Rullgrus

Jarle skrev:
Och om någon kör på ett får som står på rullgrus och detta leder till att någon vurpar, är det då fåret eller jag som halkar på gruset? :gnissla
Begreppsförvirringen är total, i fallet ovan handlar det om ett rullfår, inte ett vanligt får.
Rullfåren är ännu lömskare än rullgrus, ibland är de helt osynliga.

/A

Last edited:
benkar skrev:
Rullgrus är den sorts grus som kommer från en rullstensås. För er som inte vet så är en rullstensås en geologisk formation bildad genom gracifluviala avlagringar från en isälv. Rullstensåsar finns i två varianter, subakvatiska och supraakvatiska. Rullstensåsar består av sten, grus (rullgrus) och sand. En rullstensås kan bli cirka 50 meter höga, 500 meter breda och flera mil långa./B

Det heter gLacifluvial, inte gRacifluvial. :ajjabajja
Hmmm... var har jag sett det felet förut.. JUST DET SUSNING.NU Benkar är avslöjad :D

GibsonSG skrev:
Hmmm... var har jag sett det felet förut.. JUST DET SUSNING.NU Benkar är avslöjad :D
Ah, en fuskare :1pajas

Här kommer förklaringen med egna ord dårå:

I tunnlar under en inlandsis och i öppna sprickor avsätts grus och sand. Så småningom smälter isen bort och sedimentet ligger kvar som en ås. Då isälvar mynnar ut på djupt vatten avtar transportförmågan snabbt och materialet sedimenterar i tjocka lager. När isfronten samtidigt drar sig tillbaka läggs en sträng av isälvsavlagringar ut. Denna ås kallas subakvatisk ås och kan från början nå en höjd av kanske 100 meter. När vattennivån sjunker undan eroderas den dock delvis ner av vågerosion. Eftersom sedimentationen börjar redan inne i isälvstunnlarna och sedan fortsätter vid utloppet, är åsarnas inre uppbyggnad särskilt komplex. Rullstensås är en variant av en subakvatisk ås.

GibsonSG skrev:

Avslöjad å avslöjad, fakta kring rullgrus kan jag hålla i huvudet, men fakta kring rullstensåsar var jag tvungen hämta på annat håll.. :)

/B

rullgrus
rull grus
rullande grus
grillande gris
grillad gris
flinta stek?

Då passar ju sillen som förrätt också :jäs

Kay skrev:
This thread rolling rocks! :hoppskrat

Ha ha, ett stycke rullgrus

keith.jpg

NoicE skrev:
rullgrus
rull grus
rullande grus
grillande gris
grillad gris
flinta stek?

Då passar ju sillen som förrätt också :jäs

Snygg avatar :tummenupp
Sill=nubbe=alkohol=rulla i grus dvs man kommer åter till den där jävla rullgrusen som då måste vara även en förrätt :va

Jarle skrev:
Sill=nubbe=alkohol=rulla i grus dvs man kommer åter till den där jävla rullgrusen som då måste vara även en förrätt :va

Ja rullgrus passar till allt :tummenupp

Ja, strömstad rockar phett :fyllisar

Jarle skrev:

Och till varmrätt serveras hojöverkört lamm rullat i grus fastspänt över en färist med öppen eld under...

Rundningsmärke skrev:
Begreppsförvirringen är total, i fallet ovan handlar det om ett rullfår, inte ett vanligt får.
Rullfåren är ännu lömskare än rullgrus, ibland är de helt osynliga.

/A

Har rullfår fårull???

Rundningsmärke skrev:
Ja, förmodligen...Forskarna tvistar ännu, det är lite svårt att avgöra eftersom rullfåren ofta är osynliga.

/A
om man klär dom i lammull, syns dom då? Och blir dom mjukare att köra över?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman