Rut vill tacka staten!

Ca 145k per år..

Vilken skattesats är fel?

Orkar inte kolla tabeller nu.. Men tittade på ett liknande årsbesked nån timme innan ditt inlägg och vet att det inte stämmer, även om det hade varit nice om 140´ skatt = 500´ brutto. Då hade det nog blitt ny hoj!

Orkar inte kolla tabeller nu.. Men tittade på ett liknande årsbesked nån timme innan ditt inlägg och vet att det inte stämmer, även om det hade varit nice om 140´ skatt = 500´ brutto. Då hade det nog blitt ny hoj!

Med ditt nick skulle jag inte våga mig in i den här tråden :gnissla

Vad är det som säger att det är inkomstskatt på arbete han pratar om? Kan vara vad som helst. Sen vill jag bara tillägga till alla er löneslavar som tror det är ni som betalar skatt. Det är det inte. Det är de företag ni jobbar på. Via er lönespec. Ni hade aldrig haft 40000 netto i ett skattefritt samhälle om ni har 40000 brutto nu. Så de så.

Vad är det som säger att det är inkomstskatt på arbete han pratar om? Kan vara vad som helst. Sen vill jag bara tillägga till alla er löneslavar som tror det är ni som betalar skatt. Det är det inte. Det är de företag ni jobbar på. Via er lönespec. Ni hade aldrig haft 40000 netto i ett skattefritt samhälle om ni har 40000 brutto nu. Så de så.

Vad svamlar du nu om.:D

Menar du att arbetsgivarna står för skatten bara för att dom drar den och betalar in den?

Menar du att arbetsgivarna står för skatten bara för att dom drar den och betalar in den?

Jag menar det jag skriver. Dvs att du hade inte haft din bruttolön netto om vi hade levt i ett samhälle utan skatt. Bruttolönen är uppdriven pga att det ska återstå en tillräcklig nettolön för dig efter skatt. Jag menar också att du ska vara jävligt tacksam mot det företag som anställt dig att sortera fiskbullar eller vad du nu gör.

Näe, men han menar att om du har 40 000 före skatt och 20 000 efter skatt så skulle du i ett land med hälften så hög skatt fortfarande ha 20 000 efter skatt...

Do the math...

Vad sa ditt årsbesked om skattesatsen då? Procent?

Om du inte "orkar räkna finns en länk på sida två där det görs automatiskt ;)

Ifall 500k brutto ger 140k i skatt beror ju på var man bor. I Vellinge (lägst skatt) ger 500k brutto 145k i inkomstskatt, men i Ragunda(högst skatt) ger 500k brutto 170k i inkomstskatt.

Intressant, jag trodde inte det var så stora skillnader inom Sverige. 25k extra netto per år är ju massor.

Jag menar det jag skriver. Dvs att du hade inte haft din bruttolön netto om vi hade levt i ett samhälle utan skatt. Bruttolönen är uppdriven pga att det ska återstå en tillräcklig nettolön för dig efter skatt. Jag menar också att du ska vara jävligt tacksam mot det företag som anställt dig att sortera fiskbullar eller vad du nu gör.

Du menar rent hypotetiskt antar jag, då lägre skatt bygger på mindre omkostnader för samhället med ökade omkostnader för medborgaren. Således högre bruttolön med högre kostnader för omsorg, men när dagen är slut blir det samma i plånboken endå, som du antyder.

Nu måste jag börja sortera fiskbullar och det är dags bör dig att smöra baguetter.

Sen vill jag bara tillägga till alla er löneslavar som tror det är ni som betalar skatt. Det är det inte. Det är de företag ni jobbar på. Via er lönespec.

Men förklara hur du tänkte här?

Vad sa ditt årsbesked om skattesatsen då? Procent?

Om du inte "orkar räkna finns en länk på sida två där det görs automatiskt ;)

Dom brukar missa marginalskatten i många beräkningar.

