Rundad bult

gyver

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki z750
Då har man lyckats att runda sin första bult på hojjen. Skulle montera kraschpuckarna och skulle då skruva bort bulten i ramen. Höger bult gick ut utan prmblem men vänster.... Efter MÅNGA försök och svordommar är den nu nästan rund (jag vet att jag skulle ha slutat skruva innan den blev rund). Stora frågan. Hur f*n får man bort den?

All hjälp är välkommen...
 
Värme, knacka o rostolja är bra för att få den släppa lättare.
Vad du gör med skallen (skruvens) beror på hur den ser ut och hur du kommer åt den.
Rörtång, knacka på mindre hylsa, kanske svetsa på nåt att dra i (ger dessutom bra uppvärmning av skruven...).
/u
 
gyver skrev:
Då har man lyckats att runda sin första bult på hojjen. Skulle montera kraschpuckarna och skulle då skruva bort bulten i ramen. Höger bult gick ut utan prmblem men vänster.... Efter MÅNGA försök och svordommar är den nu nästan rund (jag vet att jag skulle ha slutat skruva innan den blev rund). Stora frågan. Hur f*n får man bort den?

All hjälp är välkommen...


Hej min tanke slog mig "år det samma gänga jag menar den är inte vänstergängad" det har hänt mig därför undrar jag , mvh bert
rostig kan den väl inte vara eller hur gammal är mcn?
ett förslag är att värma men tänk då på brandrisken ?
visserligen sent om den nu råkar o vara v-gängad ??
men ha en bra dag
 
gyver skrev:
Då har man lyckats att runda sin första bult på hojjen. Skulle montera kraschpuckarna och skulle då skruva bort bulten i ramen. Höger bult gick ut utan prmblem men vänster.... Efter MÅNGA försök och svordommar är den nu nästan rund (jag vet att jag skulle ha slutat skruva innan den blev rund). Stora frågan. Hur f*n får man bort den?

All hjälp är välkommen...

Går det att fila ner resterna till en mindre hylsnyckel?
 
om du tar en tum hylsa så ligger dom mellan storlekarna på mm hylsorna fila lite och knacka på en sådna! köp en billig på biltema eller så ska förhoppningsvis bara använas en gång!




lycka till!
 
gyver skrev:
Då har man lyckats att runda sin första bult på hojjen. Skulle montera kraschpuckarna och skulle då skruva bort bulten i ramen. Höger bult gick ut utan prmblem men vänster.... Efter MÅNGA försök och svordommar är den nu nästan rund (jag vet att jag skulle ha slutat skruva innan den blev rund). Stora frågan. Hur f*n får man bort den?

All hjälp är välkommen...


Jag lärde ett ganska käckt knepp när ja jobbade på en gokarthall! Låt säga att du lyckas få på en mindre hylsa. Och om du står i ett varmt utrymme så räcker det med att du kyler ner bara bulten genom att använda tryckluft på burk! Men istället för att hålla den upprätt så vänder du den uppochner, då kommer vätskan/drivgas bli som en kylspray. Och du kanske vet hur saker och ting reagerar på kyla!? Dom blir mindre, samma gäller för bulten! :pannkyss
Jag hoppar den tekniska förklaringen då du säkert redan har koll på molekyler och deras reaktioner på varmt å kallt. :3freak

Lycka till!
 
Tackar tackar.

Då ska det hem och värmas, kylas och filas. Det där med tum hylsa lät bra. Ska slå på en sådan och sen kyla ner den som fan. Berättar för er hur det går så fort jag testat.

Tack för alla tips


//
Jonas
 
Låter som det vore bättre fila på bulten såpass mkt att tumhylsan ej går att få dit utan hamrande, med risk för att hylsan går sönder. Sen fryser man ned bulten och hamrar lätt på hylsan??

Annars brukar jag använda hylsor med 6 kanter när det gäller att få loss kritiska bultar som sitter hårt. Viktigt att man känner efter hur hylsan sitter an mot bulten innan man drar något. Ju mindre spel desto bättre.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top