Rut vill tacka staten!

Se ovan..

Även om jag har svårt att se hur folk i allmänhet kan negligera en tjänst som förmedlar vad som för de flesta är den viktigaste affären i livet. Ett snår av juridik, ekonomi och byggkunskap som få förstår sig på, men gladeligen budar miljoner de inte har. För att sen skylla på mäklaren när det visade sig vara fukt i det fulbyggda badrummet.

Vadå "shoting the messenger"!

Antar att din fruga är ovanligt duktig på allt ovanstående, men där är rätt många som borde hitta på annat att göra.

Som ingenjör litar jag nog mer till en erfaren byggnadskollega som besiktningsman än de fastighetsmäklare jag träffat/känner.

Så jag tycker deras värv är klart övervärderat. Både vad gäller samhällsnytta och förädlingsvärde vs lön/arvode.

Alla är, och känner inte ingenjörer, definitivt inte så till den grad att de kan springa och titta på hus med diverse bekanta iaf.

Lönen kan diskuteras, men den diskussionen är som tydligast i storstäderna. Där kan jag säga att snittlönen för en mäklare i sthlm är pinsamt låg (under 25).

Sen utgår du och de flesta forumdebattörer från sig själva, enkom. Ni glömmer 80-åringen som ska sälja för första gången sen -63. Ensamma mamman som aldrig gick ut 9an och alla som faktiskt är smarta och har bra jobb. Men inte har tid att hålla ett antal visningar, sköta budgivning (som till skillnad från tradera inte bara går ut på högsta pris, utan ofta en hel del förbehåll), ta alla idiotfrågor från spekulenter och sist, och störst...

Ta hand om skiten när nåt går fel. Vissa affärer är guldgruvor, absolut. Ibland är det trots saftiga arvoden backaffärer för att det tar FÖR mkt tid och energi i anspråk pga både köpare, säljare, kronofogdar, trilskande banker, förbehåll, avtalsbrott och gud vet vad som händer lite då och då!

<<<<<<<<<<<<<

Jag har iofs en känsla av att sthlms-mäklare i synnerhet lever i en annan kultur. Demn hårda konkurrensen och låga lönerna i kombination med massa lycksökare som inte klarade av en civilutbildning skapar en massa wannabees som kör över vem som helst för att ha råd med en extra Möet på Caféet.

Se ovan..

Även om jag har svårt att se hur folk i allmänhet kan negligera en tjänst som förmedlar vad som för de flesta är den viktigaste affären i livet. Ett snår av juridik, ekonomi och byggkunskap som få förstår sig på, men gladeligen budar miljoner de inte har. För att sen skylla på mäklaren när det visade sig vara fukt i det fulbyggda badrummet.

Vadå "shoting the messenger"!

Dt var synnerligen kul skrivet och jag tar för givet att du inte är allvarlig.

Mäklarens bäste vän är det övermåttan löjliga uttrycket "fackmannamässigt", som de anser sig kunna sälja vad skit som helst med.

Potentiell köpare: Finns det någon garant bakom jobbet?

Skrupelfri mäklare: Njaej, men det skall vara fackmannmässigt utfört.

Potentiell köpare: Finns det åtminstone bilder från renoveringen?

Skrupelfri mäklare: Njaej, men det skall inte behövas då det är fackmannmässigt utfört.

Potentiell köpare: Vad är ditt ansvar om renoveringen visar sig inte hålla måttet?

Skrupelfri mäklare: Ansvar, vad är det? Jag talar ju om att man kan anta att det finns en förmodan om att händige Harry högst antagligen har fuskat ihop skiten på ett fackmannamässigt sätt.

Undertecknad: Den branschen har karkat ur helt och fullständligen.
När jag sprang på visningar hade jag med en bekant med ett synnerligen tränat öga. Vi drogo oss ej för att i klart hörbar samtalston diskutera brister, många lämnade och mäklarna sågo ut att vara i stånd till hemska saker. "Nej, det här riskobjektet vågar jag nog inte mig på men tack för visningen".

Den perioden när jag letade naggade än mer på min sargade syn på mänskligheten.

Det finns på tok för många "Timellade" lägenheter. Alla kan.....fördärva om inte annat.

Dt var synnerligen kul skrivet och jag tar för givet att du inte är allvarlig.

....

Du har alltså träffat oseriösa mäklare? Tack för infon!

Sen är det inte mäklarens jobb att lämna garantier. Mäklaren är en medlare, om säljaren säger att det är gjort enligt konstens alla regler. Svart, men av svågern som är yrkesman. Då är det precis vad mecklarn ska säga till dig som spekulent.

