Rulla till Tjeckien

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag vill köra hoj ner till Tjeckien en snabbis i sommar, jag ger det några dagar kanske en vecka. Men först vill jag höra med erfarna hojturister här i forumet hur jag bäst bör gå till väga för att inte göra, eller råka ut för, nåt dumt eller onödigt.

Hojen för resan tänkte jag mig min Royal Enfield Classic 350 eller min Caballero 500. Caballeron är snabbare och bättre på motorvägarna så det blir väl den.

Rutten blir väl E4 till Malmö först, bron över till Danmark. >Här< kollade jag upp att dom vill ha broavgift även för MC. Det kostar tydligen 695 SEK tur och retur, och då ingår även färjan Rödby-Puttgarten, dvs till Tyskland. Så för 695 kr hamnar jag i Tyskland, därifrån är det ju bara att rulla mot Tjeckien?

Och hem igen, gäller redan betalda 695 kr för färja, och bro till Malmö.

Annat än mat/ rastställen, bensinmackar, missar jag något? Inget krux med gränser och poliser och papper (jag har pass) eller annat fascsistiskt påhitt jag behöver känna till? Tackar för info.

Nu har du fått många bra tips redan, men jag kan väl stämma in och berätta vilken rutt jag tog härom året när jag körde hemåt söderifrån.

Vi körde Prag - Berlin på en dag. Stannade där en natt och turistade lite (läs: drack lite pilsner i Kreuzberg).
Dagen efter körde vi Berlin - Malmö, och dagen därpå tog vi sista sträckan hem till Örebro. Det är ändå rätt behärskade dagsetapper och vi hade kunnat köra ytterligare ett par timmar, men vi hade inte mer bråttom än så och det kändes som rimliga ställen att stanna.

Vi valde att ta färjan mellan Rostock och Gedser, som @notrightrider nämnde i sitt inlägg. Det finns ingen anledning att ta Rödby - Puttgarden om du ska mot Tjeckien. Visst, du spar någon timme på kortare färja, men det jämnar ut sig iom att du hamnar längre västerut.

Edit:
Skulle jag göra samma resa idag så skulle jag troligtvis välja snabbfärjan mellan Trelleborg - Sassnitz som notrightrider nämner och lämna Danmark åt danskarna.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Trelleborg - Sassnitz
Aha! Så klart, Trelleborg - Sassnitz blir det nog. Och den turen tar 2½ timme står det på FRS Baltic. Verkar bli totalt 76 eur tur/retur 'economy' med hoj om jag reser nån gång i juni.

Tackar så mycket för alla tips, allt låter intressant, och Pekelné Doly (Hells Mine) .. MÅSTE bara kollas!

Jag tror jag fått fler bra tips här i tråden än någonsin under hela tiden jag årligen besökt släkten med mamma under min uppväxt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Aha! Så klart, Trelleborg - Sassnitz blir det nog. Och den turen tar 2½ timme står det på FRS Baltic. Verkar bli totalt 76 eur tur/retur 'economy' med hoj om jag reser nån gång i juni.

Tackar så mycket för alla tips, allt låter intressant, och Pekelné Doly (Hells Mine) .. MÅSTE bara kollas!

Jag tror jag fått fler bra tips här i tråden än någonsin under hela tiden jag årligen besökt släkten med mamma under min uppväxt.
Saßnitz är också en bra destination för att Rügen är riktigt fint. dvs, Dvs, vill du bara till fastlandet fortast möjligt så är vägen över ön tråkig och bokstavligen spikrak men jag hade gärna lagt ett par timmar extra på att ta några av krokvägarna runt om Rügen innan vidare färd söderut.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kör E4 till Linköping, där tar du väg 23 till Lund. Avfart 111
Väg 108 till Trelleborg. Avfart 19
Undvik alla krokvägar, svårt att beräkna tidsåtgång.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det sägs i tråden att det inte finns någon anledning alls att åka Rödby-Puttgarden... men jo, det finns en anledning som jag själv nyttjat flera gånger.
Det är omväg ja, men... här behöver man inte boka något alls.
Man får alltid plats och båten går "alltid".
Man slipper stress om man hamnar i stau, man slipper anpassa resan osv... bara trilla in i färjeläget och hoppa på.

Sen nämns Sassnitz... jajo... katten där är snabb.
Men tänk på att du får köra nån timme mer norrut om du skall på här... och skall du av så se till att vara först i land, annars proppar alla vägar igen när båten töms...
Eller ja, vägarna kanske byggts bättre sen sist jag var där och liten båt iofs... men likväl, klart mer norrut än Rostock, som ju ligger vid Autobahn.

