ryck på tvåans växel, R6

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
Hejsan alla glada!

Har nyss införskaffat mig en R6 men har fått lite problem.
Det är så att när jag kör fullgas från ca 5000 rpm på tvåans växel med lite belastning så rycker den till ibland. Nästan som om kedjan kuggade över, men spelet verkar ok så det borde den inte göra....är det möjligt att den rappar ändå? Sitter man två på händer detta mer frekvent och det verkar som att segdragning på låga växlar med mycket belastning är den utlösande faktorn.

Jag är själv väldigt dåligt insatt så därför undrar jag om det finns någon här som har en teori om vad det kan bero på?

Tack på förhand!
/Johan
 
Din växellåda är paj. Räkna med 4500:- om du gör jobbet själv, eller upp till 20000:- om du lämnar in på verkstad.
 
Jag hade exakt samma problem. Det kostade 18.000:- på Mc-Verkstan i Stockholm.
 
Jag vet vad det beror på oxå..... För många misslyckade växlingar mellan 1-2. Beror oftast på bakhjulskörning.... Det är ingreppsklackarna i växellådan som hoppar över ibland.... 1 misslyckad växling=200mil på lådan.
 
Mattias skrev:
Din växellåda är paj. Räkna med 4500:- om du gör jobbet själv, eller upp till 20000:- om du lämnar in på verkstad.


Hur kan ni vara så säkra att det är så?
Köpte hojjen nyligen och har inte hunnit köra så mycket men hursomhelst så var jag o min bror ute och körde igår, ca 180kg tillsammans, och då hände inte detta en enda gång men idag då jag var ute och körde tillsammans med en annan person då totalvikten blev ca 140kg så hände detta flera gånger.
Jag har inte missat en enda växling från igår till idag...

Men hursomhelst, vi antar att det är som du säger, förvärras då detta med tiden eller stannar det på samma "nivå" om man inte fortsätter att missa växlingar? Är ända utvägen att byta låda eller går det att reparara?

Är ni heeelt säkra på att man kan utesluta kedja och drev eller någonting annat?
 
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48849

Hade samma problem fast vid 8-9000rpm.
Byter nu växellåda, fast det räcker egentligen att byta 2ans och 6ans drev. Köper du nya drev kostar materialet ca 4000kr, arbetskostnad på yamahacenter om du kommer in med en lös motor; 8000kr. Fett mycke billigare på mc-verkstan. Min trasiga låda orsakade jag mest själv då jag växlade på bakan och växeln ofta hoppade ur och detta slet på klackarna och gafflarna i lådan. Gör mesta jobbet själv så kommer du billigare undan. Kan även köpa beggad låda som gått lite och tjäna en del på det med.
Lycka till.
//B

EDIT: Det förvärras inte om du kör så pass mjukt på 2an att du inte upplever detta mer. Kör du så att du märker av det så kommer det förvärras.
 
daggen skrev:
Hur kan ni vara så säkra att det är så?
Köpte hojjen nyligen och har inte hunnit köra så mycket men hursomhelst så var jag o min bror ute och körde igår, ca 180kg tillsammans, och då hände inte detta en enda gång men idag då jag var ute och körde tillsammans med en annan person då totalvikten blev ca 140kg så hände detta flera gånger.
Jag har inte missat en enda växling från igår till idag...

Men hursomhelst, vi antar att det är som du säger, förvärras då detta med tiden eller stannar det på samma "nivå" om man inte fortsätter att missa växlingar? Är ända utvägen att byta låda eller går det att reparara?

Är ni heeelt säkra på att man kan utesluta kedja och drev eller någonting annat?

Köpte du nytt eller begagnat, och vilken årsmodell? Finns det inga garantier kvar eller kan du inte klaga på den du köpte av?
 
ja du

daggen skrev:
Hejsan alla glada!

Har nyss införskaffat mig en R6 men har fått lite problem.
Det är så att när jag kör fullgas från ca 5000 rpm på tvåans växel med lite belastning så rycker den till ibland. Nästan som om kedjan kuggade över, men spelet verkar ok så det borde den inte göra....är det möjligt att den rappar ändå? Sitter man två på händer detta mer frekvent och det verkar som att segdragning på låga växlar med mycket belastning är den utlösande faktorn.

Jag är själv väldigt dåligt insatt så därför undrar jag om det finns någon här som har en teori om vad det kan bero på?

Tack på förhand!
/Johan


Du skulle ha kollat/testat innan du köpte den. Köpte du den privat eller av handlare?! sa de ngt när du köpte den? Har nämligen just varit i en sådan tvist och är rätt så insatt. PM mig om du vill ta det privat. Men kan säga dig att det kostar en del, så om du fick den billigt är det en orsak.
 
Köp nya delar, och mecka själv...Om du inte klarar det själv, ge en polare en pistagelängd och en liten slant! Så fixar det sig nog :)
 
Har en helt annan orsak än de flesta här, men kolla drivpaketet, även om kedjan är så spänd att den inte "kuggar över" så sträcks kedjan ut och blir längre väldigt fort i slutet av sin livslängd. Detta kan göra att kedjan "kryper" upp på kuggarna och sen hoppar ner i kuggdalen igen. Jag hade detta problem på min gammelcbr och det försvann helt när jag bytte drivpaket.

PS: Jag hade det på både 1:an och 2:an då.
 
Japp, du kan nog va lugn... Håller med stoffer om drevet..Ta en titt o du kommer att hitta slitna kuggtoppar!!! Nu kan du festa för 16000!!! Ha det gott!!
 
fajjerbläjde900 skrev:
Japp, du kan nog va lugn... Håller med stoffer om drevet..Ta en titt o du kommer att hitta slitna kuggtoppar!!! Nu kan du festa för 16000!!! Ha det gott!!


Jag tror det är precis det felet Mattias och resten pratar om, jag trodde det var drivpaketet på min hoj men det var det inte.
Skulle tippa på att den gamla ägaren gillade att köra på bakan men inte riktigt kunde det.
 
Växellåds trubbel har du daggen.......en polare har en 00 och han har samma problem, känns precis som kedjan kuggar men det är INTE det, så nu blir det att plocka ner skiten, lite surt men ack så sant.....
 
Ooooops!

Osis antagligen har lådan pajjat, är det bara på 2 an?
Prövade du inte hojjen fullt ut innan du köpte den! :huvet
Det är bara söka upp den som sålde den och ge honom :kulspruta !!
finns säkert ngn som kan fixa det åt dig till en skaplig peng ska du se om du letar ett tag!
Lider med dig! Vad var det för års mod mil mm?
 
Jepp,det låter som du har några heldagar i garaget framför dig om du fixar det själv och är någorlunda händig. Råkade ut för samma sak på min zx9r.
Bytte både in-och utgående axeln med drev plus 2 krökta och slitna skiftgafflar. Även skifttrumman fick bytas ut. Hojen hade gått ca 4000mil. Jag hade tur och hittade allt för 3000kr i nyskick. Nu har man en en låda som bör hålla hyffsat hård körning i ytterligare minst 3000mil.
 
Back
Top