R6 2:ans växel "kuggar" över? Tips?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Tja grabs!
Då gick hojen sönder idag då.. :(
Efter en del wheelande så när man gasar på för fullt, känns det som om "nåt" kuggar över och den rycker fram. Observera att jag endast kopplat upp denna kanske 8 ggr på det halvår jag haft den. Den har gått ca 2200 mil, är en -99:a Yamaha R6.
Hoppas och ber att den inte är alltför trasig :4skrika
Kan det vara den omtalade fjädern i lådan som e trasig eller tror ni hela växeln har pajjat? Alla andra växlar funkar skitfint, och detta händer bara på 2:an då jag ger fullt gaspådrag och den börjar närma sig 9500 rpm. Drivpaketet ser "ok" ut, så jag tror inte det är det som är felet... :va
Tror ni man kan köra med den så länge man kör lugnt utan att den pajjar mer eller är det körförbud som gäller?
Vad tror ni en reparation kan kosta? I material och ev reparationskostnad.
Tacksam för så mkt tips som möjligt! :Bugar
//B (Slänger upp en bild på lådan, fjädern är väl nr 8?)
 

Bifogat

  • vaxellåda r6 sprängskiss (fjäder 8).jpg
    vaxellåda r6 sprängskiss (fjäder 8).jpg
    56.4 KB · Visningar: 351
Blir det en omfattande reparation eller vad tror du? Vad kan det kosta? Any guess is good enough..
//B
 
Du kan köra hur länge som helst om du slutar gasa på 2an :D Det blir värre för varje gång det sker. Skulle gissa att det är jobbigt dyrt tyvärr. Hitta någon kunnig ambitös mek som gör det privat till ok pris. Ingen aning vad en verkstad tar men 5-sifriga belopp blir det nog kanske?
 
Jag hade min hoj inne på Yamaha center gbg i våras för något som låter som du beskriver.Min R6 kuggade över på 1-2:an vid ca 10000varv.Jag kommer inte ihåg vad det var för fel, men det kostade mig 13000 att laga.
 
IRON MAN skrev:
Jag hade min hoj inne på Yamaha center gbg i våras för något som låter som du beskriver.Min R6 kuggade över på 1-2:an vid ca 10000varv.Jag kommer inte ihåg vad det var för fel, men det kostade mig 13000 att laga.

RÖV!! Det har jag ju verkligen inte råd med! :huvet :huvet :huvet
Måste klara fixa själv.. Inte första gången man mekar.. men faaaaaaan.. Hade ju hoppats få ha en felfri hoj ett tag :4skrika :(
 
Till alla er som crossväxlar; om ni har för vana att få i friläge mellan växlarna när ni kör på bakhjulet eller annars med mellan växlarna.. Sluta crossväxla!! Det är nog det som pajjat min :(
Funkade bra innan jag gjorde det
//B
 
Last edited:
BillSkullman skrev:
Till alla er som crossväxlar; om ni har för vana att få i friläge mellan växlarna när ni kör på bakhjulet eller annars med mellan växlarna.. Sluta crossväxla!! Det är nog det som pajjat min :(
Funkade bra innan jag gjorde det
//B


Jag köpte en sprackans r6 då den kom -99, krossväxlade den på bakhjulet i 2300 mil :kocko . Jag fick ut en låda på garantin, ägaren efter mig fick hojen inlöst av försäkringsbolaget pga lådras! Sen kom hojen ut på marknaden igen efter renovering av yamahacenter. nu hoppar tvåan ur igen!!!!! :confused:
 
yzfr6 skrev:
Jag köpte en sprackans r6 då den kom -99, krossväxlade den på bakhjulet i 2300 mil :kocko . Jag fick ut en låda på garantin, ägaren efter mig fick hojen inlöst av försäkringsbolaget pga lådras! Sen kom hojen ut på marknaden igen efter renovering av yamahacenter. nu hoppar tvåan ur igen!!!!! :confused:

Tror du jag kan få min fixad på garantin också?
Vore riktigt smutt..
 
Silwer skrev:
en 99 omfattas inte av några garantier längre ifall du nu inte bytt lådan en gång redan då.

Kollade på yamaha-centers hemsida och det stog nåt om en 5 års trygghets garanti för motor o låda mm.. tänkte ringa o kolla med dem senare vad det innebär.. Om ja tjackar ny växellåda, är det ett as att få dit den då? Är det lättare än att byta bara 2:ans växel?
 
Jag har samma problem, trots att jag inte behandlat lådan illa! (krossväxlar aldrig till 2:an för det hugger så innihelvete, 2 till 3:an osv är en annan sak..)

Tydligen är det här ett klassiskt fel som förföljer Yamaha... gamla skramlor hade samma problem med just 2:an också.

Undrar när man ska få tid till att riva motorn... när säsongen är slut troligtvis...

fan att man skulle byta från Honda... kanske inte snabbast men minst mek iallafall ...

//håkan

EDIT: Synd att man har import annars verkar det ju ha täckts av garantin enligt Yamahacenters fina hemsida iallafall...

Meddela gärna här hur det går för dig!
 
Last edited:
BillSkullman skrev:
Kollade på yamaha-centers hemsida och det stog nåt om en 5 års trygghets garanti för motor o låda mm.. tänkte ringa o kolla med dem senare vad det innebär.. Om ja tjackar ny växellåda, är det ett as att få dit den då? Är det lättare än att byta bara 2:ans växel?

5 års trygghetsgaranti är tyvärr ett ganska så nytt påfund, tror inte att din hoj omfattas av den :3freak
 
PMR skrev:
5 års trygghetsgaranti är tyvärr ett ganska så nytt påfund, tror inte att din hoj omfattas av den :3freak
Nej det gör den heller inte, du kan ju tänka dig vad grejor de skulle fått bytt på garantin då:lol

Jag är förvånad att de vågar ha en sådan garanti, men jag antar att full servicebok hos aktoriserad verkstad är det minsta de begär för att den skall gälla och jag undrara hur många 99or idag som har en sån servicebok?
 
BillSkullman skrev:
Hur länge har du kört med din trasiga låda?
Blir den värre om man kör med den?

Den blir helt klart värre, man får ge fan i att använda 2:an så mkt...
var lite knöligt att köra på Gotlandring i lördas :brinnerup

Vad jag har förstått så kan man ju fortsätta köra, om man tar det lungt med 2:an ..

min hugger inte förräns vid 8krpm ... så den duger för vanlig gatåkning...

så nån mer bankörning blire nog inte :huvet ... om jag inte hittar 5-6kkr att laga den för... tänker ju inte göra det själv direkt.. o nån jävla förbannade auktoriserad jävla klåpverkstad ska inte få röra min motor!

jag har fått tag på en person med hittils goda referenser från RR förare och ska utnyttja honom så fort jag får råd.

//håkan

EDIT: Odomätaren står på 2300 sådär, har kanske kört 100-200mil med lådan som den är... började vid höga varv (typ 13-14krpm sådär) men nu har jag märkt ända ner till 8krpm ... så 2:an använder jag knappt längre... skit2:a
 
Last edited:
Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Back
Top