Rycka balansaxeln?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Blir det nå bättre tryck om man kastar bort den? Borde ju bli lite mer varvvillig iaf. Hur mycket mer vibbar det? För nu vibbar det ju ingenting.
 
Beroende på hur mycket kolv och vevstake väger. Men troligtvis blir den okörbar längre sträckor.

Nisse, ta å köp en större hoj nu istället! ;)
 
Nisse Järnet skrev:
Blir det nå bättre tryck om man kastar bort den? Borde ju bli lite mer varvvillig iaf. Hur mycket mer vibbar det? För nu vibbar det ju ingenting.

Köp du dig en wr 450 istället för att leka med den stackars 125:an, finns väl inte en riktig gänga någonstans så ofta som du delar den motorn. :hej
 
En stånka har nåt man kallar balansfaktorn. Det är i stort sett hur stor del av kolvens o stakens vikt som motvikten på vevpartiet motsvarar, vanligen runt 70 %. Det är en del trial-and-error att komma fram till vad som lirar bäst ihop med ramen den ska sitta i.
Balansfaktorn skiljer sig säkert en hel del om motorn har balansaxel eller inte. Dvs tar du bort axeln är risken stor att den vibrerar som f-n efteråt. Vill du prova lite så kan du säkert ta bort en del material på balansaxeln, det längst från rotationsaxeln 'tar' bäst sas.

Svängmassan minskar, så den borde kännas rappare, men vibbarna kan ev. störa förgasaren/flottören i vissa lägen.

Sammantaget tror jag att du förlorar mer än du vinner på att ta bort balansaxeln.
/u
 
Kan väl svarva ner svänghjulet istället så blir den ju rappare utan några vibrationsproblem,
 
Ähh....dra ur skiten, tror inte det kommer att vibrera så mycket mer :)
Det är ju bara 125cc....
Jag drog ur skiten på min MT5:a för några år sedan och det blev ju lite bättre och inte så mycket mer vibrationer. :tummenupp
 
Jag körde utan balansaxel på min KTM Duke med 670cc bigbore. Jag märkte då ingen skillnad på vibrationerna, däremot blev den betydligt varvvilligare.

/HW
(jag tog även bort startmotorn och alla drev till den)
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top