rundad insex

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjabba!

en av skruvarna som håller fast tanken i den främre delen av ramen råka runda till sig lite....får nu inte loss den, rätt insex bara glider och nästa storlek går inte i.....hur göra?
det sitter en styrdämp över skruven så det är lite ont om plats.....några tisp?
Vågar inte riktigt borra ut den, då pajar jag säkert gängorna i ramen oxå...o det vill vi ju inte!
tips?
 
Har du plats, så ta ett löst bågfilblad och gör ett spår för
mejsel i stället :tummenupp

bivven skrev:
Tjabba!

en av skruvarna som håller fast tanken i den främre delen av ramen råka runda till sig lite....får nu inte loss den, rätt insex bara glider och nästa storlek går inte i.....hur göra?
det sitter en styrdämp över skruven så det är lite ont om plats.....några tisp?
Vågar inte riktigt borra ut den, då pajar jag säkert gängorna i ramen oxå...o det vill vi ju inte!
tips?
 
Banka i en torx som är storleken större än insexen. Borde funka. Annars kan du kapa ett spår i bulthuvudet med en Dremel eller motsvrande och använda en vanlig skruvmejsel (för att få bättre grepp använde jag en gång en enkrona och en polygrip på ett riktigt svårt fall).
 
Kamikaze kid skrev:
Dra till med ett större dorn och hammare rakt på Insexan!
I med den passande insexnyckeln och lossa! :tummenupp
Det absolut enda och rätta alternativet. Skruvskallen är så mjuk att den hittar formen igen. (Du behöver inte ens byta ut den) Men sopa inte till för hårt så att du diktar den o inte får i nyckeln. För då är du torsk... :rolleyes:
 
nej, får inte loss skiten! o nu är det inte mkt kvar av skruven! ska inte försöka nåt mer själv. Någon som har verkstad i Örebro eller i närheten som har de rätta verktygen?


ring ring 0735440508

fan...
tack för all hjälp
 
På mindre ömma ställen kan det funka rätt bra med billig insexa från biltema eller nått åsså punkta fast den med svetsen..
 
Finns ju billiga skruvutdragare o köpa. En liten borr i ena ändan o en vänstergängad "kon" i andra. Sätt den i skruvdragaren o dra ur skruven. Lätt som en plätt! :tummenupp

//Robert
 
En sak som brukar funka är och försiktigt borra upp skallen. Är det tex en M6 sätter du i en 5,5-6mm borr och borrar precis så skallen kommer bort. Sedan när trycket är loss (det från den fast skruvade saken) kan du ta bort resterande med tex. en polygrip.
 
Robso skrev:
Finns ju billiga skruvutdragare o köpa. En liten borr i ena ändan o en vänstergängad "kon" i andra. Sätt den i skruvdragaren o dra ur skruven. Lätt som en plätt! :tummenupp

//Robert

Även kallat grispittar! Dom är glashårda, dvs går lätt av. Jag drog av en bult till bärarmsfästet på golfen förra sommarn, och ung och dum som jag var då :rolleyes: så borrade jag ett hål, köpte en grispitt, och drog av den också. Sen började festen :huvet Det tog tre veckor att få ut skiten :gnissla :4skrika
Men visst, sitter det man ska ha loss inte fast utan bara skallen är kass så är det ju lungt.
 
Ventilslippasta funkar fint som friktionshöjare på trötta insexskruvar. Finns på Biltema.
 
Ta din insex som nästan passar och limma fast den med t.ex. "kemisk metall".
Låt det härda
Skruva ur

Detta borde funka om inte insex är helt rund....
För då har vi bara förvandlat en insex-mejsel till en rundstav :rofl
 
Vinkelslip, slipa ner huvudet så du får loss tanken sen svetsa dit mutter och dra loss. Om det finns tillräckligt med gängor kvar när du tagit bort tanken kan du flata till båda sidorna av bulten och skruva ut med skiftnyckel. Bäst är ju alt. 1. Kanske tom flata till insexhuvudet på 2 sidor och då kanske komma åt att skruva ur med skiftnyckel, funkar inte det så slipa bort helt och ta bort tank....
 
problem löst!

borra bort huvudet på skruven, tog bort tanken....skruvade bort skruven...med handen!!!!

jävla skit, hela dagen gått åt pga en jävla skruv.... :huvet
 
bivven skrev:
problem löst!

borra bort huvudet på skruven, tog bort tanken....skruvade bort skruven...med handen!!!!

jävla skit, hela dagen gått åt pga en jävla skruv.... :huvet

Appropå grispittar finns ett betydligt bättre verktyg för samma ändamål. Ser ut som ett rör fast med två skarpa kanter på sidorna. Man borrar bara ett hål genom skruven med medföljande borr. Sedan knackar man ned "röret" i hålet och slutligen trär man på en hylsa, som jajamen också följer med, och gängar loss den med skiftnyckel. Man slipper då den sprängade effekten som grispitten gör. Överst på denna sida. http://extranet.bahco.com/catalogue/images/picture.aspx?filename=sbe_1414_wo_c&lProdBlockID=68
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top