RSV4 Factory eller BMW S1000RR, vad hade ni valt?

tack för info o vore kul o höra från er som kört v4 o allra helst aprilias såklart o dra en pararell mot rad 4a

söker frenetiskt på youtube men där jämförs den ju mest mot ducati osv men får ofta goda ord för grym motor me styrka o gott om vrid
 
Provkörde bmwn länge och väl och flera ggr, självklart en kanonhoj, men handsdown, mot aprilian står den sig slätt, köpte en aprc som funkat kalas, både bana och touring. Om jag får säga så är det mer själ i v4an, fastare att köra och går dit man vill. Bmwn känns som ännu en hypervarvande japan och i mitt tycke lite svampig i fjädringen, sen finns det inte mycket drag under 9k men sen går den utav fan. Aprilian är mer jämn och lättreglerad hela varvtalsskalan upp.
 
Last edited:
kört båda och RSV 4:an är cykeln att ha.Har även en v4 tuono som jag tycker är ett fantastiskt allround verktyg,grym cykel.
 
Last edited:
Här är en filmsnutt från Anderstorp när jag och en kompis seglar runt i samma tempo. En på en högvarvig R4 (typ BMW) och en på en RSV4 med med lite bättre punch i botten. RSV4an varvar ur på rakan i slutet av filmen..


http://www.youtube.com/watch?v=__HptGCm-Ms
 
Inte direkt en jämförelse, men lite kul iallafall..
Alla har väl sett duktricket med BMW:n

[YOUTUBE-ID]4Uzc8wrKCrQ[/YOUTUBE-ID]
 
Hjärtat hade sagt RSV men S1000 verkar vara ett vettigare köp med bra försäkring, sannolikt bättre åf nät och trots allt en testvinnare.

Men som sagt känsla ellet förnuft...
 
Hur är det att skruva med Aprilian då? Kanske inte alla vill sätta mejseln i hojen, men det är ju ett faktum att den är byggd för bana och oavsett om man byter delar på den eller blir tvungen att laga den efter marksyning så är det alltid intressant att det funkar o mecka med den.

BMW är mycket lätt att skruva med, allt är genomtänkt och varenda liten kåpskruv har rätt typ av fett på sig från fabrik. Jag har haft flera italienare förut och hur sköna de än varit så är det mycket mer pill och sämre passform i jämförelse med BMW:n...
 
Motorcykelköp handlar för mig om känslor, passion och magkänsla. BMW:en är som en halvljummen kopp Nescafe medan Aprilian är en kopp aromatisk espresso. Skulle jag välja skulle det bli Aprilian alla dagar i veckan.
Observera att jag inte kört någon av dem öht så du får värdera det som du vill. :)
 
Håller med övriga, RSV4:an är valet man gör med hjärtat, beamern det genomtänkta valet om man ser till helheten.

Tyvärr inverkar ekonomi och saker som att inte behöva vänta 3 månader på en garantiåtgärd...Aprilia har historiskt inte varit bra på det senare.

Skulle jag välja literhoj idag, hade det blivit en beggad gixxer 09 med få mil på och rätt prylar till (eller norpat en 11:a zx10a, det finns några med få mil på till rätt slantar).

...eller beamern.
 
har aldrig kört s1000RR men RSV4 har jag kört däremot och den var mycket trevlig, jävligt udda effektkurva om man är van vid rad-4 eller twin eftersom den drar hyffsat jämt genom hela registret.

det hände flera gånger när jag körde att jag drog till varvstoppet utan att själv märka att jag var så långt uppe i registret (på alla andra hojar jag kört så märks det "naturligt" vilket varvtal man håller liksom).

sen är det en sjukt liten hoj, känns som man sitter på en moppe typ.

men mycke trevlig va den, skulle absolut kunna tänka mig en sån om jag inte va så snål :gnissla

sen skulle jag nog köpt nya ZX10R om jag skulle köpa nåt så nytt i dagsläget, det va en jävligt schysst maskin!!
 
Jag har kört båda och skulle välja BMWn pga ABS, bättre elektronik, driftsäkerhet och återförsäljarnät. Dock tycker jag motor och chassi är bättre på Apan.

Risken att du ska bli missnöjd med någon av hojarna är dock rätt liten så länge du har råd att äga dom.
 
