RSV4 -Tråden

för själva kontrollen behövs det inte några speciella verktyg, men om du behöver justera behöver du en del specialare. finns massor av guider på AF1 forumet

det brukar nog vara så att man får göra justering tidigare än väntat speciellt på Factoryn då dessa har ha titan ventiler och tenderar att "banka upp" ventilsätet, men det är klart beror kanske också hur mycket man plågat den.
 
För att kontrollera behöver du inget spec. Men om du ska shimsa om krävs specialverktyg. Jag själv har handlat på mig dom.

Det verkar vara väldigt olika ang spelen. Många är ur spec jättetidigt. Andra inte alls även vid 2000 mila. Men det verkar vara mer sällsynt. Iofs så är det ju de fallen som är ur spec man får läsa om och inte de andra...
 
Tack för svaren:tummenupp

Får suga på detta, det är ju lättvindigt att lämna in den till Macussen men å anda sidan kostsamt jämfört med att göra det själv....

Dock lite tveksam till att köpa dessa specialverktyg för min del då jag kör så lite med den här cykeln att det lär gå 10 år innan dom behövs igen.
 
Hej på er!

Jag går i tankarna om att inførskaffa mig en Aprilia RSV4.
Men hur fungerar den hojen till oss lite kortare? Jag ær 171cm och trivs till vanligt på Ducatis då de ær ganska små.

Tacksam før svar! Och beklagar æ ø, sitter på jobbet med norskt tangentbord. :D
 
Hej på er!

Jag går i tankarna om att inførskaffa mig en Aprilia RSV4.
Men hur fungerar den hojen till oss lite kortare? Jag ær 171cm och trivs till vanligt på Ducatis då de ær ganska små.

Tacksam før svar! Och beklagar æ ø, sitter på jobbet med norskt tangentbord. :D

Jag skulle vilja säga att det beror på hur dina centimetrar är fördelade:) Killar har ofta en längre överkropp och kortare ben än tjejer. Jag är tjej och 163 cm lång med ett grenmått på 77 cm och jag har sänkt min bak med tre cm och även följt upp och släppt ned den fram. Jag fixade inte originalhöjden, blev alldeles för osäkert och vingligt. Men som den är nu så funkar det bra. Inga problem med att nå fram till styret.
 
Funderar starkt på en RSV4'a som min nästa cykel.
Vad finns det för saker man ska se upp med på denna cykel?
Vill ha med all elektronik.
När kom den till RSV4'an?
Är det värt att gå på factory modellen eller bortkastade pengar?
Heter nyare cyklar också factory eller har de bytt namn på de som är lite roligare spec på?
 
Från -15 heter de RF och har Öhlins, smidda fälgar och annan lack.
Du kan också få standardmodellen RR med racepack får att få samma spec som RF.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
All elektronik utom ABS kom - 10, ABS finns från -13 eller däromkring. Den har inget med Factory-tillägget utan det lägger till som Demon skriver.

För gata är F mest bling, hojen har bra komponenter annars också. Ska du köra bana blir det mer intressant.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
All elektronik utom ABS kom - 10, ABS finns från -13 eller däromkring. Den har inget med Factory-tillägget utan det lägger till som Demon skriver.

För gata är F mest bling, hojen har bra komponenter annars också. Ska du köra bana blir det mer intressant.

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Känns som jag tappat glädjen i att köra gata.
Så kommer nog främst bli bana med hojen.
 
Banjävulen har tagit dig med!!!
Samma sak för mig och många andra.
Köra gata är rätt ointressant, kanske ett avslappnat mysåk runt sjön nån gång med det räcker.
Ska jag åka nånstans tar jag hellre bilen.
Funderar starkt på att byta in min tuono mot en banhoj...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det blev betydligt mer intressant att köra gata igen när man inte hade så bra hoj kan jag meddela...

Men det är ett sidospår. Det du ska se upp med vid bankörning med RSV4 är att serviceintervallet halveras enligt Aprilias rek. All elektronik är en svagher om man har tummen mitt i handen, iaf på årsmodeller före RF.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Förstår precis!
Var väl när jag bytte till tuono för 3 år sen som det blev rätt tråkigt.
Min SD 990 va rätt kul att köra dock...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Med tanke på priserna, känns en -15-16 som klart mycket hoj för pengarna sett till vad folk begär (och verkar få) för -10.



Förstår precis!
Var väl när jag bytte till tuono för 3 år sen som det blev rätt tråkigt.
Min SD 990 va rätt kul att köra dock...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sidospår 2.0; Blev exakt så för mig, TV4an "dödade" gatåkat. Man kunde köra nåt så in i helsike fort men det blev ändå odramatiskt(om än svinkul i sak, men sen kom hjärnan ikapp). Det var en _dålig_ kombo när det finns möte, djur och grus...

Vill du fortsätta köra gata kan en billig motard vara räddningen :tummenupp
 
Med tanke på priserna, känns en -15-16 som klart mycket hoj för pengarna sett till vad folk begär (och verkar få) för -10.





Sidospår 2.0; Blev exakt så för mig, TV4an "dödade" gatåkat. Man kunde köra nåt så in i helsike fort men det blev ändå odramatiskt(om än svinkul i sak, men sen kom hjärnan ikapp). Det var en _dålig_ kombo när det finns möte, djur och grus...

Vill du fortsätta köra gata kan en billig motard vara räddningen :tummenupp
Jag är nog till och med inne på att banåka kommer bli roligare igen med en sämre hoj... Så gammal har jag blivit.

+1 på årsmodell.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Med tanke på priserna, känns en -15-16 som klart mycket hoj för pengarna sett till vad folk begär (och verkar få) för -10.

Nja, hoppas inte alla får vad dom begär..
Jag begärde 89 för min -12:a med mycket bra delar på. Högt som fasen, men då 3 st kom ut på blocket samma vecka till samma pris så chansade jag.
Den gick för 70’ med allt extra på.
Skulle plockat av bromsarna i alla fall men orkade inte...
Killen som köpte gjorde en bra affär kan jag säga...!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja hitta en bankittad hoj hade ju varit perfekt.
Sen är ju frågan vad man för för en daytona från 07 idag?
 
Där har du ju din banhoj!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kört den i 8 år nu.
Vill ha något med lite mer pulver.
Daytonan är skitroligt på Kinnekulle men större banor med långarakor så är men ju rökt!
 
Kört den i 8 år nu.
Vill ha något med lite mer pulver.
Daytonan är skitroligt på Kinnekulle men större banor med långarakor så är men ju rökt!

Anderstorp får vi ju inte köra längre...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
All elektronik utom ABS kom - 10, ABS finns från -13 eller däromkring. Den har inget med Factory-tillägget utan det lägger till som Demon skriver.

Njaee, APRC kom med RSV4 Factory SE -11 om mitt minne inte sviker mig helt. APRC fanns som tillval på RSV4R från -12 och såldes enbart med APRC först -13 eller -14.

Det finns en hel del ute på marknaden utan APRC då jag ser RSV4R -10:or rätt ofta ute på annons. Med 12:or får man passa sig då det alltså såldes både med och utan.

Det fanns en gråimportfirma (med tvivelaktigt rykte) som vid tiden krängde RSV4R -12 från div. restlager, jag noterade då (typ 2014) att de som de hade bara var utan APRC.
 
Back
Top