Rubrik ”MC-olycka…”, återkommer allt för ofta!

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Är det bara jag som reagerar över att det nästan varje dag på nyheterna (internet sista månaden) slås upp med STORA BOKSTÄVER om olyckor där MC är inblandad…
Man får intrycket att det går 10 olyckor på MC för varje med bil. Dessutom är det ingen som helst fundering på om det är MC´n som är orsak eller ej !!!
:va
Jag vill göra de medlemmar bland oss som har inflytande på massmedias val av rubrik och innehåll (eller de som kan påverka dessa personer) uppmärksamma på en situation som snart kommer leda till att:
Allmänheten får en helt missvisande bild av verkligheten. (MC måste ju vara skitfarligt…) :fakta
Jag säger inte att det är en rådande agenda – men man kan nästan börja misstänka det. :gnissla

När väl denna ”sanning” är sedimenterad kommer förändringar i lagar och paragrafer att gå som ett rinnande vatten… (vad det betyder för SH och dess utövare är knappast någon finalfråga i snillen spekulerar…)

Min tro är att det finns anledning att påtala detta för de kontaktpersoner vi (medlemmar på SH) känner och utgör så att en sådan utveckling förhindras och helst stoppas.
:hördu
Låt den du känner på SMC och SVEMO få höra det, låt även dina kommunalpolitiker få höra det (de är ofta mer lojala med "fot-folket...").
VI måste utgöra grunden till den förändring som förhindrade en sådan utveckling om vi vill kunna njuta av att se och höra supersporthojar även i framtiden!!!

Tack för ordet.
PS.
Om tråden känns onödig så är det helt OK att ta bort den.
DS.

Företeelsen är ju inte direkt ny. Det har varit så de senaste 20 åren jag har varit i livet och kommer förmodligen fortsätta vara så de närmsta 20 åren. Det har alltid gjorts skillnad på folk och folk, både när man pratar om bil och MC och även när man pratar om MC och MC. Här visas ju ett utbrett missnöje mot folk som framför allt annat än "det enda rätta".

Folk tror sig vara mer värda än andra och anser sig ha rättigheter dom egentligen inte har. Detta skapar ett förakt hos gemene man eftersom (ofta) MC-folk tror de är förmer än andra. Kort och gott är det jantelagen som gäller: du ska inte tro du är mer än någon annan. Gör du inte detta riskerar du inte att målas upp på detta sätt.

Nu är ju detta för sent för snöbollen sattes i rullning för mycket länge sedan. Man kan säga att allt detta är summan av alla bombrepor, fortkörningar, möjligheten att brassa på som fan förbi fartkameror etc.

Lika bra att vänja sig tror jag. Det är svårt att ändra på något som är "norm". Människan är ju trots allt ett vanedjur...

Tråden tycker jag definitivt inte är onödig, det är alltid intressant att se vad folk har att säga i frågan.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...