Gällande Polen så ja, skall man till Krakow mm så måste man genom landet.
Men... det tar en förmiddag.
Vi har åkt till Auschwitz några gånger och utgått från Gdynia... intagit lunch tiotalet mil innan ankommit till KZ och då varit framme typ tvåtiden...
Och på motorvägen kör alla åt samma håll.
Det är fördel i Polen... slippa möte.
Motorcykel räknas inte som möte, så de kör om närsom... de tycker att man på mc kan hålla till kanten... och jo... men man får ju vara vaken.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Alltså att man orkar ge råd vilken väg man ska ta i Sverige.
Han bor i Södertörn och ska till Tjeckien.... Den lilla biten Sverige handlar ju om vad han ska göra före lunch första dagen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Alltså att man orkar ge råd vilken väg man ska ta i Sverige.
Han bor i Södertörn och ska till Tjeckien.... Den lilla biten Sverige handlar ju om vad han ska göra före lunch första dagen.
Det är ändå halva sträckan som är i Sverige. Men milen kanske räknas annorlunda hemikring?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, jag planerar. Har man en plan kan man skita i den och improvisera som man själv känner.
Men, han man ingen plan kan man heller inte avvika från den...
Plans are nothing, planning is everything :fakta

Det är lätt att stirra på prislappen för en färja och se det som en extra utgift, men att nöta 100 mil motorväg kostar också, bara soppa, däck, service mm är ju lätt 20kr/milen, och det är tämligen själadödande. Då kan det ju vara rätt praktiskt att sova bort den tiden till ungefär samma kostnad, och slippa tappa en semesterdag på tråkig och kostsam transport.
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Jag har inte läst hela tråden, men jag hade valt att åka från gdansk, då har du ca 65 mil ner till Tjeckien. Jag har kört några gånger genom Polen både motorväg,som är väldigt fina idag och småvägar där man får vara jäääävligt uppmärksam på trafiken!! Men väljer du motorväg så har du fina mackar med bra faciliteter och lite olika matställen.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Aha! Så klart, Trelleborg - Sassnitz blir det nog. Och den turen tar 2½ timme står det på FRS Baltic. Verkar bli totalt 76 eur tur/retur 'economy' med hoj om jag reser nån gång i juni.

Tackar så mycket för alla tips, allt låter intressant, och Pekelné Doly (Hells Mine) .. MÅSTE bara kollas!

Jag tror jag fått fler bra tips här i tråden än någonsin under hela tiden jag årligen besökt släkten med mamma under min uppväxt.
Pekelné Doly verkar häftigt! Jag har suktat efter Bastei Brücke men inte kommit dit ännu, ligger i samma krokar.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Det går ju att köra långt med alla sorters tvåhjulingar, som Saarela och Notrightrider mfl gör. Men jag hade nog övervägt att köpa en gammal FJR när våren kommer, om ekonomin tillåter, och styra söderut på den. En snygg 500cc enstånka är roligare på sjuttiovägar, men på långturen får man lätt jävligt ont i baken.
Bara mina två öre.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
När jag var ner med moped till alperna så tog jag via mig dit via tjeckien och tog färjan Gedser-Rostock. I o m att man inte får köra motorväg med moped så körde jag riktigt småvägar. Moped går som cykel på färjorna från Danmark. Östra tyskland är rätt trevligt.

Med hoj och motorväg körde jag till Prag min "fastline" till söder, Rödby-Puttgarden. Sov förresten på en camping "mitt i stan". Klockrent! :)

Annars så har du ju en variant som går relativt snatt också, Ystad-Sassnitz. Tror den tar ca 4 timmar och torde inte vara så dyrt heller. Åkt den bara med moped en gång(cykelavgift, tror det var sjuttio spänn det kostade :) )

Ska du övernatta i Malmö bara så.....bättre att övernatta på båten Trelleborg- Swinoujscie så har du inte långt kvar till Tjeckien. Åkt den en gång från Köpenhamn(spontanåkare, därav blev det Köpenhamn plötsligt) Eller, ev Trelleborg-Rostock.(åkt den nångång, lite mindre båtar minns jag)

För övrigt så nämnda Nynäshamn. Neeee....jag har alltid tagit Karlskrona- Gdansk. Trevlig båt, billigt och framför allt....framme på morgonen. Sen 30 mil billig motorväg till Lodz och på eftermiddagen/kvällen har man redan hunnit passera Polen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top