Rugby vs. American Football

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

Vilken av dem?

• Antal röstningar
    0

MikkE

Guest
Sitter nu och kollar på amerikansk fotboll (Atlanta Falcons - Washington Redskins) och tycker att det kan vara ganska så underhållande.
Men fasiken va glamoröst det är jämfört med rugby som jag såg på lite tidigare idag (Australien - Nya Zeland) där det verkligen är hårda tag utan massa plastskydd.

Föredrar faktiskt att se på rugby före amerikansk fotboll. Vad ser du helst på?

Amerikansk fotboll, det är hårt även om man har plastskydd :tummenupp

Det är sådan fart, sådan intensivitet, sådan show. Skulle kunna ge en arm för att få se en slutspelsmatch i staterna :)

Jo. Det är lika spännande som att se färg torka. Nåväl, nästan iaf. :)

rugby är inte lika mkt tänka, tråkigare spel helt enkelt. vill spela amerikansk fotboll igen men de vill inte min fot. Går ju hyffsat för ytownrockets, lite synd att man va tvungen att sluta när det börjagå bra (Krossad fotknöll och 2 månader utan att stödja på den kan verkligen sabba en sesong.)

Plåtniklas skrev:
2641729 Bara massa jefvla avblåsningar i Football. Skitlöjligt.

..sen är det mesigt med skydd. :näsblod
tsss att dom inte blåser av i ruggby beror ju bara på att folk inte tacklar lika hårt..

Last edited:
prulle skrev:
2641738
tsss att dom inte blåser av i ruggby beror ju bara på att folk inte tacklar lika hårt..

jasså det gör dom inte :tummenupp

Även om jag tycker att rugby är roligare att spela måste jag medge att amerikansk fotboll är roligare att kolla på.

prulle skrev:
2641738tsss att dom inte blåser av i ruggby beror ju bara på att folk inte tacklar lika hårt..
Kan verkligen inte hålla med där. Den del av matchen mellan Australien och Nya Zeland som jag såg var det en hel del läskigt farliga tackligar. Det är inte små killar som brakar ihop i varandra. När de väl gjort det och ligge på marken kommer det sju andra som bokstavligen hoppar på dem. Kul att ligga med krossade revben och 500kg muskler på sig.

Visst att amerikansk fotboll kan vara hårt så tar det inte rugby. Matchen jag såg av var inte alls rolig idag. Hände inte något spektakulärt tyvärr, dock var förra veckans match rolig.

MikkE skrev:
2641778 Kan verkligen inte hålla med där. Den del av matchen mellan Australien och Nya Zeland som jag såg var det en hel del läskigt farliga tackligar. Det är inte små killar som brakar ihop i varandra. När de väl gjort det och ligge på marken kommer det sju andra som bokstavligen hoppar på dem. Kul att ligga med krossade revben och 500kg muskler på sig.

Visst att amerikansk fotboll kan vara hårt så tar det inte rugby. Matchen jag såg av var inte alls rolig idag. Hände inte något spektakulärt tyvärr, dock var förra veckans match rolig.
Shit asså det där e bara en gliring mot ruggby spelare, vet att dom tar i det är blandannat det som gör sporten hjärndöd.

Am Fotboll

Fegisboll dominerar ju tyvärr i sverige (den modellen där man använder fötter och gör svanhopp när någon är inom fem meter). Generellt är det mer smällar i Am fotboll och mer härliga "glid bort all hud på marken"-grepp i rugby. Saknar mina år som linjespelare men tyvärr la laget av (kalmar unicorns - upp som en sol och ner som en pannkaka) när jag pluggade och jag hade inte råd att pendla till Växjö. Förbannat kul sport. Dock föredrar jag att se Collegematcher. Mindre förutsägbart spel och mindre reklam...

ething skrev:
2641826 Fegisboll dominerar ju tyvärr i sverige (den modellen där man använder fötter och gör svanhopp när någon är inom fem meter).
Ja, tyävrr så är fotboll det stora här i Norge med. Det är verkligen jättekul att läsa sportsidorna i dagstidningen VG när 90% BARA är fotboll! Och då skojar jag inte. Fy fan.
Bollsport får det gärna vara, men inte bar fotboll. Mer handboll, rugby mm!

det är skönare utan skydd, jag röstar på rugby...

men men, en del matcher kan bli jäkligt tråkiga med mycket klungor och avblåsningar men när två lag som nya zeeland och australien möts finns det ingen sport som är roligare att se på. det är nog den sport som jag tyckt varit roligast att spela också. Am fotboll provade jag på en träning men tröttnade när "match-träningen" kom igång då det enligt mig bara var uppställning-springa 10 meter-avblåsning-uppställning osv...

nu så har jag ju inte kabel TV och har därför inte kunnat kolla på nån av sporterna på 5,6 år.

MikkE skrev:
2641863 Ja, tyävrr så är fotboll det stora här i Norge med. Det är verkligen jättekul att läsa sportsidorna i dagstidningen VG när 90% BARA är fotboll! Och då skojar jag inte. Fy fan.
Bollsport får det gärna vara, men inte bar fotboll. Mer handboll, rugby mm!
Nej fotboll är ju bara för jävla messigt spel! Nästan värre än basket.

prulle skrev:
2641925 Nej fotboll är ju bara för jävla messigt spel! Nästan värre än basket.
Jepp, det är det. Samma med basket då man inte ens får toucha [tuttcha] (stavning?) varandra. Domaren blåser av för foul.. Ja jisses.

Vad är skillnaden på amerikansk fotboll och rugby?

förutom att man inte har skydd i rugby.

Hade kanske inte varit helt fel att börja på en sån sport?

ething skrev:
2641826 Dock föredrar jag att se Collegematcher. Mindre förutsägbart spel och mindre reklam...

Får nog hålla med där. Satt klistrad framför nagelbitaren mellan Rutgers och West Virginia igår kväll. Avgjort i 3:e (!) förlängningen via touchdown och 2-pointer.

Tyvärr vann WV... :gnissla

The Badgers är hemmalag här i Madison och biljetterna är slutsålda till alla hemmamatcher innan säsongen ens börjat. Stadion (Camp Randall) rymmer 90,000 pers och det bor bara 200,000 i stan. Det säger en del om hur stort intresset är här... :yoparty

Får lägga min röst på Am. Fotboll. Verker jo vara flera här på forumet som också spelar eller har spelat denna underbara sport. Får man fråga vilka lag???

Jag kan förstå att AM. Fotboll ser tråkigt ut om man inte kan reglarna och inte vet hur mycket taktik som ligger bakom varje spel.

Oddjob skrev:
2641963 Vad är skillnaden på amerikansk fotboll och rugby?

förutom att man inte har skydd i rugby.

Hade kanske inte varit helt fel att börja på en sån sport?

vad jag minns/vet så i rugby får man inte passa/kasta bollen hur man vill utan endast i sidled (eller bakåt va?)

själv lirat ett litet tag i Jönköping Hawks (tror det var så vi hette... fan vilket guldfiskminne man har...) (amerikans fotboll)

gunny5 skrev:
2642369 Jag kan förstå att AM. Fotboll ser tråkigt ut om man inte kan reglarna och inte vet hur mycket taktik som ligger bakom varje spel.

Som schack då?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...