Rullgrus

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
En "snillen spekulerar"-tråd:

Hur definierar man egentligen rullgrus? Är det en lömsk variant av vanligt grus, med extra runda stenar?

/A

Gruset kommer rullandes emot dig, du kanske har sett rullbuskar? Ungefär så, fast i stenstorlek. Förekommer mest i uppförslut.

Syftar på grus som ligger ovanpå ett fast underlag såsom asfalt. Gruskornen "rullar" under däcken när man får sladd.

mb skrev:
Syftar på grus som ligger ovanpå ett fast underlag såsom asfalt. Gruskornen "rullar" under däcken när man får sladd.
Så det förvandlas från vanligt grus till rullgrus i samma ögonblick det hamnar under däcket? Låter ju livsfarligt. :rolleyes:

/A

Rundningsmärke skrev:
Så det förvandlas från vanligt grus till rullgrus i samma ögonblick det hamnar under däcket?
Japp så funkar människans begreppsvärld. Ungefär som att sill kan förvandlas till strömming när den passerar en viss geografisk gräns, skulle man kunna säga :D

Fast det räcker egentligen att det finns en potential till skenande friktionminskning, för att lösgrus på hårt underlag ska kallas för rullgrus.

Om grus i friktionsrörelse blir rullgrus, borde inte en sill i geografisk områdesförflyttning bli en rullsill då :va

betsy skrev:
Om grus i friktionsrörelse blir rullgrus, borde inte en sill i geografisk områdesförflyttning bli en rullsill då :va

Nej rullsill blir det först när den geograFISK områdesförflyttar sig under en hoj :gnissla

Om jag (rent hypotetiskt) områdesförflyttar mig geograFISKt längs en grusväg och råkar köra över en sillburk, hur vet jag att det är sill å inte strömming jag kör över???

Rullgrus är den sorts grus som kommer från en rullstensås. För er som inte vet så är en rullstensås en geologisk formation bildad genom gracifluviala avlagringar från en isälv. Rullstensåsar finns i två varianter, subakvatiska och supraakvatiska. Rullstensåsar består av sten, grus (rullgrus) och sand. En rullstensås kan bli cirka 50 meter höga, 500 meter breda och flera mil långa.

/B

rullgrus är helt omöjligt att se, eftersom det är osynligt och bara finns i kurvor, som man trillar på trots att man håller hastighetsbegränsningarna och är väldigt säker som mc-förare :rolleyes:

benkar skrev:
Rullgrus är den sorts grus som kommer från en rullstensås. För er som inte vet så är en rullstensås en geologisk formation bildad genom gracifluviala avlagringar från en isälv. Rullstensåsar finns i två varianter, subakvatiska och supraakvatiska. Rullstensåsar består av sten, grus (rullgrus) och sand. En rullstensås kan bli cirka 50 meter höga, 500 meter breda och flera mil långa.

/B
Nä, rör inte till det nu. Naturgeografi och trafik är olika saker :ajjabajja

:D

mb skrev:
Nä, rör inte till det nu. Naturgeografi och trafik är olika saker :ajjabajja

:D

Mitt inlägg ska ses som ett komplement till OLJEKYLD GSXRs inlägg. Rullgruset har sitt ursprung i rullstensåsen, vilket är vetenskapligt bevisat, och som OLJEKYLD GSXR skriver, kommer lösgruset sedan rullandes ut på vägen, söker sig mot hojåkare, nästan något magnetiskt över det hela...

/B

mb skrev:
Japp så funkar människans begreppsvärld. Ungefär som att sill kan förvandlas till strömming när den passerar en viss geografisk gräns, skulle man kunna säga :D

Smakar sill o strömming likadant? :va

Eller byter den smak också? :confused:

När vi ändå pratar om sill och strömming, när blir lammet ett får?

Nej men rullgrus är för mig grus som ligger på vägen (asfalten)

Jarle skrev:
När vi ändå pratar om sill och strömming, när blir lammet ett får?
Nej men rullgrus är för mig grus som ligger på vägen (asfalten)

Lammen är (precis som sillarna) geografiskt relaterade, ett lamm får lammungar (iaf på Fårö) Om lammen halkar på rullgrus vid födseln får dom troligen ont, varför sådana kan jämföras med mc-förare.

betsy skrev:
Lammen är (precis som sillarna) geografiskt relaterade, ett lamm får lammungar (iaf på Fårö) Om lammen halkar på rullgrus vid födseln får dom troligen ont, varför sådana kan jämföras med mc-förare.

Men om ett får halkar på en sill, halkar fåret då på "rullsill" om vi säger att sillen är hemma, dvs i vattnet? Och om någon kör på ett får som står på rullgrus och detta leder till att någon vurpar, är det då fåret eller jag som halkar på gruset? :gnissla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman