Rudskogen

DeMarko

Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Någon som har kört på banan? Ser HELT grym ut!

[YOUTUBE-ID]87wHu8U2POA[/YOUTUBE-ID]

skisseweb.jpg

:banana

Jag körde en del bil på Rudskogen under tiden jag bodde i Norge och mina reflektioner från det är att det är en väldigt kul bana men att asfalten är lagad här och var så den är lite ojämn.
Även att med tanke på hur stort drifting är i norge och att det körs en hel del av den varan där så kan det nog vara rätt skitigt med mycket gummirester på banan. Det smattrade mer än vanligt från gummibitar som flög runt i hjulhusen.

Men det är en väldigt kul bana!

Edit: Hmm, kollade klippet i ditt inlägg och jämförde med filmerna från min bil och det stämmer inte riktigt, Bansträckningen är annorlunda i animationen än från onboardkameran. Jag gick in på deras hemsida och dom har tydligen byggt om rejält och asfalterat om. Coolt!:yoparty

Last edited:
Ingen har kört banan ännu, jag målade linjer på den nya asfalten igår. Första racet är på lördag.

Ser ju heelt underbart ut! Men fan det borde bli en ganska långsam bana med alla de schikanerna och hårnålarna?
Jag börjar i vilket fall bli lite nervös inför den 15e!

Har hört rykten att banan inte godkännts för MC? Någon som har mer info om detta?

Den bör vara godkänd för MC eftersom motsvarande norska smc har lite olika kurser där.

Har hört rykten att banan inte godkännts för MC? Någon som har mer info om detta?

Banan är inte godkänd för licenskörningar ännu.
http://www.borgmck.no/
"RR-TRENING PÅ ONSDAG 6. JULI AVLYST

Roadracing-treningen som var satt opp til onsdag 6 juli er avlyst.
Grunnen er at NMF ikke har godkjent den nye banen på Rudskogen for Roadracing ennå.

Følg med på vår hjemmeside så legger vi ut når banen er godkjent og når første trening er."

Planen var att komma igång med onsdagsträningar i onsdags, den 6:e men det blev inte klart tills dess. Nu hoppas de på att vara klara till den 13:e.

Onsdagsträningarna är 17-21.
Man skall var på plats senast 16 för inskrivning (visa licens & betala), teknisk kontroll och ljudmätning.
http://idrett.speaker.no/organisation.asp?orgelementid=529201

Den bör vara godkänd för MC eftersom motsvarande norska smc har lite olika kurser där.

Antar att bandagar och kurser inte kräver några särskilda godkännanden.
I sverige körs det ju bandagar och kurser på Kinnekulle, gocart-banor och flygfält.

Last edited:
Antar att bandagar och kurser inte kräver några särskilda godkännanden.
I sverige körs det ju bandagar och kurser på Kinnekulle, gocart-banor och flygfält.

Norge är lite speciellt, dom har en annan vägtrafiklag än Sverige.
En bana anses som väg med de allmänna vägbestämmelser som norsk lag medför. Innebär faktiskt att hastighetsbestämmelser också gäller vilket gör att polis har laglig rätt att utföra hastighetsmätning, även om dom antagligen inte är så dumma att dom någonsin skulle! Men dom har rätt enligt norsk lag.

Enda undantaget (även på motorbana) med fri fart är när en klubb ansluten till NMF är ansvarig för genomförandet, det är också enda gången du i Norge får köra med en icke registrerad eller icke försäkrad mc.

Har haft många diskussioner med NMF om detta för flera år sen när vi hyrde Mo i Rana. Endast reggade mc är tillåtet om inte en NMF ansluten klubb arrangerar och är ansvarig för genomförandet.

//Nitrous

Norge är lite speciellt, dom har en annan vägtrafiklag än Sverige.
En bana anses som väg med de allmänna vägbestämmelser som norsk lag medför. Innebär faktiskt att hastighetsbestämmelser också gäller vilket gör att polis har laglig rätt att utföra hastighetsmätning, även om dom antagligen inte är så dumma att dom någonsin skulle! Men dom har rätt enligt norsk lag.

Enda undantaget (även på motorbana) med fri fart är när en klubb ansluten till NMF är ansvarig för genomförandet, det är också enda gången du i Norge får köra med en icke registrerad eller icke försäkrad mc.

Har haft många diskussioner med NMF om detta för flera år sen när vi hyrde Mo i Rana. Endast reggade mc är tillåtet om inte en NMF ansluten klubb arrangerar och är ansvarig för genomförandet.

//Nitrous

Låter som Norge det.

Men alltså krävs inga särskilda tillstånd eller godkännanden av banan så länge hojjarna har skylt och försäkring. Minns att jag fick skruva på skylten när vi hade körning på Rudskogen med jobbet. I Tyskland vill de att man skruvar av då den kan skära igenom skinnställ vid vurpa.

Låter som Norge det.

Men alltså krävs inga särskilda tillstånd eller godkännanden av banan så länge hojjarna har skylt och försäkring. Minns att jag fick skruva på skylten när vi hade körning på Rudskogen med jobbet. I Tyskland vill de att man skruvar av då den kan skära igenom skinnställ vid vurpa.

Ja det är Norge, och samtidigt vi skruvar dit skylten så skriver vi namn och telefon nummer på vänster arm så vet vi med säkerhet vem som förblöder sen :rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman