Ruttet mobilt bredband från 3

Kör Telesnor. första året var det helt värdelöst, kopplade ur hela tiden men sen föra våren har det funkat klockrent och inte kopplat ur en enda gång. Laddade precis ner en säsong Futurama i bra kvalle. Tog en timme trots ett par andra större leveranser som ligger och tickar.

Telenor är inte heller så jävla bra ska jag tala om för dig.

Tycker tres begränsningar är ganska humana endå.. Hade tele2 innan och där går gränsen vid 5 gig. Men det jag tycker är lustigast är att de måste srypa det så hårt när man passerar gränsen.. Med farten som blir kvar går det ju inte ens att öppna aftonbladets hemsida :huvet

Vilka bolag delar nät med vilka bolag :va

Oavsett vilket bolag jag tittat på så ligger mitt torp i en gråzon utan täckning, 200m åt vardera håll är 3G->turbo3G.

Finns det usbdonglar/mobiltelefoner som har erkänt starkare antenner än konkurrenterna?

Telia och Tele2 delar nät under Svenska UMTS Nät AB, ett samägt bolag av de båda. Detta då Telia inte fick någon licens för 3G medans Tele2 mer än gärna delade kostnaden med någon.
Däremot så går de över till respektive bolags GSMnät om den inte finner 3G och där är Telia mig veterligen överlägsen på landsbygden.

Bredbandsbolaget ägs av Telenor så det är deras nät de använder, som tidigare var Vodafone.
Telenor har eget nät, både GSM och 3G.

3 kör sitt eget 3G nät men har inget GSMnät, deras dualbandtelefoner är förprogrammerade att köra allt på 3G tills det verkligen verkligen inte går längre och då failar de över till Telenor, men mer än ofta bryts samtalet istället.
3 är även de som är mest aggressiva på marknaden med att hitta nya kunder, om man inte har täckning så skall man ta kontakt med dem och berätta var man bor och att man gärna hade varit kund om det hade varit möjligt, när tillräckligt många gjort det så sätter de upp en mast i närheten. Comviq gjorde på samma sätt när det begav sig med GSM... vet t.ex. en kommun som fick GSM från Comviq helt plötsligt då kommunen höll på med en mobilupphandling.

Tycker tres begränsningar är ganska humana endå.. Hade tele2 innan och där går gränsen vid 5 gig. Men det jag tycker är lustigast är att de måste srypa det så hårt när man passerar gränsen.. Med farten som blir kvar går det ju inte ens att öppna aftonbladets hemsida :huvet

Se det som en samhällstjänst... :tummenupp

Last edited:
Gatan jag bor (Gärdet, Stockholm), ingen 3G täckning, varken med Telia, Tele2 eller 3. :tummenupp Det är verkligen strongt jobbat!

Bytte nyligen från Tele2 - Telia, vilken skillnad i teckning, tidigare bröts det när jag gick in i trapphus, på kontoret på jobbet, källaren/p-garaget på jobbet, med Telia, om inte full teckning så iaf 1/2 - 3/4. :tummenupp 3G hastigheten upplever jag dock som likvärdig (Surfar från en Ericsson W595 :död).

Gatan jag bor (Gärdet, Stockholm), ingen 3G täckning, varken med Telia, Tele2 eller 3. :tummenupp Det är verkligen strongt jobbat!

Bytte nyligen från Tele2 - Telia, vilken skillnad i teckning, tidigare bröts det när jag gick in i trapphus, på kontoret på jobbet, källaren/p-garaget på jobbet, med Telia, om inte full teckning så iaf 1/2 - 3/4. :tummenupp 3G hastigheten upplever jag dock som likvärdig (Surfar från en Ericsson W595 :död).

Som sagt, sånt där vill operatörerna gärna få feedback på så de kan tweaka utrustningen.

Som sagt, sånt där vill operatörerna gärna få feedback på så de kan tweaka utrustningen.

Tyvärr verkar det ju inte så, då jag aldrig sett någon information på operatörernas hemsidor om hur man klagar på täckningen

Telenor är inte heller så jävla bra ska jag tala om för dig.

Trist för dig. För mig har det fungerat klanderfritt senaste året. Har snabbare uppkoppling än många polare med fast lina. Har testat det i Visby, Göteborg, Sthlm med omnejd (Värmdö/Vallentuna) och det bara fungerar över allt för mig. Som svensk vill man ju gärna klaga men jag hittar inget att gnälla på alls faktiskt.

