RSV4 Factory eller BMW S1000RR, vad hade ni valt?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
I-landsproblem....:D

Praktiskt: BMW. Tveksamheten kring aprilia generalagent och förmågan att få fram delar inom rimlig tid om något skulle paja verkar kvarstå.

Från hjärtat: BMWn är helt...helt... fantastisk, omöjligt att inte bli impad. Mkt råare än jag trodde, mitt i all vattenkammad teknisk förfining.

Men jag hade valt Aprilian alla dar i veckan. Design och motorkultur är rena rama poesin, man kan inte sluta flina lyckligt bakom visiret. Den absolut mest förföriska hojen just nu:tummenupp.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Tänk på att om du ska köra bana så får du ha db killer i orginalsystemet på RSV'n. 104db är den typad till om jag minns rätt ;)

Jag tittade oxo på S1000,rsv4 och ZX-10 i våras. RSV'n gick bort för jag vill inte skruva och när det behövs vill jag kunna köpa delar fort. Sedan vart det väl mer en slump att jag fick en ZX10 till riktigt bra pris, men så här i efterhand så känns det bättre än S1000. Elektroniken är bättre på kawan säger dom som har testat, jag har bara sett TRC blinka, men aldrig känt av det...

Nu är det bara lära sig köra fortare kvar, kawan är snäll till 8k rpm sedan bär det iväg på riktigt ;) Effektpuckel är det roligaste, annars kan man åka R1...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Frågan jag skulle ställa mig var vad man ska ha den till? Båd hojarna är helt klart kompetenta maskiner. Och vad tester och SH:s expertpanel än säger så är det nästintill ingen gatåkare når gränsen för någon av dem. I det läget är det känsla och smak som avgör.

I mina ögon en match RSV4 vinner utan snack.

Ska man tävla, eller åker seriöst mkt bana och bryr sig om varvtider, så verkar ju inte riktigt Apan hänga med, medan tysken ligger i topp.

Då är det nog BMW som gäller, dels för att den verkar gå lite bättre rakt fram, dels för tillgång på delar vilket också påverkas av antalet hojar, snart iaf.

Frågan jag skulle ställa mig var vad man ska ha den till? Båd hojarna är helt klart kompetenta maskiner. Och vad tester och SH:s expertpanel än säger så är det nästintill ingen gatåkare når gränsen för någon av dem. I det läget är det känsla och smak som avgör.

I mina ögon en match RSV4 vinner utan snack.

Ska man tävla, eller åker seriöst mkt bana och bryr sig om varvtider, så verkar ju inte riktigt Apan hänga med, medan tysken ligger i topp.

Då är det nog BMW som gäller, dels för att den verkar gå lite bättre rakt fram, dels för tillgång på delar vilket också påverkas av antalet hojar, snart iaf.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Här är en filmsnutt från Anderstorp när jag och en kompis seglar runt i samma tempo. En på en högvarvig R4 (typ BMW) och en på en RSV4 med med lite bättre punch i botten. RSV4an varvar ur på rakan i slutet av filmen..


http://www.youtube.com/watch?v=__HptGCm-Ms

Nice :tummenupp Aldrig kört Anderstorp, kanske dags att testa?

Offtopic: vad är det för kamera du använder? Riktigt bra bilder:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alla säger att det är svårt och dyrt med reservdelar till Aprilian men vad säger ni som äger en sådan. Är det svårmekat, dyrt och svårt att få tag på delar?

Med svenska generalagenten SPG och reservdelsgrenen MotoRicambi i Göteborg så är ledtiderna inte längre än hos valfri konkurrent.

Kan inte påstå att det är svårmekat heller.

Prismässigt vet jag inte om det skiljer, men vad de få prisjämförelser jag gjort kan delar vara både billigare och dyrare mot andra märken.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kul att höra att det funkar numera. Det tar nog lång tid att tvätta bort gamla stämpeln tyvärr dock. Hoppas det går vägen.

Med svenska generalagenten SPG och reservdelsgrenen MotoRicambi i Göteborg så är ledtiderna inte längre än hos valfri konkurrent.

Kan inte påstå att det är svårmekat heller.

