruvmejseln i den...

Lelles säljer ett Dynojet-kit med nålar och munstycken för 1459. Om du pratar med dom så kan de säkert ge bra svar. Annars brukar man kunna få schysta tips av killarna på DinMC.

Kan du skruva bil kan du säkert fixa förgasarna på hojen också, det är nog same, same fast lite olika!

Lycka till! Skriv gärna ett inlägg om hur det gick!
 
Last edited:
Ska ta och åka bort till killarna på din mc och prata med dom. Vore ju surt att betala 4000 spänn... Men det kanske är värt det??
 
Ja, det kanske är värt att göra det. De skall tydligen gå riktigt illa när de är på det humöret, sägs det...

Svårt att avgöra innan man testat det specifika exemplaret, jag retade mig lite på min i början men blev tillvänjd snabbt.

Besiktade häromveckan och fick kommentaren "den går ju riktigt bra" från den glade mannen på bilprovningen, så min rycker kanske inte alls i klass med din hoj.

Ser jag en skuttande RF passera förbi mot DinMC så vet jag vem det är :tummenupp
 
Oftas(min erfarenhet) så sitter det olika huvudmunstycken i fuggarna. Dom två yttre har lika precis som dom två innre också har lika. Allt eftersom dom har olika förutsättningar att jobba med. Om det sitter lika i alla så borde problemen bli som du skriver, går ojämnt trots att dom är syncade. Men att veta vad som ska vara vad och hur mycket tror jag endast en bromsbänk samt en mycket erfaren mekaniker ta redan på.
 
Min RF är precis likadan den går jävligt illa på lågvarv den rycker inte men den är riktigt svag...var sitter strypningen om man har en ?? Måste hem och riva!

/PSW
 
Lyft trottelnålarna ett eller två snäpp om trottelnålen har flyttbart clips, annars lär du shimsa upp den 0.5 till 2 mm med M3-brickor.

Den SKA gå ryckigt vid 4000 varv när den är kall. Uppvärmd ska den inte rycka. Allt för bästa bränsleekonomi.

Köp för böveln INTE ett Dynojet-kit. Helt värdelöst! Sök på "dynojet" i forumen och läs andras åsikter i frågan.
 
Jag har en RF från -94 och jag har aldrig upplevt några problem med att den går ryckigt eller ojämnt (förutom när den är kall då, men det går över på mindre än en minut). Förra ägaren hade tydligen haft den inne på AVA MC för "optimering" av fuggarna, och den ska enligt honom även vara körd i bänk.

Har inga råd att ge, men skriv gärna hur det gick.
 
PSW skrev:
Min RF är precis likadan den går jävligt illa på lågvarv den rycker inte men den är riktigt svag...var sitter strypningen om man har en ?? Måste hem och riva!

/PSW

Saxat ur bilregistret för en strypt RF 900:

"MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGSLIG EFFEKT 99 KW SÄNKT GENOM ÄNDRING AV FÖRGASARE OCH
INSUGNINGSRÖR"

Effekten anges till 72 kW i registreringsbeviset.

Om jag fattade mekanikern som pratade om detta rätt så är insugsrören utbytta till mindre modell, och munstyckena i förgasarna även de bytta för att passa ihop med den tyngre andningen. Jag kan ha fattat fel, men något i den stilen var det...

Enligt mekanikern fanns inte många strypta RF:ar kvar ute, de flesta strypningarna försvann visst vid första service eller nåt, men vad vet jag :rolleyes: Det var ju en ren försäkringsteknisk strypning...

Kan kanske även förklara varför en del RF:ar går konstigt. Någon hobbymekaniker kan ha fixat med bara det ena eller det andra sättet att hämta hem fler hästar utan att ha riktig koll...

Idag går ju de flesta (alla?) f-bolag på ursprungseffekt, så man kan lika gärna "strypa av den" om strypningen sitter kvar. Vad det kostar har jag ingen aning om. Jag fick min ostrypt och klar...
 
Rf900

Jag har en RF600 som också gick ojämt.Jag öppnade blandskruvarna 1/2 varv.Det hjälpte.Prova dig fram.
 
Peter R skrev:
Jag har en RF600 som också gick ojämt.Jag öppnade blandskruvarna 1/2 varv.Det hjälpte.Prova dig fram.

Det gör att den även går våldsamt fett på tomgång (kleggar igen tändstiften), vilket man kanske inte vill. Rätt åtgärd är att höja trottelnålen ett snäpp eller montera ett snäpp större lågfartsmunstycke.
 
Mycket bra tips :tummenupp Jag ska testa att höja nålarna ett snäpp eller två. Blir väl till att ta det lungt med drickat i helgen så man kan mecka lite. Jag återkommer med resultat.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top