Rundad skruv

Getingen skrev:
Hittade upload knappen.....
Halv danna bilder, mobilkamera.



Som jag sa i mitt tidigare inlägg har du tillgång till mutterdragare ? Isf kan du ta och slå väck den med den, för du har ju redan gjort ett spår i skruven.



Alex...
 
först och främst! värm bultarna med varmluftpistolen! sen ger du dom en pärla med hammaren sen en tång av större modell så lossnar dom nog!
 
Mitt råd är att värma mycket, men värm främst oket. Då utvidgas godset och det gängade hålet blir större. Värmer man skruven utvidgas den och det blir svårare att få ur den.
Skruvutdragare är nog inte heller helt fel som kombination om du inte kommer åt med kraft på annat sätt.
 
Alternativ: Borra bort skruvhuvudet, sedan när du plockat bort oket tar du poligripen och skruvar ut den resterande biten av skruven. Ofta sitter skruvhuvudet fast som fasen, inte gängorna.
 
Många "intressanta" förslag men inte så många som fungerar i nuläget. :-((

Trist att du skulle använda grispitt, de fungerar endast om skruvkroppen inte sitter fast och de är för hårda för att borra i.
Läs mer här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32975
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651

Finns ett fåtal sätt att få bort avdragen grispitt:
*Skärbrännare men det går hårt åt omgivningen, dvs finish på ok, gaffelben med mer. Men det går.
*Sänkgnist men det är inte direkt var mans egendom. Och vem har en sänkgnist stor nog att ta en hel gaffel med bromsok och hjul?
*Återstår alltså roterande slipstift eller hårdmetallfilar (hm-filar är att föredra). Fila/slipa med dessa (i en geting) bort grispitten och återgå sen till plan A, dvs borra bort så mycket av skruvkroppen att du får bort oket från hojen. Sen kan du plocka loss skruvkroppen i lugn och ro.
Metoden fungerar, tro mig!

Ett tips är också att med varmluftspistol måste du värma LÄNGE innan du får värme nog. Oket måste alltså upp till 150-200 graders värme innan du är säker på att merparten av gänglåsningen har släppt. Värm med gasol eller gassvets istället så når du rätt temperatur väsentligt fortare än med varmluftspistol. Dessutom blir värmen betydligt mer koncentrerad just där du vill ha den, framförallt om du använder gassvets.
Jaja, du får väl låna utrustning av nån om du inte har själv. Det är väl bättre att låna rätt utrustning än att förstöra ännu mer med hjälp av fel metoder.

EBS:
Jag vet inte hur det är med just denna hojen men på de flesta hojar kan man inte ta av framhjulet så länge oken sitter på plats. Annars hade ju det varit en trevlig metod. :tummenupp
 
Ny ide:

Dra ur gaffelbenen med hjul, hejdare och allt ur kronorna, skruva loss skivorna från hjulet och ta ur hjulaxeln. Vips så har du benen lösa (med skivopr och ok), dra ur skivorna ur oken och nu kan du ta loss oken (du har ju slipat bort skallarna) från gaffelbenen. Och kan enkelt ta stora rörtången runt det som är kvar av skruvkropparna EFTER att du värmt all gänglås.
Lossa skivan/skivorna från fälgen innan du drar ur benen ur kronorna så blir risken mindre att du kröker skivorna.

Du åker på att lufta hejdarna men det är ju en bit av en kaka. Bromsvätksa ska ju bytas ibland i vilket fall som helst.
 
TomTroll skrev:
Mitt råd är att värma mycket, men värm främst oket. Då utvidgas godset och det gängade hålet blir större. Värmer man skruven utvidgas den och det blir svårare att få ur den.
Skruvutdragare är nog inte heller helt fel som kombination om du inte kommer åt med kraft på annat sätt.

Det går bara att värma själva skruven, den blir ju större först men krymper när den kallnar.
Är det rostfritt material skär den förbannat lätt och måste kallna riktigt ordentligt för att få bort.
Sånt där gör jag dagligen, fast med gassvets då.
 
:Bugar

Tack för alla tips dom är guld värda. Ska ge mig på fanskapet nästa vecka, då är det semester :banana
 
Få tag i en gassvets,värm oket runt bulten sen kylspray på bulten och en slagskruvmejsel så skulle det ju vara väldans hoppsan om du inte får loss den. :tummenupp
 
Getingen skrev:
lyckades runda skruven till bromoket fram, med hylsnyckel (jefla aluminium skruv insmord med 1dl. locktite) Halv kass på att mecka drog jag järn sågen igenom dom med tanken att jag kunde dra loss dom med skruvmejsel :rolleyes: . Gick sisådär, men dom är fortfarande hela.

Skulle kunna dra vinkelslipen på vardera sida och försöka dra loss dom.
Allt för att slippa borra skiten och gänga om (finns inga resurser för nåt sånt)

Några tips??

Eller är det bara att fortsätta leka Mcguyver tills det är dags att byta hela eländet.

Bästa tipset jag kan ge dej är, att du åker till närmsta bilmekaniker och ber dom slipa till skruven till en mindre storlek. Har råkat ut för desamma nämligen. Kostar någon hundring. I mitt fall så slipade dom ner som sagt samtliga sidor till en mindre storlek, men byt skruv efter detta ;-) ett bra tips

//K
 
har ett tips (kanske) för inte fan är det väll en aluminium bult?? eller har jag fel???
om det är en stål bult (vilket jag misstänker) ta en stål axel eller dyligt ca 20-30 cm lång. svetsa fast axeln i bulten. ta tag i axeln och dra loss bulten :)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top