Rullgrus

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tjena tänkte börja köra till jobbet i mars och satt igår och letade efter tips om hur man hantera gruset på asfaltsvägar. Finns de något mer att tänka på än att ta det lungt och inte luta så mycket i kurvorna?

Jag vet att jag inte kommer få upp någon direkt arbetstemp på däcken så jag får hålla avstånd och bromsa försiktigt. Men det är kurvorna som jag grubblar över och det är gruset :gnissla har ingen lust att klota igen.

//Dafe

bakom gruset finns det asfalt, och gruset brukar rulla bort efter ett tag. så länge du inte börjar bromsa eller göra nåt man inte ska göra i en asfaltskurva brukar det faktiskt gå bra.

Det är ingen fara. Håll igen på farten lite. Sparsamt med nedlägg och ge fan i att bromsa och greja i kurvor och korsningar.
Sen är det givetvis en fördel om man kan hitta ett spår i kurvan där det inte ligger grus. Det brukar ju vara rent från sånt i hjulspåren eftersom bilarna gör att det blåser bort.
Jag kände mig i alla fall inte orolig. Vare sig i fredags när jag hojade till Sthlm eller i söndags när jag tog en runda till Sigtuna. Bara man håller igen lite i dom värsta kurvorna så är det lugnt.

Bäst är att attackera och köra riktigt hårt så du tränger igenom rullgruset och får grepp i asfalten under. Bromsa & gasa hårt.

Har ofta hört uttrycket rullgrus. Vad är det egentligen? Vad är skillnaden på grus och rullgrus? Är det speciellt konstruerat grus som har bättre rullförmåga än vanligt grus? :rolleyes:

Har ofta hört uttrycket rullgrus. Vad är det egentligen? Vad är skillnaden på grus och rullgrus? Är det speciellt konstruerat grus som har bättre rullförmåga än vanligt grus? :rolleyes:
Det är ju vanligt grus. Ordet rullgrus ska väl kanhända skilja grus som ligger på asfalt från grus i egenskapen grusväg.

Vi svenskar gillar annars att förlänga ord, det låter vederhäftigare då på ngt vis. Att säga tex "vår målinriktning är" isf "vårt mål är" osv.
Tillslut blir dock orden så långa och trassliga att ngn yngling ersätter dem med ngt engelskt låneuttryck. Engelska uttryck låter nämligen också vederhäftiga och proffsiga i våra svenska öron.

Det är helt vanligt grus, som när det hamnar på asfalt blir rullgrus.

Ex:

-Fan, var ute och luftade knarren i Lördags, plötsligt var det rullgrus i kurvan och jag gick omkull.

Kort sagt, oväntat ( om man e färsk ) grus:)

Det är helt vanligt grus, som när det hamnar på asfalt blir rullgrus.

Ex:

-Fan, var ute och luftade knarren i Lördags, plötsligt var det rullgrus i kurvan och jag gick omkull.

Kort sagt, oväntat ( om man e färsk ) grus:)

Jag vet att det är vanligt grus, var lite sarkastisk bara jue.. :D

Jag tycker blixthalka är ett mycket roligare ord är rullgrus..
Vet inte varför jag skriver det här.. Men jag bara kände att jag va tvungen..

Blixthalka i vintern är bäst.

Grus på asfalten är inte roligt att köra i. Man stelnar gärna till.
Kör mjukt och raktigenom det utan att bromsa om det går.
Det fungerar ju ganska bra när man åker "i spåren", där är det ju för det mesta rent.

Det är värre, som någon sa tidigare, vid korsningar och vägkanter och alla andra ställen där gruset samlas.
Håller man sig i spåret och inget ovanligt händer brukar man ju klara sig från grus.
Det man ska se upp med är när man startar, stannar, kör åt sidan, får möte som tvingar en ”ur spår” eller andra liknande tillfällen.

Jag har själv, ifjol, slagit ikull på rullgrus, och då var det just så att ”jag skulle bara stanna till lite snabbt för att titta på kartan”.
Har fortfarande känningar i axeln efter det.

Jag tycker blixthalka är ett mycket roligare ord är rullgrus..
Vet inte varför jag skriver det här.. Men jag bara kände att jag va tvungen..

Blixthalka i vintern är bäst.

Blixtgrus är jävligt förrädiskt. Först inget, sen är det mittiallt där.. :tungan

Jag var precis ute en vända och kände på lite rullgrus samt blöta hala kurvor :gnissla

Påväg till macken hade jag ett riktigt "schyst" ställ i en kurva :skrämd

Jag körde jeddrigt försiktigt efter det.

Jag måste byta mina däck :blankslitna :huvet

Klota igen????? Vad hände sist?

Körde cross på en asfalterad gångväg genom en liten skog här där jag bor och la ner den i kurvan det var i början av december så de hade redan lagt ut grus självklart släppte det och crossen för iväg under mig. Det gick inte speciellt fort och jag hade bara hjälm. Jävligt korkat jag vet typiskt mig :huvet

Som många säger gör inget för hastat när du svänger å känner släppet. Håll i å vänta på greppet. Förra sommaren på bulten efter att de kära invånarna längs vägen slängt ut grus i en avkurvorna:huvet så reste jag upp hojen å börja bromsa fick stopp en halvmeter från skogen och står i motsatt köriktning där 2 bilar kommer:huvet . Blev förbannat skraj och insåg att nästa gång håller du bara i.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!