Prismässigt vet jag inte om det skiljer, men vad de få prisjämförelser jag gjort kan delar vara både billigare och dyrare mot andra märken.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tänk på att om du ska köra bana så får du ha db killer i orginalsystemet på RSV'n. 104db är den typad till om jag minns rätt ;)

Jag tittade oxo på S1000,rsv4 och ZX-10 i våras. RSV'n gick bort för jag vill inte skruva och när det behövs vill jag kunna köpa delar fort. Sedan vart det väl mer en slump att jag fick en ZX10 till riktigt bra pris, men så här i efterhand så känns det bättre än S1000. Elektroniken är bättre på kawan säger dom som har testat, jag har bara sett TRC blinka, men aldrig känt av det...

Nu är det bara lära sig köra fortare kvar, kawan är snäll till 8k rpm sedan bär det iväg på riktigt ;) Effektpuckel är det roligaste, annars kan man åka R1...

Hört bägge delar när det gäller elektroniken. BMW mer avanserat Kawa simplare. Funkar bra bägge delarna men kan upplevas lite olika. BMW har lite mer kusar på bakhjulet original enligt de tester jag sett.

Om jag själv skulle valt kawa eller bmw vette fan. Får nog vinna på lotto först för att kunna sätta mig in i situationen. Apan går tyvärr bort för mig. Snyggast och mest karraktär IMO. Trots det är jag tveksam... Kan verkligen Spagettigubbarna slänga ihop något med kvalite? Ser så jäkla många duccar spränga motorer på banan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
RSV4 Factory.

Jag bara föll stenhård för den första gången jag såg den.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag väntar fortfarande på delar till en Suzuki VS1400, det var 3 månader sen jag beställde...

För all del. MEN. Det är inte för inte som Aprilia har så dåligt rykte med reservdelar. 3 månader var i BÄSTA fall förr till prilla...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
För all del. MEN. Det är inte för inte som Aprilia har så dåligt rykte med reservdelar. 3 månader var i BÄSTA fall förr till prilla...

Inte om man beställer från rätt ställe...Beställer man från UK, USA går det fortare! , det va danskarna som segade ner förut!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Inte om man beställer från rätt ställe...Beställer man från UK, USA går det fortare! , det va danskarna som segade ner förut!

Hört liknande förr. Stämmer säkert men problem har det varit och det är inget påhitt. Har ett par polare som kört Prilla och dem har varit vannsinniga vid flera tillfällen av dylika saker. Hört riktiga skräckhistorier.

Kul dock att problemet verkar vara åtgärdat. Hoppas det går bra för Göteborgsfirman dessutom!
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Nu är ju jag lite färgad i ämnet men, vad jag vet ska det inte vara några problem med reservdelar längre, SPG sköter det där bra.

Jag har kört min hoj hyffsat hårt på banan nu i år och inte haft några större problem med hållbarheten, vi har bytt några växellådsdrev men det har nog att göra med att vi körde på för kort bryt-tid på quickshiftern i början.

Jag har även haft förmånen att få ha en demohoj till och från som jag lekt lite med på gatan och den passar väldigt bra där med...

För övrigt så finns det en APRC by DART på <es.tekcolB.www


/ Svensken
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Lutar ju starkt åt bmwn för detta med reservdelar osv märkte man ju med sxv motarden för de va ett helvete när den gick sönder o allt tog lång tid att få hem.

Trodde ärligt talat aprilia hade ordnat detta för längesen men när detta kom upp nu så har jag bara dåliga mc minnen från tiden med aprilia o deras reservdels nät o garanti är ju ett skämt för som dom svarade mig med den förra

"klart vi lagar men vi har ingen tidsbegränsning på hur fort"

hade alltid 2 cyklar så länge ja ägde den men den va kul så länge den funkade.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Nice :tummenupp Aldrig kört Anderstorp, kanske dags att testa?

Offtopic: vad är det för kamera du använder? Riktigt bra
bilder:tummenupp


Kameran är en POV 1.5, med deras externa motorsport mikrofon, det är den som gör susen!

Vad gäller reservdelar till RSV4an så körde jag på en hare i våras och pajade kylaren o lite kåpor och sånt.
Marcussen MC fixade det nån vecka senare ihop med hundramilaren med alla grejor och allt.
 

RSV-Mike

jumjum
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Laholm
Hoj
Aprilia TV4R -11 APRC
Är helnöjd med min..
Å efter ca 10-12 bandagar så var där inget att anmärka på när jag lämnade in den för 1000 mila service..
Så funkar bra på både gata å bana..
Har inte haft problem med db heller,,kör orginaldämpare..:tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fick motorrad igår med långtest av aprilian och den hade ju råkat utför en hel del på dom milen den gått... allt ifrån lack som släppte flera ggr till mekaniska fel. Garanti förvisso men det låter ju lite oroväckande.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top