RSV Mille R -2002 startar inte

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
hojjen har stått ca en månad och igår skulle jag starta o fara ut en sväng, den drog runt motorn några gånger utan att starta för att därefter börja "klicka" i reläet under sadeln (bakom batteriet).

laddade batteriet över natten utan att ngn skillnad. Var nu och köpte ett nytt batteri men ingen skillnad, har rullat bakhjulet med växel i för hand för att kuggarna ska läggas om men ingen skillnad.

solen lyser och jag står och kliar mig i huvudet och funderar vad f-n som är fel, ngn som har nån klok insikt vad det kan vara?

är förstås tacksam för all hjälp som kan fås :)
 
jag har även knackat på tiltsensorn/reläet och lokaliserat ljudet till startreläet. den drar helt enkelt inte runt motorn.- vilket den gjorde igår.
 
Om du inte redan har varit där så kan jag starkt rekommendera svenska Apriliaklubben.:tummenupp
Dom kan och vet allt och är fruktansvärt hjälpsamma. Dom löser det där med engång.
http://lafamigliaaprilia.se
Lycka till!
 
Säker på att det nya batteriet är ok då? Varit med om att nya batterier är kass...

Kolla hur jorden ser ut vid batteriet, varit med om klickande pga taskig kontakt innan.
 
Du laddade förstås det nya batteriet med högst 1A till 14,4 Volt under laddning innan du satte i det? :tummenupp
Ja då vet jag inte vad det är. :va
 
1. Batteriet lämnar inte tillräckligt med spänning.
2. Du har bränt start reläet
3. Du har förstört start kopplingen men då ska det höras att startmotorn går runt(oftast).

Börja med 1 och sen gå neråt ;)
 
Klassiker på millen, kör man startmotorn med batteri som ger upp - då brinner startreläet.

Min fick ett yamaharelä (finns artikelnummer här om man söker lite), passar rätt i kabelhärvan utan moddar, och pallar mycket högre strömstyrkor (det kommer inte hända igen).

För att kolla det, på med tändningen och kör startmotorn med direktmatning på plussidan (en startkabel mellan batteriets pluspol och startmotorns pluspol).

/J
 
jag har provat byta batteri, rengjort och slipat/rubbat alla kopplingar, mäter ström från batteriet genom reläet till vidarekopplingen efter reläet så reläet släpper på ström som det ska. har blivit rådd att jobba mig ner mot startmotorn och kolla den, provade även att koppla batteriet mot bilen för att undanröja tvivel att den inte får ström så batteriet är uteslutet, reläet verkar oxå klara testerna så vet det f-n vad som är fel. kommer drömma om det där klickljudet snart.

klart är allafall att den inte drar runt startmotorn, så ska följa ledningarna och se var strömmen slutar gå fram.
 
Att du har spänning mot startmotorn behöver inte vara hela sanningen...på med en startkabel på batteriet och tvångsmata startmotorn.

Lirar den då behöver du ett nytt startrelä.
 
SGM, du hade så rätt, tusen tack för rådet!
gick förbi reläet och kopplade direkt till startmotorn varpå ett efterlängtat twin muller drog igång!
så reläet är med all säkerhet boven i dramat, har hittat artikelnummer på reläet från yamaha: 4KD-81-940-00 , kostar 895kr hos yamaha.
orginal artikelnummer hos aprilia är AP8124636 men vad jag inte fattar där är att det står att det ska vara 150A, det som sitter i min är på 50A..?
 
SGM, du hade så rätt, tusen tack för rådet!
gick förbi reläet och kopplade direkt till startmotorn varpå ett efterlängtat twin muller drog igång!
så reläet är med all säkerhet boven i dramat, har hittat artikelnummer på reläet från yamaha: 4KD-81-940-00 , kostar 895kr hos yamaha.
orginal artikelnummer hos aprilia är AP8124636 men vad jag inte fattar där är att det står att det ska vara 150A, det som sitter i min är på 50A..?

50A-märkningen är problemet...det är strömstyrkan relät pallar med innan det ger upp. :) Det sitter för klena grejer i från början...när spänningen går ned så blir det mer eller mindre kortis när startmotorn inte orkar dra runt, fräääääs.

Yammarelät var på 150A vill jag minnas.

/J

P.S. Det är en klassiker på Millen det där, hade en 02a själv, som jag råkade ut för exakt samma sak på. ;)
 
Hade samma problem med min Tuono. Bytte till Yamahas startrelä. Mycket bättre srömstyrka som du ser. Tål allstå mera belastning. Funkar perfekt på min Tuono.:)
 
Det finns ett relä på MECA som är identiskt med yamma reläet för ca 400:- ,, bra o veta innan du köper kanske,,
Lycka till
Jocke

SGM, du hade så rätt, tusen tack för rådet!
gick förbi reläet och kopplade direkt till startmotorn varpå ett efterlängtat twin muller drog igång!
så reläet är med all säkerhet boven i dramat, har hittat artikelnummer på reläet från yamaha: 4KD-81-940-00 , kostar 895kr hos yamaha.
orginal artikelnummer hos aprilia är AP8124636 men vad jag inte fattar där är att det står att det ska vara 150A, det som sitter i min är på 50A..?
 
Det finns tydligen ett relä på Meca som har artnr: 3003-160477 för halva pengen som ska passa oxå.
Partnummer på själva relät ska vara 1604772

SGM, du hade så rätt, tusen tack för rådet!
gick förbi reläet och kopplade direkt till startmotorn varpå ett efterlängtat twin muller drog igång!
så reläet är med all säkerhet boven i dramat, har hittat artikelnummer på reläet från yamaha: 4KD-81-940-00 , kostar 895kr hos yamaha.
orginal artikelnummer hos aprilia är AP8124636 men vad jag inte fattar där är att det står att det ska vara 150A, det som sitter i min är på 50A..?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top