Runddragen mutter Vad göra???

Man skall inte spräcka muttern med en "mutterspräckare". Genom att kilen trycks in så expanderar muttern. Prova med att göra "v-spår" på ett par flator på muttern. Efter den operationen bruka muttern ha expanderat ett antal tiondelar. Mutterspräckaren kan även användas som verktyg för att lossa skruven. Rörtång brukar inte fungera av den enkla anledningen att man klämmer åt mutter.
 
Man skall inte spräcka muttern med en "mutterspräckare". Genom att kilen trycks in så expanderar muttern. Prova med att göra "v-spår" på ett par flator på muttern. Efter den operationen bruka muttern ha expanderat ett antal tiondelar. Mutterspräckaren kan även användas som verktyg för att lossa skruven. Rörtång brukar inte fungera av den enkla anledningen att man klämmer åt mutter.


klämmer man det man drar med rörtången använder man verktyget fel.
 
Jag har aldrig misslyckats med rörtång. Mitt absoluta förstahandsval så länge jag kommer åt
 
En svetstång med schyssta tänder är nog det lättaste sättet enligt mig att få loss saker. Får man plats så misslyckas man nästan aldrig.:tummenupp
 
TA NU EN SVETSTÅNG!!!!! Det var ju som satan. Är ju för fan bedrövligt att folk inte fattar!!
 
eller så skiter man i grispitten, borrar ett lagom djupt hål i skruven, knackar i en torxbit och drar loss...

Skit samma, principen är densamma och man ska ha dubbla tummar mitt i båda händer för att misslyckas med någon av dem.

Tråden handlade ju ursprungligen om en mutter som satt så hårt att ägaren lyckades demolera sexkantgreppet. Tråden skulle ha legat under hjälpforum / teknik och mek, för att undvika en tre sidor lång tråd med svammel. Det kanske är läge för någon som orkar bry sig att lägga en sticky "hur man lossar skruvar och muttrar som sitter hårt" - med professionella tips kring korrosionslösare, värme, val av hylsa, med mera...?
 
eller så skiter man i grispitten, borrar ett lagom djupt hål i skruven, knackar i en torxbit och drar loss...
Lossade på motorblocket för att se hur det såg ut men då gick packningen i tusen bitar så jag skruvade fast det igen och nu väntar jag tills de nya packningarna ligger i garaget innan jag öppnar motorn.

Har en gammal tråd om detta i teknikforumet så uppdaterar nog den när jag har kollat hur det ser ut.
 
MIG-svetsa dit något att hålla i. En mutter till, eller nåt. Värmen från den operationen hjälper till att lossa också..
 
Fy fan va kul att läsa..SH i ett nötskal....tråden börjar seriöst och sen bara det flippar totalt.Har inte vart här på länge men ser att inget har förändrats....:yoparty...

Som svar på trådskaparens problem med dom försvunna gängorna....förmodligen tog du en mutter med europeisk stigning vilket ligger ett snäpp glesare än japan gängen..tex m10 har vi 1,5 medans japan har M10*1,25..sen är deras bult gjorda av papp känns det som.
 
Håller på letar efter en ny bult... M10x225mm men fasen hittar ingen. NÅGON SOM HAR TIPS?? I Sthlm alt Västerås
 
Gängad stång (rostfritt)?
Närmaste hojskrot?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top