Rulla igång enstånka?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Om jag blir stående på en resa med urdraget batteri, hur rullar jag då igång min enstånka? Jag har en DR650Se och de försök jag gjort med rullstart har bara resulterat i låst bakhjul. Jag vill ha kick och startmotor! :4skrika

Spinky Spendrup skrev:
Om jag blir stående på en resa med urdraget batteri, hur rullar jag då igång min enstånka? Jag har en DR650Se och de försök jag gjort med rullstart har bara resulterat i låst bakhjul. Jag vill ha kick och startmotor! :4skrika

Hög växel, lång backe och dessutom timing så du kan hoppa och landa precis när du släpper kopplingen?!

Det är mycket mycket svårt, jag har haft 600 stånkor där 2 skjutit på och jag suttit på, haft högsta växlarna i och nedförsbacke på asfalt, hojen har ändå bara hasat.

Så lycka till, det ska till en del tur för att lyckas med det där.

Har rullat igång min DR750. 2st knuffa och och själv gjorde jag ett jättehopp ner i sadeln samtidigt som man hjälper till med startmotorn med den lilla ström som finns kvar i batteri.......de gick!

/

En som knuffade på och flera försök krävdes för att få igång min 660...själv hade jag aldrig fixat det.

SÅ har ska du göra.

En stånka stannar alltid på samma ställe, i komp läge. Och då är det stopp.
Men om du lägger i hög växel och sakta drar hojen framåt så att kolven kommer förbi kompläget, helst få den att stanna i TDC. Det känns ganska markant när den fastnar fast i ett lite mellan läge.
Nu gäller det att du har en bra koppling som frikopplar bra. Dra in kopplingen och spring. 2an går bra. Man har en chans, eller så gör man om proceduren.

Har man en bra och säker kamkedjesträckare, så finns ett annat alternativ.

Backa hojen med växel i tills det tar stopp igen. Så drar du in kopplingen och backar lite till, så att du är säker på att kopplingen friar ordentligt.
Sen är det bara att springa igen.
Risken är att kamkedjan blir slack när du backar motorn, i bästa fall så sträcker kedjan sig själv och det rasslar bara några sekunder. I västa fall kuggar kedjan över. Då har man otur.

Ett trix att få i gång en stånka lite lättare är att montera en vassare kamaxel. :D

Spinky Spendrup skrev:

Det kan hjälpa lite om du rullar den baklänges med växel i, bara så mycket att kolven är i toppläget. Då får du ett helt varv på dig att få upp farten på motorn innan det tar stopp igen. Samma som när du ska kicka igång en 600, se till att kolven är i rätt utgångsläge.

Denna teknik används på speedwayhojar, rulla baklänges till det "tar stopp" och sen rulla fram med intryck koppling.... Utan att placera kolven rätt är det svårt att få igång en så stor stånka på rull...

Jag har iofs aldrig testat att rulla igång nåt annat än min gamla Husqvarna TE610 jag hade ett tag och de speedwayhojar man kan hyra i Vetlanda....

Finns säkert fler förslag...

Har du ingen dekomp / ventillyftare på DR'en som du kan hjälpa till med?

Hoppsan, någon annan skrev samma sak samtidigt som jag.... :fatta!

Har lyckats springa igång min 500:a. Nerförsbacke, 2:an och jättehoppet Bertil parat med vältajmad koppling löste problemet. Men det är fan inte lätt och kräver sin man.

På min SZR 660 gick startReläet i början av min sem för ett apr år sedan!
Så jag fick springa igång den flera ggr! Det var inga större problem tycker jag!

Men har idag en Honda XR650R -00, den är fan omöjlig att springa igång även fast
kolven står på rätt ställe osv! (Fast den har kick också så den nyttjar som oftast : )

ReDan skrev:
Så jag fick springa igång den flera ggr! Det var inga större problem tycker jag!

Men har idag en Honda XR650R -00, den är fan omöjlig att springa igång även fast
kolven står på rätt ställe osv! (Fast den har kick också så den nyttjar som oftast : )
ok det är hondor och yamahaer jag har haft, samma sak som med XR650, tokstopp när man försöker, undrar varför vissa rullar igång lätt.

ReDan skrev:

Jag har rullat igång min XR 650 två gånger bägge gångerna p.g.a tappad kick.

Första gången var på Knutstorp nere i depån, Spirre puttade och svettades :D (Tack Spirre).
ANdra gånge rullade jag igång den när jag hade skruvat lite med den, tror nog att jag släpade hojen upp och ner i en lång jä**a backe bakom garaget tio gånger innan den small igång.

Sista gången så rullade jag i frilläge för att få upp farten lättare, sen skickade jag i trean med dekompen inne, släppte kopplingen och sen dekompen.

/Blue

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back