Ruskigt roliga vägar på Mallorca (viss modemdöd)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Och kanske lite stora bilder men jag orkar inte resiza igen.

Hamnade hastigt och lustigt på Mallorca efter ändrade semesterplaner. Bilder från nordvästra delan av ön. Bilderna är från en 12 km väg mot Sa Calobra (en rätt spektakulär havsvik). Vägen var det roligaste jag nånsin kört! På många ställen finns en liten låg stenmur lagom för att man ska flyga över styret och frifalla 5 till ibland oändligt antal meter. Sen är ju risken för möte överhängande hela tiden.
Jag var rätt slut i huvet efter den sträckan - dels vill man ju kolla på vyerna, hålla koll på vägen, hålla koll på möten, fota lite osv. Som vanligt blev det ju dåligt med skyddsutrustning.

EDIT: Asfalten var kanon. Det hade varit skitskoj att köra med egen hoj där. Trafiken var inte så farlig. De får bussar vi mötte hade ett litet pärlband med bilar bakom sig men sen var det ganska fritt.

hoj1.jpg

hoj2.jpg

hoj3.jpg

hoj4.jpg

Last edited:
Mallis har sjukt fina vägar fast det är synd att det är lite varmt på vägarna med bergsslutningar brevid. Man får ganska lätt ödleskinn på axlar/armar om man inte har jacka på sig när man åkerrunt en dag oxå. Fast det är det värt.

Hojarna var slöa vrak tyvärr... Vi fick bara tag på en XT600 och en DR350 (ville i alla fall ha 2 st 600). Det gjorde inte så mycket - jag försökte ta det ganska lugnt så man inte skulle bita i asfalten.

Jag blev rätt sugen på mckursen.nu faktiskt. De kör på Gran Canaria i januari/februari när temperaturen är perfekt för hojåka.

Fina bilder! Körde där själv i mitten av Juni, hela norra delen av Mallis är ju suveränt för hojåka med kurviga vägar och bra asfalt.
Att det dessutom finns diverse ställen där man kan stanna och ta sig ett dopp i någon liten vik helt allena är ju ytterligare ett plus! :tummenupp

Rekommenderas starkt alltså. Fast damen som satt bakpå var lätt skärrad :D

Och ville man ha schyssta hyrhojar fick man beställa några dagar i förväg.

Det där ser feddigt underbart ut. Dit ska jag åka nästa gång istället för att kajka runt Sverige. Jag är trött på att behöva köra med fladdrande regnställ...

Du glömde uppenbarligen ta på dig ryggskydd, skinnställ, handskar och ordentliga stövlar,,, :hej

Hjälmen var dessutom förmodligen i samma säkerhetsklass som ett Kinderegg. Jag hade kunnat bryta loss hakpartiet för hand... Uthyraren försökte få mig att köra med öppen hjälm för han hade så få integralhjälmar.

Man såg dessutom en massa chicas som körde scootrar med bara en ridhjälm (om något) som skydd. Såklart så var ju remmarna till ridhjälmen spända på ovansidan så att den snabbt ramlar av om man kraschar...

John Holmes skrev:
Du glömde uppenbarligen ta på dig ryggskydd, skinnställ, handskar och ordentliga stövlar,,, :hej

Ungefär samma vägar här när jag var och körde i Andorra med moto aventures!!

Bifogat

• en bild.jpg
    en bild.jpg
    78.5 KB · Visningar: 178
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back