...har tittat igenom tråden och min tanke är väl snarare, vad vill du göra med hojen, vad kommer du använda den till/hur kommer du använda den ? Bmw:n har jue av en ganska enig testkår/journalistkår fått minst sagt bra kritik så vi får väl hoppas att alla dom inte har fel :)

Aprilian är så jäkla läcker när man tittar på den för den ser ut som en mindre 600 cc med anabola i sig. Bmw:n är som någon skrev "tunnare" på mellanregistret (vad jämför vi med ha ha....) så man får ligga drygt 2 000 rpm högre än vad jag gjorde tex med Gixxern som är som en traktor i det avseendet men lite drevnng gör underverk och även fjädringskomponenter går jue trots allt att uppdatera om man vill/har råd/möjlighet.

Har inte kört nya aprilian men jag kan tänka mig att den har en hel del själ, det hade min gamla hedenhös aprilia iaf och ibland så hade den så mycket själ så det gjorde ont i själen när man kom ut och den pissade olja inför en bandag eller om man väntade på en reservdel för 5:e veckan i rad mitt under hojsäsong.... Därför bla föll valet på en Bmw som är "japaniserad" på ett positivt sätt, att den skulle vara "rackig" som någon skrev kan jag inte hålla med om oavsett om jag köpt den eller inte, som peter skrev det är grymt genomtänkt och en enorm passform mm på allt du skruvar med/tar loss osv...

Skulle vara enormt kul att testa en Aprilia, skulle förmodligen bli kär i den direkt också så oavsett vad du väljer så kommer du sitta med ett enormt flin i alla fall.... Trådens bästa kommentar är i alla fall den att du kan välja Bmw:n om du vill ut och och "toura" på landsvägen för det är den jue byggd för :D UNDERBART !!!! //M

Lycka till !!!!

Nu ska jag ut I garaget och plocka bort gaffelben bla för nu ska "touringhojen" få lite landsvägsfjädring från "ÖB" så jag inte åker av om jag skulle ge mig ut mot vaxholm en solig dag och inte bara håller mig till att vara på banorna :)....
 
Last edited:
Alla säger att det är svårt och dyrt med reservdelar till Aprilian men vad säger ni som äger en sådan. Är det svårmekat, dyrt och svårt att få tag på delar?
 
Förvånansvärt få av er som talar er varma för RSV:n verkar ju äga en själv, så frågan är ju lite vad ni faktiskt skulle köpa när ni väl stod där med degen?

"själ" i all ära, men själv skulle jag slå till på en BMW.
Modernare hoj, (troligtvis) bra kvalitet, och stabil servicelina i bakgrunden.

Det är värt mkt.
 
Förvånansvärt få av er som talar er varma för RSV:n verkar ju äga en själv, så frågan är ju lite vad ni faktiskt skulle köpa när ni väl stod där med degen?

"själ" i all ära, men själv skulle jag slå till på en BMW.
Modernare hoj, (troligtvis) bra kvalitet, och stabil servicelina i bakgrunden.

Det är värt mkt.

Nej, BMW'n är inte en modernare hoj än RSV4. Däremot troligen bättre servicenät. De har mest bara olika karaktär, Aprilia fet effektkurva och V4-muller i ett kvickare chassi. BMW grym på topp men sävligare, stabilare.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:
Förvånansvärt få av er som talar er varma för RSV:n verkar ju äga en själv, så frågan är ju lite vad ni faktiskt skulle köpa när ni väl stod där med degen?

"själ" i all ära, men själv skulle jag slå till på en BMW.
Modernare hoj, (troligtvis) bra kvalitet, och stabil servicelina i bakgrunden.

Det är värt mkt.

mina gamla RSVar har haft otroligt bra kvalitet (04-09 har fan skottsäker motor!) så jag tror nog att det är bristen på servicenät som är aprilias stora akilleshäl.
det och försäkringen.. tjohoo.. :rolleyes:
 
Alla säger att det är svårt och dyrt med reservdelar till Aprilian men vad säger ni som äger en sådan. Är det svårmekat, dyrt och svårt att få tag på delar?

Just nu råkar jag ha 5 aprilior i mitt garage...ej v4an då utan rotax maskiner..allt är genom tänkt tycker jag, lätt att meka(även om det aldrig behövs om man inte vill trimma, eller montera på något annat kul). Kan säga att jag har haft ur rotax motorer 3-4 gånger för att montera bigbore kit eller dylikt..Sen varför jag har så många aprilior....dum jävlarna skänker bort hojarna eftersom flera säger att de går sönder/svårt att hitta delar så ingen vågar köpa dem. Det är trist eftersom det är väldigt bra hojar!

Jag har väll kört ca 10k mil med rotax v-twinar och även ett antal bandagar.

Reservdelar då... det lilla som går sönder eller behöver byttas får man tag i snabbt om man beställer från usa eller uk(ca 1 vecka).

V4an kan jag inte uttala mig om än.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top