Rullat ca 100 m med pafft däck, kan däcket ha skadats?

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Så var det dags igen för ännu en trasig luftpump på macken... Var den automatiska varianten. Ställde in lufttrycket på 2.5 och lägger an munstycket, men hur jag än bär mig åt får jag ingen indikering på aktuellt tryck och den verkar inte börja pumpa. Verkar som att munstycket var trasigt.

Som tur är finns en annan mack bredvid så jag kör dit. När jag börjar rulla märker jag att framdäcket är pafft och min däcktrycksindikator visar 0.7! Luftpumpen har alltså lyckats tömma mitt däck på luft. Jag kör långsamt de ca 100 metrarna till nästa luftpump där jag kan fylla upp däcket igen.

Frågan är nu om mitt framdäck kan ha tagit skada av att jag kört denna korta sträcka? Jag kan se och känna en svag rand längs däcksidan på båda sidor och är orolig för att däcksstommen kan ha tryckts ihop/vikt sig så att den tagit skada.

Någon som har kunskap om detta? Bör jag låta inspektera däcket invändigt eller är det lugnt?

Det är nog ingen fara 0,7 bar är ju ganska mycket i ett framdäck. Ganska lagom på ett enduro framdäck som t.om är smalare med mindre volym.

Slutsats: Ingen fara

Hade varit mer brydd om fälgen än däcket, Är det inga synliga skador i det finns det inget att vara orolig för bara tuta o köra

Kör och känn hur det känns, känner du inget konstigt när du kör så borde det väl inte vara någon fara, se till att du inte tryckt i gammal luft i däcket bara :tungan

Märker inga problem när jag kör i alla fall, så jag får väl hoppas att det inte blev någon skada, men man är ju lite extra nojig när det gäller just hojens däck :gnissla

Kör och känn hur det känns, känner du inget konstigt när du kör så borde det väl inte vara någon fara, se till att du inte tryckt i gammal luft i däcket bara :tungan

I och med den här manövern är ju all gammal ofräsch luft som bortblåst, men däremot är jag lite bekymrad över att jag numera har högkoncentrerad Kungälvsluft i däcket. Föredrar en blandning med mestadels Göteborgsluft. Fast jag skall nog ta och importera några tuber alpluft och fylla däcken med. Har sett att de säljer den för 700 kr/litern och den skall tydligen ge lite bättre fart i kurvorna. :tungan

Börjar det bli vibrationer i däcket skulle jag börja oroa mig, annars är det nog bara att tuta och köra.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park