Problemet med det här är att folk inte har en aning om vad en mäklares uppdrag egentligen är.

.. och att det finns massa idioter till mäklare, såsom i alla andra branscher!

....

Du har alltså träffat oseriösa mäklare? Tack för infon!

Sen är det inte mäklarens jobb att lämna garantier. Mäklaren är en medlare, om säljaren säger att det är gjort enligt konstens alla regler. Svart, men av svågern som är yrkesman. Då är det precis vad mecklarn ska säga till dig som spekulent.

Problemet med det här är att folk inte har en aning om vad en mäklares uppdrag egentligen är.

.. och att det finns massa idioter till mäklare, såsom i alla andra branscher!

Om du har rätt, så är det inget jag kommer att erkänna.:D

Jag tycker nog ändå sämst om de här trygga, förtroliga på vischan som manipulerat bort all konkurrens och samvetslöst kör upp gamlosarna. Inte minst genom att rida på deras okunskap och prata gamla minnen och bekanta, jag kreks!

Sen får jag väl ändå inte utesluta att jag kan ha stött på någon seriös mäcklare, man borde dock få någon utnämning om man hittar en! Kan vara enklare att hitta pingviner i arktis.

"Ja ä int bitter". (Har dock inte gått på något, men mina gamla päron).

Mäklarens bäste vän är det övermåttan löjliga uttrycket "fackmannamässigt", som de anser sig kunna sälja vad skit som helst med.

Potentiell köpare: Finns det någon garant bakom jobbet?

Skrupelfri mäklare: Njaej, men det skall vara fackmannmässigt utfört.

Potentiell köpare: Finns det åtminstone bilder från renoveringen?

Skrupelfri mäklare: Njaej, men det skall inte behövas då det är fackmannmässigt utfört.

Potentiell köpare: Vad är ditt ansvar om renoveringen visar sig inte hålla måttet?

Skrupelfri mäklare: Ansvar, vad är det? Jag talar ju om att man kan anta att det finns en förmodan om att händige Harry högst antagligen har fuskat ihop skiten på ett fackmannamässigt sätt.

Undertecknad: Den branschen har karkat ur helt och fullständligen.
När jag sprang på visningar hade jag med en bekant med ett synnerligen tränat öga. Vi drogo oss ej för att i klart hörbar samtalston diskutera brister, många lämnade och mäklarna sågo ut att vara i stånd till hemska saker. "Nej, det här riskobjektet vågar jag nog inte mig på men tack för visningen".

Den perioden när jag letade naggade än mer på min sargade syn på mänskligheten.

Det finns på tok för många "Timellade" lägenheter. Alla kan.....fördärva om inte annat.
Jag springer på en del visningar för tillfället, och kan bara instämma.

Fulrenoverade kök och badrum, där latexfogen råkade bli utkletad på diskbänken redan innan luckorna hängdes snett och tvättstället hamnade fel i höjd.
Lister och foder vars eventuella gerningar går att sticka in ett finger i.
Fulmålade väggar och tak.
Parkettgolv med glipor och hål vid dörrar och trösklar.
Nya elkontakter och strömbrytare, men i hallen hänger enfaselcentralen från -63 kvar. Möjligen övermålad.

Givetvis ackompanjerat av mäklarens adjektiv; "unik", "förstklassig", "topp-", "lyxig", "härlig", "smakfull"....

Det kommer att sluta med att jag köper en pundarkvart och börjar från början. :mad:

Nu är vi OT igen. :(

Jag springer på en del visningar för tillfället, och kan bara instämma.

Fulrenoverade kök och badrum, där latexfogen råkade bli utkletad på diskbänken redan innan luckorna hängdes snett och tvättstället hamnade fel i höjd.
Lister och foder vars eventuella gerningar går att sticka in ett finger i.
Fulmålade väggar och tak.
Parkettgolv med glipor och hål vid dörrar och trösklar.
Nya elkontakter och strömbrytare, men i hallen hänger enfaselcentralen från -63 kvar. Möjligen övermålad.

Givetvis ackompanjerat av mäklarens adjektiv; "unik", "förstklassig", "topp-", "lyxig", "härlig", "smakfull"....

Det kommer att sluta med att jag köper en pundarkvart och börjar från början. :mad:

Nu är vi OT igen. :(

Finns en lösning. Köp en tomt. Bygg ett hus. Gör allt rätt. :fakta

Problemet är det alla byggexperter säger är bra idag kommer de på om 10 år när husen ruttnar Oj det var nog inte bra

Snittåldern på vattenskadade badrum var väl 11 år enligt inslaget på tv häromdagen, en stor orsak till det var klinkers....