Last edited:

Sen betalar ju din arbetsgivare sådär 43% (eller är det 46%) innan dom
ger dig din bruttolön och har du en bra arbetsgivare så slantar dom in en slatt extra till din pension.

Edit: Glömde ju att man själv pyntar in sådär 25% till när man använder sin nettolön.:tummenupp

Edit igen:

Om man har 500k i bruttolön så betalar arbetsgivaren in ca 230k i löneskatt vilket ger en egentlig bruttolön på 730k.

Sen om man kollar mitt senaste deklarationsbesked så betalar man ca225k i löneskatt och sen betalar man i genomsnitt 25% moms/lyx/energi skatt när man shoppar för dom och det blir ca 56k

Summa sumarum

Skatt = 100 * (230+225+56)/730 = 70%

Precis som du säger, för att ha något kvar måste bruttolönen vara hög.

Tyvärr medför det också att vi har svårt att sälja saker producerade i Sverige eftersom kunder i andra länder ogärna vill pröjsa för vår välfärd. Inte ens vi själva vill det så vi handlar kinagrejer på nätet.

Ok störtkrukan är på och jag duckar bakom stolen.:rolleyes:

Last edited:
...egentlig bruttolön på 730k.

Summa sumarum

Skatt = 70%

Tyvärr medför det också att vi har svårt att sälja saker producerade i Sverige eftersom kunder i andra länder ogärna vill pröjsa för vår välfärd.

Skönt att se att det finns nån mer som kan göra matten korrekt. Så lees på gråsossor som hävdar att vi har 30% skatt, för det är vad som står på lönespecen. ALL skatt uppkommen ur vår prestation, är VÅR skatt. Likaså med den som uppstår med vår konsumption.

Hade folk bara lärt sig hantera pengar lite, väntat med nya bilen och sparat lite istället för att slänga med en 50" plasma genom sms-lån också.. Så hade vi kunnat stryka en jättehög med miljonsedlar ur skattebudgeten, sparkat massa statsanställda som inte tillför produktionen något öht och hållt priser som faktiskt konkurrerat internationellt.

Edit: Glömde ju att man själv pyntar in sådär 25% till när man använder sin nettolön.:tummenupp

Eller 60% om man tankar bilen :gnissla

Personligen tror jag att lite lägre skatt skulle ge mer pengar in i statskassan i slutändan.
Som det är nu sparar man för mycket på att leta varenda kryphål.
Blir det lite billigare så blir det både enklare och billigare att bara pröjsa.
Dessutom skulle konkurrenskraften öka.
Jobben möjligtvis bli fler.
Vilket leder till mer inbetald skatt.

Men det är jag.

Last edited:
Hade folk bara lärt sig hantera pengar lite, väntat med nya bilen och sparat lite istället för att slänga med en 50" plasma genom sms-lån också.. Så hade vi kunnat stryka en jättehög med miljonsedlar ur skattebudgeten, sparkat massa statsanställda som inte tillför produktionen något öht och hållt priser som faktiskt konkurrerat internationellt.

Svensk ekonomi hade enligt dig gått bättre om folk slutade handla saker?

Svensk ekonomi hade enligt dig gått bättre om folk slutade handla saker?

Svensk ekonomi hade enligt mig gått bättre om folk handlat saker för pengar de har. Istället för att Lyxfällan är ett av de mest populära programmen på tv.

Och kunnat få dubbelt så mkt i fickan utan att lägga allt på glass och läskeblask, utan de saker som idag måste finansieras genom snordyr statlig administration.

Jo, det hade vi... För om vi inte haft skatter hade vi haft avgifter på precis allt, så vi hade behövt ha ut ungefär lika mycket i lön.

hadde bara 275k i inkomst 2010 med 500k hadde man kunnat gå i pension innan man blev 50

Det stämmer men jag tycker att jag slösar på rätt bra med pengar men har ändå gott om pengar över.Men man bor ju billigt o har ca 2.5 km till jobbet

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back