:mad:

Vilka bolag delar nät med vilka bolag :va

Oavsett vilket bolag jag tittat på så ligger mitt torp i en gråzon utan täckning, 200m åt vardera håll är 3G->turbo3G.

Finns det usbdonglar/mobiltelefoner som har erkänt starkare antenner än konkurrenterna?

Jag tror att alla donglar och mobiltelefoner är ungefär lika bra på mottagning. Det har påståtts att mobiltelefoner från SonyEricsson har varit lite bättre på mottagning men ska jag var ärlig så har jag faktiskt inte märkt något av det när jag haft sådana telefoner.

Ska du förbättra mottagningen så ska du i så fall ha en dongel med möjlighet till extern antenn och köpa till en bra extern antenn som du placerar bra. Jag har funderat på att fixa det till sommarstugan men problemet är att USB donglarna sällan har anslutningar för extern antenn utan man måste ha en för PC-card eller liknande och då kostar det plötsligt närmare 1500 för 3g-dongeln och ett antal hundralappar till för antennen. Så jag latar mig utan internet istället i somarstugan.

Jag tror att alla donglar och mobiltelefoner är ungefär lika bra på mottagning. Det har påståtts att mobiltelefoner från SonyEricsson har varit lite bättre på mottagning men ska jag var ärlig så har jag faktiskt inte märkt något av det när jag haft sådana telefoner.

Ska du förbättra mottagningen så ska du i så fall ha en dongel med möjlighet till extern antenn och köpa till en bra extern antenn som du placerar bra. Jag har funderat på att fixa det till sommarstugan men problemet är att USB donglarna sällan har anslutningar för extern antenn utan man måste ha en för PC-card eller liknande och då kostar det plötsligt närmare 1500 för 3g-dongeln och ett antal hundralappar till för antennen. Så jag latar mig utan internet istället i somarstugan.

På jobbet löste jag mottagnings problemet med en lång usb kabel.. Funkar kanon! :tummenupp

Lita inte på den mätaren, den är inte pålitlig!
Kolla istället på "mitt 3" på deras hemsida, den mätaren är bättre.

//En som ALDRIG mer ska teckna abb. hos 3!

På jobbet löste jag mottagnings problemet med en lång usb kabel.. Funkar kanon! :tummenupp

Ja. Det är klart. Om det är så lite som behövs att det räcker med att man flyttar antennen så kan man bara sätta en förlängsningskabel på dongeln. Sitter man så till att det inte räcker med det utan man måste ha en bättre antenn så blir det genast dyrare.

Bredbandsbolaget ägs av Telenor så det är deras nät de använder, som tidigare var Vodafone.
Telenor har eget nät, både GSM och 3G.

3 kör sitt eget 3G nät men har inget GSMnät, deras dualbandtelefoner är förprogrammerade att köra allt på 3G tills det verkligen verkligen inte går längre och då failar de över till Telenor, men mer än ofta bryts samtalet istället.

Fail.

En del rätt men mest fel.

1. "Bredbandsbolaget ägs av Telenor" - Rätt
2. "Telenor har eget nät, både GSM och 3G" - Nja, Telenor har ett eget GSM-nät, men 3G-nätet de använder ägs av 3GIS som i sin tur ägs till hälften av Telenor och 3.
3. "3 kör sitt eget nät" - Ja, i Sthlm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona har de ett egenbyggt nät, i övriga Sverige går de i 3GIS-nätet.
4. Dualband? - Välkommen till 2000-talet! Majoriteten av telefoner idag är minst trippelbandstelefoner, och häpnadsväckande många har till och med mer band än så: Sveriges 2 GSM-band 900/1800, Amerikas 850/1900, samt 3G-bandet 2100
5. 3s lån, eller "roaming" i Telenors GSM-nät försvann redan 2007 och de rullar nu enbart på sitt egna nät (Sthlm, Gbg, Malmö, Lund och Karlskrona) och 3GIS (i övriga landet).

Puh!

Har du en kompis som "kan det där", eller kanske har du en svåger som "minsann är elektroingenjör på KTH" som spritt sina kunskaper? :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti