Rycker på 2:an vid 5k varv å uppåt

Rasmus L

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cbr 1000 RR
har något konstigt som hände hojjen i dag.
den tvär dör vid maxgas på bara tvåan vid ca 5k varv och uppåt.
precis som den tappar greppen med kopplingen eller drivningen
kan de vara nåt kass drev i lådan eller något händer inget när man segdrar bara när man maxdrar och enbart tvåan växel??????
varvet sticker upp sen hittar den grepp igen som om den tappar växel nån millisekund..gåt sopigt som fan där.
någon som vet vad de kan vara..
hojjen är en 929 -00:a
 
Förstår det som du menar att motorn inte dör, utan att den tappar greppet och "frivarvar".
Tvåans drev är ju oftast de som slits ut först och det om det släpper helt lär det vara drevingreppen/klackarna som har blivit lite runda i kanterna. (Vilket då kan göra att de inte greppar i mot drevet jämte på samma axel eller att de trycks från varandra vid hög påfrestning = höga varv). Skulle även kunna vara i kombination med slitna och eller böjda växelgafflar som gör att dreven inte flyttas tillräckligt i sidled och inte hamnar i rätt position.

/F
 
Förstår det som du menar att motorn inte dör, utan att den tappar greppet och "frivarvar".
Tvåans drev är ju oftast de som slits ut först och det om det släpper helt lär det vara drevingreppen/klackarna som har blivit lite runda i kanterna. (Vilket då kan göra att de inte greppar i mot drevet jämte på samma axel eller att de trycks från varandra vid hög påfrestning = höga varv). Skulle även kunna vara i kombination med slitna och eller böjda växelgafflar som gör att dreven inte flyttas tillräckligt i sidled och inte hamnar i rätt position.

/F

okej.tackar
gjorde några sökningar på det å de flesta säger som du.
då är frågan är de svår fixat. har skruvat mycket bil i mina dagar byggt motorer kluvit lådor med mera men aldrig skruvat med hoj behöver man hiva ur motorn helt?
kanske vet vart man kan beställa delar från usa eller något billigt med

/R
 
okej.tackar
gjorde några sökningar på det å de flesta säger som du.
då är frågan är de svår fixat. har skruvat mycket bil i mina dagar byggt motorer kluvit lådor med mera men aldrig skruvat med hoj behöver man hiva ur motorn helt?
kanske vet vart man kan beställa delar från usa eller något billigt med

/R

Med sådan erfarenhet är det absolut inget att vara rädd för. Men en Haynes eller motsvarande är ju att rekommendera, det är lätt att missa något annars och så får man ju momentuppgifter etc. Vet inte om motorn måste ut, men troligtvis är det så och oavsett vilket kan det nog vara enklare. Kolla var motorn är delad så ser du om det innebär att den måste ut.

Jag har handlat delar från USA, men prisskillnaden i slutänden är marginell, det tillkommer ju både frakt, tull och moms... När jag bytte låda förra vintern köpte jag en begagnad på tyska ebay, riktigt fräsch och kostade komplett med lager som 2 nya drev.
 
Jag bytte trumma och skiftgafflar på min förra vintern,jag tog bort motorn för att kunna hålla på inne i värmen men det behövs inte på 900,din vet jag inte men det kanske inte är nån väldig skillnad,det enda som ska bort för det ingreppet är koppling och oljetråg,klar fördel om man kan vända hojen upponer.Ska du byta drev måste däremot motorn bort,jag ska göra det i vinter,köpte båda axlarna kompletta med alla drev mm på tyska ebay,gav ca 1200 inkl frakt,skiftgafflar och trumma köpte jag på amerikanska ebay ca 550 inkl frakt,ingen tull eller moms om försäljaren kryssar i rätt ruta;-)
 
Jag bytte trumma och skiftgafflar på min förra vintern,jag tog bort motorn för att kunna hålla på inne i värmen men det behövs inte på 900,din vet jag inte men det kanske inte är nån väldig skillnad,det enda som ska bort för det ingreppet är koppling och oljetråg,klar fördel om man kan vända hojen upponer.Ska du byta drev måste däremot motorn bort,jag ska göra det i vinter,köpte båda axlarna kompletta med alla drev mm på tyska ebay,gav ca 1200 inkl frakt,skiftgafflar och trumma köpte jag på amerikanska ebay ca 550 inkl frakt,ingen tull eller moms om försäljaren kryssar i rätt ruta;-)



okej låter ju bra. får ta å hiva ut motorn då verkar lättare.för tror man kommer åka på å byta drev med.
den här tyska ebay verkar ju bra då hehe vad e de för adress? lätt att handla på eller? är de nåt de säljer ofta hela axlar så eller hade du bara tur?
mvh
 
okej låter ju bra. får ta å hiva ut motorn då verkar lättare.för tror man kommer åka på å byta drev med.
den här tyska ebay verkar ju bra då hehe vad e de för adress? lätt att handla på eller? är de nåt de säljer ofta hela axlar så eller hade du bara tur?
mvh

http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i...29&_sacat=25622&_fromfsb=0&_trksid=m270.l1313

bara att leta,det fanns ingen uppsjö men det kommer grejer precis hela tiden så nån borde ju dyka upp.Det är inga större problem att handla eftersom det är från ett eu-land,kan va bra att ha ett paypal-konto för betalningar dock inte alla försäljare som har det så sist fick jag göra en öveerföring till utländsk bank genom min internetbank,det funka kanon.Kolla även upp vilka vxllådor som passar,kanske funkar med fler årsmodeller:tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top