Ryckande Ts125r

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Vet inte om jag postade tråden rätt men känns som jag har större chans att få svar här än 125cc forumet.
Jo det är så att min Suzuki TS125R -91 har börjat "rycka" vid gaspådrag.
det kan hända på flera växlar och problemet är VÄLDIGT likt det Dal-Mausen beskriver i denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79443&page=2&pp=20&highlight=rycker
Först trodde jag att bakhjulet släppte för det kändes exakt som det (som trådstartaren också upplevde). Jag håller på o plockar med hojjen nu för att hitta felet. jag har tagit bort förgasaren och rengjort den, sedan ska jag byta stift också. Kedja&drev är inte i bästa skick, kedjan är stel o jävlig. men det känns inte som om det skulle vara felet? eftersom hojjen går bra i högre registret, problemet är som störst när man ger kraftig gas då rycker den flera gånger och det känns som om tändningen skulle slås av för en hundradels sekund fast flera gånger.

Är MYCKET tacksam för svar.

Last edited:
Jag kom direkt att tänka på oljan. Vilken olja kör du på? Många oljor ryker ovanligt mycket, till ex biltemas 2t olja den är ju nästan gjord för att ryka. Kanske att motorn inte kan "spotta ur" all olja fören du drar upp lite varv, skulle ifs vara väldigt märkligt men som du säger om den går fint i övre registret så borde den inte få för mycket olja därför skulle jag gissa på att du kör på en lustig olja. Blåryker hojen eller ryker i någon annan färg? Du har inte tänkt på möjligheten att du eventuellt har ett vattenlekage? När du varvar så börjar oljepumpen jobba hårdare och du får upp ett högre tryck vilket skulle leda till att den läcker in mer vatten under gaspådrag. Kika till kylaren och se om vattennivån har sjunkigt eller i expansionskärlet om du har ett sådant. Skulle det vara vattenläkage så avråder jag dig att köra med hojen, och absolut inte varva den trots att den verkar gå bra. Den kan "kallnypa" som det så fint kallas.

Last edited:
Alltså, hojjen RYKER inte (Inte mer än övriga 2-taktare), Den RYCKER :D

Last edited:
Palma skrev:
2081657 alltså, hojjen RYKER inte (Inte mer än övriga 2-taktare), Den RYCKER :D
Jaha, fel av mig. :huvet Om den rycker vid gaspådrag så skulle jag kunna chansa på tändningen eller förgasaren. Det är de vanligaste felen på en 2t när den rycker på så vis. Det mest alvarliga felet du kan ha råkat ut för är att vevlagret håller på att ge upp. Skulle detta vara fallet så blir det ingen billig historia när det väl rasar. Kolla därför upp lagret innan du drar ut och gasar igen.
Rengör förgasaren riktigt noga, fyll tanken till max så du får lite tryck där, byt gärna ut bensinen om den stått länge och dra åt alla kablar till tändspolen, skruva in tändhatten så långt det går och kika så att det verkligen är kontakt. Det är inte så mycket till inställningar på en 2t så möjligheterna är ju små till egentliga fel. Kika vevlagret är mitt tips innan det (om det nu är felet) är för sent. Hojen brukar nämligen bete sig så när det är på väg, kan slå lite också om motorn och du kan uppleva den kanske en gnutta svagare än normalt också.

Ska kolla efter jag bytt stift o förgasaren är rengjord om den går bättre, men det låter som om lagret skulle kunna vara felet..
Motorn tickar lite på tomgång ska jag tillägga.

Last edited:
Första tanken var soppan, har det kunnat bildas vatten i tanken under vintern så blir det som en sörja och täpper till grovfiltret i tanken, plocka bort bensinkranen och kolla, glöm inte tömma tanken först.

Annars kan det vara något liknande i förgasaren, eller att nålen spökar, plocka isär och gör rent, annars blir du väl stående där du minst av allt vill.

Pertan skrev:
2081709 Första tanken var soppan, har det kunnat bildas vatten i tanken under vintern så blir det som en sörja och täpper till grovfiltret i tanken, plocka bort bensinkranen och kolla, glöm inte tömma tanken först.

Annars kan det vara något liknande i förgasaren, eller att nålen spökar, plocka isär och gör rent, annars blir du väl stående där du minst av allt vill.

Problemet uppkom innan vintern så bensinen var det inget fel på då. Tanken är bortagen och tömd på bensin nu.

Palma skrev:
2081728 Problemet uppkom innan vintern så bensinen var det inget fel på då. Tanken är bortagen och tömd på bensin nu.

Jag har kört 2 hojar med dålig kedja (4-takt). På den ena trodde jag det var kopplingskorgen som gett upp, på den andra småryckte det lite vid gas pådrag.

Kawwa skrev:
2081782 Jag har kört 2 hojar med dålig kedja (4-takt). På den ena trodde jag det var kopplingskorgen som gett upp, på den andra småryckte det lite vid gas pådrag.

Ryckte den på alla växlar?
För problemet är störst om jag åker på låg-mellanregistret o ger full gas, Då rycker den flera gånger innan man får upp varvet o då går den bra.

om kedjan e som du säger så börja med o byta den..
blir inge roligt när den går av..
och sen kanske de e de som e felet oså :tummenupp

ozeo skrev:
2082687 om kedjan e som du säger så börja med o byta den..
blir inge roligt när den går av..
och sen kanske de e de som e felet oså :tummenupp

Nej, vet. Kedjan gick av min min cross och slog av en bit av motorkåpan.

Ingen som kan veta vad felet kan vara? :va

Palma skrev:
2082679 Ryckte den på alla växlar?
För problemet är störst om jag åker på låg-mellanregistret o ger full gas, Då rycker den flera gånger innan man får upp varvet o då går den bra.

Det känndes mer på lägre växlar det kan man anta att det berodde på högre belastning vid gaspådrag. På högre växlar så ryckte det kanske inte så mycket men ljudet fanns där och det "slog" i hojjen som om kedjan slog i svingen eller så.

Den första med kopplingskorgen gasade jag bara iväg på 1:an, vågade inte köra mer.

Ryckande kedja har jag också varit med om. Jag körde en strypt RD 350, och var då och då lite busig och körde utan strypningen. På fullgas var kedjan inga problem med 30 hk, men med ostrypta 50 hk ryckte det läskigt om kedjan. Ett nytt drivpaket löste problemet.

Ett tips är att be någon kolla på kedjan när du drar på, för att se om det rycker onormalt i den.

PacMan skrev:
2084776 Ryckande kedja har jag också varit med om. Jag körde en strypt RD 350, och var då och då lite busig och körde utan strypningen. På fullgas var kedjan inga problem med 30 hk, men med ostrypta 50 hk ryckte det läskigt om kedjan. Ett nytt drivpaket löste problemet.

Ett tips är att be någon kolla på kedjan när du drar på, för att se om det rycker onormalt i den.

Tror inte det är kedjan som är problemet, för då borde den inte bara rycka på 1-2-3-4an ? och "rycken" känns som om man skulle koppla till jättesnabbt.

Nu är felet borta.
Kan inte säga exakt vad felet var för jag bytte: Olja, Tändstift, Fram+bakdrev, Kedja med mera. Gjorde rent förgasaren + tanken.
Troligtvis var det så enkelt som stiftet :D

Back