Nu får du det att låta som att kostnaden för en viss tjänst är statisk. För det första är inte de miljoner (miljarder?) som fördelningspolitiken i sig kostar en del av AFFO-posten i en tjänst. För det andra spelar det rätt stor roll om man ser till effektiviteten hos offentliga verksamheter vs privata. De enda som hävdar motsatsen är de som jobbar i offentlig sektor, och då bara en liten del av dem. De flesta vet hur meningslöst 70% av deras arbete är.

Så om administrationen av avgifter varit privat, eftersom skatteuttaget varit noll, så hade de administratörerna, i och med inom privat sektor, upplevt sig ha ett 100% meningsfullt arbete? :confused:

Alla är, och känner inte ingenjörer, definitivt inte så till den grad att de kan springa och titta på hus med diverse bekanta iaf.

Lönen kan diskuteras, men den diskussionen är som tydligast i storstäderna. Där kan jag säga att snittlönen för en mäklare i sthlm är pinsamt låg (under 25).

Sen utgår du och de flesta forumdebattörer från sig själva, enkom. Ni glömmer 80-åringen som ska sälja för första gången sen -63. Ensamma mamman som aldrig gick ut 9an och alla som faktiskt är smarta och har bra jobb. Men inte har tid att hålla ett antal visningar, sköta budgivning (som till skillnad från tradera inte bara går ut på högsta pris, utan ofta en hel del förbehåll), ta alla idiotfrågor från spekulenter och sist, och störst...

Ta hand om skiten när nåt går fel. Vissa affärer är guldgruvor, absolut. Ibland är det trots saftiga arvoden backaffärer för att det tar FÖR mkt tid och energi i anspråk pga både köpare, säljare, kronofogdar, trilskande banker, förbehåll, avtalsbrott och gud vet vad som händer lite då och då!

<<<<<<<<<<<<<

Jag har iofs en känsla av att sthlms-mäklare i synnerhet lever i en annan kultur. Demn hårda konkurrensen och låga lönerna i kombination med massa lycksökare som inte klarade av en civilutbildning skapar en massa wannabees som kör över vem som helst för att ha råd med en extra Möet på Caféet.

Jag vet inte exakt hur den här diskussionen har blivit en mäklardiskussion men kort kan jag säga:
Mäklare är helg- och kvällsarbetande töntar med Audi-komplex, MQ-kostymer, äckliga 02-friller, fula Breitlingklockor och jävligt efterblivna. De påminner i allt väsentligt (val av sysselsättning och yttre attribut) om förortssvin som åker runt, även de, i osmakliga bilar och beter sig illa.

Jag vet inte exakt hur den här diskussionen har blivit en mäklardiskussion men kort kan jag säga:
Mäklare är helg- och kvällsarbetande töntar med Audi-komplex, MQ-kostymer, äckliga 02-friller, fula Breitlingklockor och jävligt efterblivna. De påminner i allt väsentligt (val av sysselsättning och yttre attribut) om förortssvin som åker runt, även de, i osmakliga bilar och beter sig illa.

Jag ska skicka det här inlägget till min mäklare när han har sålt mitt hus... :D

Snittåldern på vattenskadade badrum var väl 11 år enligt inslaget på tv häromdagen, en stor orsak till det var klinkers....

Varför skulle det vara klinkersens fel :va Det är ju bara ett ytskikt helt utan tätskiktsfunktion.
Så det är snarare underarbetets fel och inget annat.

Nån i nyhetsinslaget som tog några supar för mycket månntro?

Varför skulle det vara klinkersens fel :va Det är ju bara ett ytskikt helt utan tätskiktsfunktion.
Så det är snarare underarbetets fel och inget annat.

Nån i nyhetsinslaget som tog några supar för mycket månntro?

Nja, experterna i inslaget visste nog vad dom pratade om, dom diskuterade givetvis tätskiktet också, men klinkers är ju ett ytskikt som binder fukt mot tätskiktet, ungefär som att hänga en obehandlad spånplatta utanpå en vägg målad med latexfärg....

Dom hade fuktmätat en "torr" klinkersvägg och sedan spolats vatten på den i 6 minuter, det tog 6 månader innan dom var nere på samma värde igen.

Inslaget handlade mest om att timellarna inte vet hur ett modernt tätskikt ska appliceras, utan bara tjör på med rollern.

Kronofogdens exekutiva? Garanterat Breitling-fritt dessutom! :tummenupp
Hur fungerar det? Har kronolle en egen mecklare? :va

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...